Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi koira pitää kusettaa heti ihmisten pihatien varteen?

Vierailija
03.02.2026 |

Eikö nuo puistot ja tyhjät tienvierustat riitä? Aina keltaiset kasat vastassa kotiin tullessa. Pökäleitä ei vielä suoraan pihatiellä mutta sekin aika varmaan kohta koittaa.

Kommentit (173)

Vierailija
101/173 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä Ap:n ja useimpien kirjoittajien kanssa. Minä olen ostanut koiran-(ja kissan)karkotetta. Saa ainakin Puuilosta ja Tokmannilta ja kai nettikaupoista. Ei vahingoita koiria (tykkään kyllä niistä, ainakin joskus), etikkapohjainen suihke, tuntuu toimivan, Meidän talossa naapurin setä antaisi uroskoiransa kusta heti oven eteen tai ensimmäiseen tolppaan tai autonrenkaisiin! Ja jostain naapurustosta iso kissa käytti lasten hiekkalaatikkoa vessana. Yäks.

Etikkaa saa ihan ruokakaupasta halvalla, samoin pyykissä käytettäväksi, ei tarvitse ostaa kallista " pyykkietikkaa "

Vierailija
102/173 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua muuten ärsyttävät myös ihan kadulla ja tienvarressa kävellessä ne keltaiset kusiläikät muutaman metrin välein, hyi olkoon. Eivätkö koiranomistajan voisi vähän potkaista niitä näkymättömiin lumikasoissa? Puhumattakaan tietysti pökäleistä, joita vielä joskus näkee, useimmat kai kuitenkin keräävät ne pois. Eikä saa antaa koiran hyppiä tai tulla liian lähelle vieraita ihmisiä pitkässä hihnassa! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/173 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki koirat oikeasti pysty pidättämään kauan, ja jos koiralla on rakko täynnä, niin sehän pissii heti kun mahdollista. Muussa tapauksessa pissapaikat pystyy opettamaan koiralle.

On sinun vastuullasi koiranomistajana, että koiran rakko tyhjentyy sopivin väliajoin eikä vain silloin, kun se on ääriään myöten täynnä. Lienee mukavempaa koirallekin. 

Vierailija
104/173 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon on tontteja, jotka rajoittuu yleiseen tiehen eli on se pihatie niin lyhyt. Meidän pihatie on pitkä, niin ei tänne koirat tulekaan.

Kun ulkoiluttaja kävelee tiellä, johon tontit rajoittuu,  niin väkisinkin se siihen tien viereen pissaa johonkin kohtaan ja se voi olla se sun lyhyt pihatien kohta.

Sinäpä sen sanoit, juuri tällainen kohta on tuossa minun ulko-oveni edessä. Mutta minkä vuoksi ei voi koiran kanssa kävellä siellä tien toisella puolella, missä ei ole yhtään pihateitä? Vaan kulkea juuri nimenomaan sitä puolta, jossa kusi väkisin on suoraan jonkun pihalla. Tähän ei kukaan ole vielä osannut antaa vastausta.

Ap 

Suomessa pitää kävellen kulkea tien vasenta laitaa eli autoja vastaan. Etenkin pimeällä tärkeää. Eli kun kävellään toiseen suuntaan mennään tien toista puolta ja toiseen suuntaan toista puolta.

Vierailija
105/173 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakaan se ei ole koiran vika.  Ihmiset taitaa pitkittää ulosvientiä.  Kovat hätä ei lue lakia, se on ruiskautettava heitimiten kun pääsee ulos.  On raskasta eläimelle jopa elänrääkkäystä, vetää hihnasta koiraa eteenpäin.  Mietippä vaikka itse, miltä tuntuu pidätellä? No just siltä, että nyt taitaa housut kastua.  

Vierailija
106/173 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä Ap:n ja useimpien kirjoittajien kanssa. Minä olen ostanut koiran-(ja kissan)karkotetta. Saa ainakin Puuilosta ja Tokmannilta ja kai nettikaupoista. Ei vahingoita koiria (tykkään kyllä niistä, ainakin joskus), etikkapohjainen suihke, tuntuu toimivan, Meidän talossa naapurin setä antaisi uroskoiransa kusta heti oven eteen tai ensimmäiseen tolppaan tai autonrenkaisiin! Ja jostain naapurustosta iso kissa käytti lasten hiekkalaatikkoa vessana. Yäks.

Etikkaa saa ihan ruokakaupasta halvalla, samoin pyykissä käytettäväksi, ei tarvitse ostaa kallista " pyykkietikkaa "

Olen käyttänyt Tolua sekä nestemäistä mäntysuopaa.  Mulla oli jalkakäytävän vieressä aidattu patio ja useimmat koirat ruiskivat siihen kivijalkaan.  Kun yksi oli kohteeseen kusassut, niin tietty jatkoa seurasi jokaisen oli se paikka merkattava uudelleen.   Tolu ja mäntysuopa neste tuoksuu melko pitkään, eikä kuitenkaan ole vahingollista luonnolle tai koirille.   Tarvittaessa uusinta tein mm, runsaan sateen jälkeen.  Vähensi selvästi häiriötä ja näin usein, ettei aidanvierus ollutkaan enää niin kiinnostava kohde.  🐶

107/173 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puistoihin ei saa automaattisesti. Lapset syövät lunta.

Jos ei osaa opettaa lapsille että keltaista tai ruskeaa lunta ei syödä, niin voi voi.

Minä en anna tehdä toisten pihatien lähelle, enkä postilaatikoihin ja kyllä hämmästytti kun meidän pihan portin pieleen oli joku koira kinttua nostanut. En ymmärrä kuka antaa

Näinhän se on, kun ensimmäinen koira pääsee merkkaamaan, kaikki muutkin sitten merkkaavat.

Ja kyllä koiran kuseskelun pystyy estämään, esim kerrostalon piha-alueella lasten leikkialueella. Täytyy vain taluttaa koira lyhyessä hihnassa,"seuraa moodissa", sillon ainakaan meidän koira ei yritäkään nostaa jalkaa.

Justiinsa näin. kun aikuinen koira viedään pihalle riittävän usein, niin lyhyessä hihnasssa ei pissi pihaan. Se nopeasti oppii kuvion. 

T: se jonka hoitopentu pissi heti

108/173 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se koiran kuseminen estetään? Jos koiraa vetää pois niin se lorottaa sen koko matkan tien toiselle puolelle. Koira haluaa kusta sinne mihin toisetkin koirat on kusseet: se on niitteen instagram ja toisten postauksiin laitetaan kommentti tai ainakin tykkäys.

Mun pikkukoira on huono pidättelemään yhtään. Kun me lähdetään ulos, se pissaa heti ensimmäisen puskan nähdessään. En ole sanonut sille, että tähän piha-alueen pieleen kusaset sitten aina. Kun lumet sulaa niin sinne sekaan valuu ne kuset ja imeytyy maahan, onko se nyt hirveän paha?

Kannattaisiko sinun viedä koirasi useammin ulos?

Vierailija
109/173 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raqit syö toistensa paskaa ja kusee miten vaan ja joka paikkaan... 

En kehtaisi pitää raqqia kaupungissa.

Eikö nää omistajat tajuu, miten paljon niitä ja raqqeja inhotaan?

T.  Helsinki 

110/173 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki koirat oikeasti pysty pidättämään kauan, ja jos koiralla on rakko täynnä, niin sehän pissii heti kun mahdollista. Muussa tapauksessa pissapaikat pystyy opettamaan koiralle.

Lainaus ei toiminut - toki jos haukulla on rakko tositäynnä niin kusee heti. Ulkoiluta useammin.

Vierailija
111/173 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kun eläintä kusettaa sehän kusaisee just siihen, ei usko puhetta...

Ei muuten kuse - ei edes uros. Koiraakin voi opettaa.

Vierailija
112/173 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuin monet sanovat, koira pissaa mihin pissaa. Ei ole sellaista koiran koulutusta, että voisi käskeä sitä olemaan pissaamatta kunnes ollaan sellaisella alueella, jossa AP:ta ei pissa haittaa. Joissakin kortteleissa keskustassa on suunnilleen kymmenen metrin välein kieltoja, että koira ei saisi pissata. Oma koira lirittää viestinsä usein suoraan siihen kylttiin. Koira on koira. Niitä on Suomessa enemmän kuin lapsia, ikävä kyllä saatte nyt tottua siihen, että tämä on nykytodellisuutta. Olisipa vaan koiran pissat maailman pahin saaste ja suurin ympäristöongelma.

Vierailija
113/173 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin koiraihmisenä täytyy sanoa että on järjetöntä käytöstä ettei kontrolloi sitä mihinkä koira pissaa tai kakkaa.. Ei portinpieleen, ei ikkunoiden alle jne. pitäisi olla päivänselvää. Ja kakkendaalit kerätään, metsästä ei välttämättä tarvitse eikä ojanpohjalta.. 

Kunpa sama haloo nousisi roskaamisesta..

Vierailija
114/173 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kuin monet sanovat, koira pissaa mihin pissaa. Ei ole sellaista koiran koulutusta, että voisi käskeä sitä olemaan pissaamatta kunnes ollaan sellaisella alueella, jossa AP:ta ei pissa haittaa. Joissakin kortteleissa keskustassa on suunnilleen kymmenen metrin välein kieltoja, että koira ei saisi pissata. Oma koira lirittää viestinsä usein suoraan siihen kylttiin. Koira on koira. Niitä on Suomessa enemmän kuin lapsia, ikävä kyllä saatte nyt tottua siihen, että tämä on nykytodellisuutta. Olisipa vaan koiran pissat maailman pahin saaste ja suurin ympäristöongelma.

Seliseli, kun ei viitsitä kouluttaa koiraa, eikä ohjata sitä muualle. Omat koirat ei kuse toisten pihoille, postilaatikoiden nurkkiin jne, koska olen kouluttanut niitä. Jos näyttää, että nyt kohta nousee jalka ei toivotussa paikassa, niin ohjaan hihnalla ja sanallisesti koiraa. Tottelee kyllä.

Vierailija
115/173 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira valitsee itse paikan

Vierailija
116/173 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No yhyy. Keltainen läikkä pihamaalla. Miten tästä ikinä pääsee yli? Juu ei haittaa yhtään vaikka koirat kuseksiikin tuohon aidan viereen ja portin pieleen. On maailmassa suurempiakin murheita.

Sinua ei haittaa. Se ei tarkoita, että jotakuta toista ei haittaa. Vaikea varmaan ymmärtää sinun käsityskyvylläsi.

Vierailija
117/173 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se koiran kuseminen estetään? Jos koiraa vetää pois niin se lorottaa sen koko matkan tien toiselle puolelle. Koira haluaa kusta sinne mihin toisetkin koirat on kusseet: se on niitteen instagram ja toisten postauksiin laitetaan kommentti tai ainakin tykkäys.

Mun pikkukoira on huono pidättelemään yhtään. Kun me lähdetään ulos, se pissaa heti ensimmäisen puskan nähdessään. En ole sanonut sille, että tähän piha-alueen pieleen kusaset sitten aina. Kun lumet sulaa niin sinne sekaan valuu ne kuset ja imeytyy maahan, onko se nyt hirveän paha?

Hihna lyhyellä ja sanoa ei siihen, näin on menty yli 13 vuotta uroksen kanssa, vieläkin osaa vaikka ikää on 13 ja puoli vuotta 

Vierailija
118/173 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattais opettaa ja polkaista kokopainolla anturoille. Viedä helvtin pitkälle.

Vierailija
119/173 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon on tontteja, jotka rajoittuu yleiseen tiehen eli on se pihatie niin lyhyt. Meidän pihatie on pitkä, niin ei tänne koirat tulekaan.

Kun ulkoiluttaja kävelee tiellä, johon tontit rajoittuu,  niin väkisinkin se siihen tien viereen pissaa johonkin kohtaan ja se voi olla se sun lyhyt pihatien kohta.

Sinäpä sen sanoit, juuri tällainen kohta on tuossa minun ulko-oveni edessä. Mutta minkä vuoksi ei voi koiran kanssa kävellä siellä tien toisella puolella, missä ei ole yhtään pihateitä? Vaan kulkea juuri nimenomaan sitä puolta, jossa kusi väkisin on suoraan jonkun pihalla. Tähän ei kukaan ole vielä osannut antaa vastausta.

Ap 

Suomessa pitää kävellen kulkea tien vasenta laitaa eli autoja vastaan. Etenkin pimeällä tärkeää. Eli kun kävellään toiseen

Niin, olen täysin tietoinen tästä. Tässä meidän kohdalla kuitenkin näköjään koirien kanssa kävellään oikeaa laitaa ihmisten pihamaita viistäen eikä vasenta tyhjää laitaa, jossa ei ole yhtään pihatietä tai muutakaan vastaavaa. Mitenkäs tämän käytöksen selität tieliikennelailla?

Ap

Vierailija
120/173 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pennusta asti opetetaan mihin saa ja mihin ei saa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi