Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten olisit pärjännyt ennen vuotta 1984

Vierailija
04.02.2026 |

Vasta tuolloin on alettu maksamaan toimeentulotukea.

Tuota ennen on tuhansia vuosia pitänyt vain pärjätä, miten sinä pärjäisit?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin pärjäsin silloin ja sen jälkeen, ikinä ei ole mitään toimeentulotukea saanut tai tarvinnut.

Vierailija
22/37 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat ovat saaneet tuohon aikaan minusta lapsilisää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin ei ollut, ei ollut myöskään mustia

Sen takia rahat riittivätkin. Kun ensimmäiset mustat tulivat alkoi 90-luvun lama.

Vierailija
24/37 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen voi mennä raksalle kokenemman työntekijän oppipojaksi kysymättä edes mestarilta asiaa. Mestari vain sanoi "Jaahas, tänne uusi henkilö töihin."

Vierailija
25/37 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennole koskaan ollut toimeentulotuella

En minäkään, kävin töissä. Potkujen jälkeen olin yhden viikon työttömänä. 

Vierailija
26/37 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taisin mainita toisessa keskustelussa, että sain toimeentulotukea jo  1970-luvulla. Ehkä sen nimi oli  joku muu, mutta sosiaalitoimistosta sitä haettiin.

Ihan hyvin tulin toimeen, mutta tuo tilanne sattui silloin, kun työttömyyskorvauksen maksu viivästyi.

Ei silloin mitään papereita täytetty eikä toimitettu tiliotteita vaan istuttiin nokatusten sosiaalityöntekijän kanssa ja selitettiin tilanne.

Siinäpä luuseri jo ties monennessa polvessa...

Vierailija
27/37 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin ei ollut, ei ollut myöskään mustia

Sen takia rahat riittivätkin. Kun ensimmäiset mustat tulivat alkoi 90-luvun lama.

Ei vaikuttanut pankkialaan. Kyllä pankkien konkurssit olivat ihan johtajien mokia. 

Vierailija
28/37 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin, asuin vanhempieni luona. Päivällä sai opiskelijana syödä erittäin edullisesti monipuolisen lounaan yliopistolla. Kesällä olin kesätöissä, mihin silloin oli helppo päästä.

Vierailija
29/37 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvipuistohullu kirjoitti:

Kunnan jauhoja jaeltiin jo Päätalon lapsuudes, jotta varmaan on jotaki apusysteemiä aina ollu 

Isät lähti viikkokuntaan työttömyystöihin ansaitsemaan, asuivat parakissa.

Koulussa jaettiin vaateavustuslomakkeita vaatteiden ostoon köyhille lapsiperheille.

Näin mun lapsuudessa 60 luvulla.

Itse en ole tarvinnut mitään avustuksia kuin lapsilisän ja sekin laitettiin lapsien tilille.

Vierailija
30/37 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ap voi olla näin kehityksestä jälkeen jäänyt, ettei tiedä, että myös ennen vuotta 1984 on ollut tukitoimenpiteitä. Niiden nimi ei ollut toimeentulotuki. Apua haettiin sosiaalitoimelta (sosiaalihuollosta). Siellä selitettiin tilanne ja vietiin kaikki paperiset liput ja laput. Sosiaalivirkailija joko antoi apua tai ei antanut. Asia saattoi myös mennä lautakunnan käsiteltäväksi. 

Luepa nyt vähän vaikka historiaa, opit jotakin. Sitten vasta teet näitä luokattomia aloituksia!

Vierailija
31/37 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä oli tarjolla paljon, eikä tarvinnut olla työtön. 

Vierailija
32/37 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistatko vielä kuinka monta markkaa sinusta maksettiin kolmen kuukauden välin?...vai tarkoitatko, että teidän perheessä oli Ryysyrannan meininki ja maksetut lapsilisät elätti koko perheen.

Vierailija
33/37 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin pärjäsin sitä ennen, kun olin alle 5-vuotias silloin. 

Miten olisit itse pärjännyt rautakaudella, kun kaikki ruoka piti kerätä tai metsästää itse, eikä ollut kauppoja, joista voi käydä ostamassa? Niinpä niin, ihan yhtä turha kysymys, koska elät tässä ja nyt, etkä silloin joskus kauan sitten.

Vierailija
34/37 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen mentiin hattu kourassa kysymään töitä ja niihin päästin. Tänä päivänä on satoja, ellei tuhansia hakijoita yhtä paikkaa kohden ja saat suorittaa monen päivän temppuradan että pääset hyllyttämään.

Vierailija
35/37 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin hengissä ollaan selvitty minä ja mun pikkuveli me elettiin ja meitä kasvatettiin pelkällä leskeneläkkeellä + lapsinlisällä

Vierailija
36/37 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin pärjäiltiin kun vanhemmat kävi töissä. Siihen aikaan saikin helpommin töitä kuin nykyään. Nykyään ei mennä tehtaan portille töitä kysymään, kuten isäni neuvoi. Kerran kävin soskussa joskus ysärin alussa ja virkailija oli lähinnä kettumainen. Kysyi ostatko tällä rahalla viinaa. Sen jälkeen en siinä paikassa käynyt. Kaveri kertoi että yhteen aikaan soskun virkailijat kuvitteli että se raha tulee heidän omista kukkaroistaan. Sellainen oli asenne. 

Vierailija
37/37 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistatko vielä kuinka monta markkaa sinusta maksettiin kolmen kuukauden välin?...vai tarkoitatko, että teidän perheessä oli Ryysyrannan meininki ja maksetut lapsilisät elätti koko perheen.

Ikävä tuottaa pettymys, mun vanhemmat eivät koskaan ole olleet ryysyrantalaisia tai vähävaraisia, päinvastoin yrityksensä kautta paikkakunnan suurimpia veronmaksajia. Mulla on asiat olleet aina hyvin. Lapsilisän määrästä ei ole muistikuvaa, tallessa on kyllä sosiaalitoimiston lähettämä postikortti jolla vanhemmilleni on ilmoitettu että sitä aletaan maksaa. Siihen aikaan oli vielä oikeat pankkikirjat käytössä, lapsilisät laitettiin tililleni ja sain sitten aikanaan pankkikirjan ja kertyneet varat käyttööni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi