Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sopisiko teille VIELÄ YKSI LAPSI?

Vierailija
03.02.2026 |

Aamun puheenaihe on Ylen sivulla julkaistu artikkeli (linkki lopussa), jossa todetaan että joissain kunnissa 2035 on 20% vähemmän alle 10-vuotiaita kuin nut. Kaikkialla suomessa syntyvyys vähenee. Lapsia ei enää tehdä. Loppuvatko suomalaiset, kuolevat sukupuuttoon?

Pysähdy hetkeksi, voisitko vielä yhden tehdä? Ihan yhteiseksi hyväksi, yhteisön puolesta? Yksilön vapaus harrastaa seksiä ja toisaalta vapaus tehdä abortti vahingon sattuessa, sehän on normaalia vapautta tänä päivänä. Mutta, mitä jos ajatteletkin yleistä etua, jospa sittenkin synnyttäisit tämän ja annat adoptioon jos et halua itse sitä kasvattaa. Se olisi yhteisön kannalta hyvä teko, isänmaan kannalta toiseksi paras teko. Paras teko olisi että kasvattaisit lapsen itse.

Vastaa kyselyyn ja klikkaa sitten tätä linkkiä, jos haluat taustatietoa lasten vähenemisen määrästä. Linkki vie ylen tämänaamuiseen artikkeliin: https://yle.fi/a/74-20206925

Sopisiko teille vielä yksi lapsi?

Vaihtoehdot

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehty jo kaksi 1996 ja 2002, itse jo 50v, eli enempää ei tule. Enkä tekisi vaikka olisin vielä lapsentekoiässä. Ja jos nykymeininkiä olisi päässyt katsomaan 90-luvun alussa, tuskin olisin yhtäkään lasta tehnyt. Omat aikuiset lapseni eivät halua lapsia ja hyvä niin.

Vierailija
22/37 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lueskelin vastauksia ja olen hämmästynyt, melkoinen osa on itsekkäitä, vain minuna itseä, mikä minulle on mielekästä - tyyppisiä ajatuksia. Tätäkö tämä nykyaika on? Nautitaan, haetaan elämyksiä... Voi ressukoita. 

Tai no, eihän teitä voi syyttää, teidän vanhempia voi syyttää, miksi eivät ole kasvattaneet teitä vastuuntuntoisiksi, yhteiskunnan etua ajatteleviksi ja elämän perusasiat hyväksyviksi kansalaisiksi?

No, tämä on totuus, suomalaiset tulevat kuolemaan sukupuuttoon. Ei näin ajattelevaa kansaa tarvitsekaan säästää, itsekkäitä, omaa etuaan ajavia. Ei mitään hyötyä yhteisölle ja yhteisön rakentamiselle.

Se on nimenomaan niiden lasten parhaaksi. Haloo, kun nyt syntyvät lapset ovat aikuisia, heillä ei ole enää yhteiskuntaa. He eivät koskaan pääse nauttimaan eläkkeistä. He elävät selviytymistaistelumaailmassa, ihan vaan koska nykyhetken aikuiset eivät viitsi kantaa vastuitaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lueskelin vastauksia ja olen hämmästynyt, melkoinen osa on itsekkäitä, vain minuna itseä, mikä minulle on mielekästä - tyyppisiä ajatuksia. Tätäkö tämä nykyaika on? Nautitaan, haetaan elämyksiä... Voi ressukoita. 

Tai no, eihän teitä voi syyttää, teidän vanhempia voi syyttää, miksi eivät ole kasvattaneet teitä vastuuntuntoisiksi, yhteiskunnan etua ajatteleviksi ja elämän perusasiat hyväksyviksi kansalaisiksi?

No, tämä on totuus, suomalaiset tulevat kuolemaan sukupuuttoon. Ei näin ajattelevaa kansaa tarvitsekaan säästää, itsekkäitä, omaa etuaan ajavia. Ei mitään hyötyä yhteisölle ja yhteisön rakentamiselle.

Joo ei kasvatettu minua valtion siitostammaksi. Montako varsaa itselläsi on? Ja montako ehdit vielä tehdä? 

Vierailija
24/37 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos luoja suo niin voi tulla vaikka 6 lisää, nyt kolme.

Vierailija
25/37 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselystä puuttuu vaihtoehto "kyllä sopisi, mutta puoliso ei halua". Olen itse tässä tilanteessa, ottaisin mielelläni toisen lapsen vielä kun tilaa olisi sylissä, asunnossa ja pankkitililläkin mutta mies ei suostu. Ilmoitti heti kun ensimmäinen syntyi että siihen sitten jää. 

Vierailija
26/37 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei !

Vierailija
27/37 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä lasta, nuorin jo 34v.  Onneksi nyt on lastenlasten aika.

Vierailija
28/37 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi yhteen lapseen. On ikää ja ei ole enää kohtua, johtimia ja munasarjoja.

Vierailija
29/37 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin halunnut kolmannen, mutta aika tuli vastaan  :(

Lapset ovat ihania <3

Vierailija
30/37 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No suomalaiset voi jossain kohtaa loppua, muttei ihmiset, aidan takana niitä riittää ja riittää...

Vierailija
31/37 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin tehdä vaikka 10 lasta jos saisin olla niiden isä.

Vierailija
32/37 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, ei todellakaan. Ainoa oikea lapsiluku on nolla (0).

vela M59

Vierailija
33/37 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä noita vielä itse alulle panisi, mutta pitäisi tuotantolaitos vaihtaa nuorempaan ensin. 

Tarvittaessa voisi kyllä avustaa jotain toista tuotantolaitosta jos sieltä alkuunpanijat puuttuu.

Vierailija
34/37 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei käy. Onneksi meillä on kolme koiraa

Vierailija
35/37 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestä ryhtykööt Hallitus näihin lastentalkoisiin

Vierailija
36/37 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa spermanluovutuskin on todella byrokraatinen tapahtuma, kymmenine lekuri käynteineen ja joka ei anna luovuttajalle itselleen mitään.

Sitten huudellaan luovuttaja pulasta.

Vierailija
37/37 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin tehdä lapsia jos mies ne kantaisi ja synnyttäisi ja saisin olla isän roolissa. Eli toisin sanottuna voisin pestä käteni touhusta koska vaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi