Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimeentulotuki, paljonko todella käytettävissä/kk

Vierailija
03.02.2026 |

Henkilö on toimeentulotuella Helsingissä. Asuu yksin. Vuokra +sähkö noin 680 eur. Paljonko jää rahaa/kk?

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up. Jos vastaamista helpottaa, en itse ole tuo henkilö. Haluan vain tietää, kuinka paljon hänelle jää rahaa/kk. Että pitäisikö sillä pärjätä.

Vierailija
2/52 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks et kysy siltä itseltään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeensaajan asumistuen laskuri

Tuolta voit käydä laskemassa. Huomaat, ettei vuokran määrä ole ainoa ratkaiseva asia.

Vierailija
4/52 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumismenojen + sähkön jälkeen jää noin 1200-1300€/kk räpylään.

Vierailija
5/52 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Up. Jos vastaamista helpottaa, en itse ole tuo henkilö. Haluan vain tietää, kuinka paljon hänelle jää rahaa/kk. Että pitäisikö sillä pärjätä.

Pyyteetön auttaja ei kysy tuollaista palstalta. Voithan mennä Kelan laskuriin jos oikein kiinnostaa, mutta ovatko varmasti kaikki terveys- ja lääkeasiat ym. vuotaneet sinulle asti? Onko kaikki velat ja menot tiedossa, joita Kela ei katso tuloiksi? Se mitä Kelan laskurissa jää ei ole sama kuin mitä henkilölle jää. Esim. minun opintolainojani ei katsota menoksi. Kelan mielestä minulle jää 500 e mutta pankki ottaa siitä 300 e. Minulle jää siis 200 e.

Vierailija
6/52 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumismenojen + sähkön jälkeen jää noin 1200-1300€/kk räpylään.

lol!

Vierailija
7/52 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks et kysy siltä itseltään?

Koska se on niiiin traumatisoitunut, mutta raha kelpaa ja mua kyllästyttää. Haluaisin siis tietää, voiko se edes teoriassa pärjätä omillaan.

Vierailija
8/52 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy ma multa.  Kuulet että liian vähän tonneja tulee.

Vierailija
9/52 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

yh saa nettona käteen 2700e/kk. yksinäinen loinen saa hieman vähemmän.

Vierailija
10/52 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuet pois kaikilta ketkä eivät ole mitää  palkkatöitä tehnyt viiteen vuoteen.  Paskapuhetta että ei olisi mitään ollut tarjolla.

Vierailija
11/52 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta ketään.

Vierailija
12/52 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolta voit käydä laskemassa. Huomaat, ettei vuokran määrä ole ainoa ratkaiseva asia.

ihon pigmenttipitoisuus vaikuttaa tukiin enemmän.

Vierailija
13/52 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

596e laskurin mukaan. 

Siitä sit vähentämään kuukauden menoja, hsl lippu, puhelin/netti, ruoka, harrastukset, mahdolliset lainat/osamaksut, mitä kaikkea kukakin kuluttaa kuukauden aikana. Aina kuukaudet ei toki ole samat, joka kuukausi ei tarvi ostaa uusia kenkiä/fillaria/puhelinta, mutta silloin tällöin jotsin isompaa. Rahaa käytössä kyllä todella hintsusti, vaikea kuvitella tulla toimeen tuolla. 

Vierailija
14/52 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyyteetön auttaja ei kysy tuollaista palstalta. Voithan mennä Kelan laskuriin jos oikein kiinnostaa, mutta ovatko varmasti kaikki terveys- ja lääkeasiat ym. vuotaneet sinulle asti? Onko kaikki velat ja menot tiedossa, joita Kela ei katso tuloiksi? Se mitä Kelan laskurissa jää ei ole sama kuin mitä henkilölle jää. Esim. minun opintolainojani ei katsota menoksi. Kelan mielestä minulle jää 500 e mutta pankki ottaa siitä 300 e. Minulle jää siis 200 e.

Pyyteettömältä auttajaltakin menee hermot, jos autettava ei tee yhtään mitään itsensä eteen. Käyttäytyy sitä typerämmin mitä enemmän terapiaa saa.

Vierailija
15/52 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

596e laskurin mukaan. 

Siitä sit vähentämään kuukauden menoja, hsl lippu, puhelin/netti, ruoka, harrastukset, mahdolliset lainat/osamaksut, mitä kaikkea kukakin kuluttaa kuukauden aikana. Aina kuukaudet ei toki ole samat, joka kuukausi ei tarvi ostaa uusia kenkiä/fillaria/puhelinta, mutta silloin tällöin jotsin isompaa. Rahaa käytössä kyllä todella hintsusti, vaikea kuvitella tulla toimeen tuolla. 

Mutta tuosta 596 on vähennettävä asumismenot. Asumistuella vähennettyjen asumismenojen jälkeen jää noin 300 eur/kk, josta maksetaan myös puhelin, hsl, vakuutus ja esim. lainat?

Vierailija
16/52 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

596e laskurin mukaan. 

Sitten kun tuosta vähennetään kaikki se mikä ei ole toimeentulon kannalta välttämätöntä niin rahaa jää yli. Toimeentulotuella on tarkoitus tulla toimeen eli selvityä ja kaikki sen yli menevä on sellaista mitä tuolla tuella ei pitäisi rahoittaa.

Vierailija
17/52 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnainen työttömyyskorvaus maksetaan aikaisempien tulojen mukaan, mutta sieltä tiputaan nopeasti yleistuelle.

Seuraavassa ne alimmat tukitasot:

A) Mikäli työtön suoriutuu moitteettomasti työllisyyspalveluista, niin se yksin elävän työttömän kännyyn jäävä summa työmarkkinatuen, asumistuen ja toimeentulotuen yhteissummana on alle 570 euroa kuukaudessa, koska kohtuullisten asumiskulujen osuus maksetaan tuosta edellisestä summasta.

B) Mikäli työtön kompastelee työllistämispalveluissa, niin tuota 570 euroa alennetaan kuukauden ajan 20 % ja sen jälkeen alennetaan 40 % kuukaudessa, mutta maksimissaan kuuden kuukauden ajan kalenterivuodessa, mutta minimissään kahden kuukauden ajan.

C) Mikäli työtön vetää mutkat suoraksi ja jättäytyy työllisyyspalvelujen ulkopuolelle, niin kuukauden elämiseen jää 285 euroa tai vähemmän... ehkä noin 200 euroa, koska tuosta 285 eurosta maksetaan kohtuullisten asumiskulujen ylittävä osuus sekä muut kohtuullisten kustannusten ylittävät osuudet  (vesi, sähkö, kotivakuutukseen ympätyt työttömälle täysin tarpeettomat lisäosat ja se kotivakuutuskin on lähinnä vain sen vuoksi, että se korvaa työttömän vuokranantajalle tai naapureille aiheuttamat vahingot. ).

Vierailija
18/52 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnostaa myös, mistään ei saa oikein todellista tietoa. Lehdissä voi olla aina oma agenda juttujen taustalla. 
Ja siis onhan tuollainen hyvä tietää, ei sitä koskaan tiedä vaikka joutuisi itse toimeentulotuelle. 

Vierailija
19/52 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskurit ei anna oikeaa kuvaa.  Itselläni ilmeisesti hyvä auto muutti asian täysin. Tai en tiedä mistä he saivat minulle laskennallisesti isot tulot. Siihen tyydyin, mutta oletin laskurin mukaan muuta. 

Vierailija
20/52 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuet pois kaikilta ketkä eivät ole mitää  palkkatöitä tehnyt viiteen vuoteen.  Paskapuhetta että ei olisi mitään ollut tarjolla.

Ei todellakaan ole. Jotkut saa töitä ja toiset ei edes ilmaista harjoittelupaikkaa.  Naama merkitsee paljon. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi