kauhea kutina
Moi!
Raskausviikkoja 14+ ja on ollut pari viikkoa hirvittävä kutina koko keholla. Nyt on ilmestynyt isoja mustelmia sinne tänne pahimpiin kutina kohtiin. Onko kellään vastaavaa tai tietoa mistä johtuu ja mikä voisi auttaa?
Normaalisti ei ole ollut mitään iho-ongelmia...ja ajatus että täytyy liittyä tähän raskauteen jotenkin.
Kommentit (4)
Mustelmaherkkyys voi hyvinkin liittyä raskauteen, minulla on myös samanlaista. Verimäärä (ja nestemäärä) kehossasi on lisääntynyt ja siksi mustelmatkin putkahtavat helpommin pintaan.
Ihon kutinaan voi olla monenlaisia syitä, mutta yritäpäs ensin katsoa helpottaako tilanne kunnollisella rasvauksella. Kuiva iho nimittäin kutiaa helposti.
Hepatogestoosi ei tosiaan vielä noin aikaisin ala!
Mulla oli myös viikon 10 paikkeilla tosi kovaa kutinaa ja maksa-arvot oli kyllä koholla, sappihapot ei. Mulla liittyi silloin joko hyperstimulaatioon (IVF-raskaus) tai oireettomaan sappikiveen, mikä silloin löydettiin. Myöhemmin mulla tuli kyllä sitten myös hepatogestoosi, viikolla 29 nousi taas maksa-arvot ja sitten myös sappihapot!
Pesuaineet kannattaa vaihtaa hajustamattomiin, voi auttaa. Iho saattaa herkistyä. Voi johtua tosiaan pelkästään siitä. Jos rasvaaminen auttaa, johtuu luultavasti vaan herkistymisestä.
Täällä on kans kutissut ennenkaikkea maha ja selkä jo useamman kuukauden. mahaan tulee sen seurauksena verenpurkaumia ja noita mustermia mullekki on tullu jonkunverran. Rasvannut olen minkä olen muistanut. mutta jospa se tästä se on kuitenki pikku kiusa kun tietää mikä palkinto lopussa häämöttää.
Kutiseeko sulla erityisesti esim kämmenet, jalkapohjat tai vatsa? Ajattelin vaan, että rasakusajan hepatoosiin liittyy lähestulkoon ainoana oireena juuri tuo kutina. Itselläni oli se viime raskaudessa. Toisin sanoen maksa ja sappi arvot nousevat. Kannattaa kertoa siitä neuvolassa se on tärkeää hoitaa.
Muuten en kyllä ole kokenut vastaavaa.
-Maharaja :)