Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin opiskella, mutta en tiedä onko se enää mahdollista noiden uudistusten takia

Vierailija
02.02.2026 |

Mulla on opintotukikuukausia jäljellä, mutta ne ei riitä koko tutkintoon ja leikattu toimeentulotuki on naurettavan pieni, jos sillä joutuu loppuajan rahoittamaan. En voi myöskään säästää opintolainoja tulevaisuuteen koska joutuisin sitten kituuttamaan jo etukäteen ja koko toimeentulotukikin varmaan evättäisiin säästöjen takia. Ja millä elän kesät, jos en saa kesätöitä? Asumistuki mulla onneksi pyörii ympäri vuoden joka tapauksessa. Avoimen korkeakoulun kursseihin mulla ei ole rahaa (enkä voi edes teoriassa säästää, koska elän toimeentulotuella) ja omaehtoista kouluttautumista työttömyystuella ei työvoimavirainen halua tukea. Oon umpikujassa.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitapa tuo viesti ministerien sähköpostiin.

Vierailija
2/41 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toi nyt miltään umpikujalta kuulosta. Paljon vaihtoehtoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja koska mulla on kaksi työkykyä alentavaa pysyvää sairautta/vammaa, niin en voi mennä opiskelemaan oikein mitään toisen asteen duunaritutkintoa, koska mun fyysinen toimintakyky ei riitä sellaisiin töihin.

Ap

Vierailija
4/41 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei toi nyt miltään umpikujalta kuulosta. Paljon vaihtoehtoja.

Mitkä ne vaihtoehdot on?

Ap

Vierailija
5/41 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyysetuudella pääsee opiskelemaan kyllä, jos opinnot selkeästi edistäisivät työllistymistäsi. Mitään höpöhöpöä ja "mä haluaisin" ei tueta. Jos sinulla on vahvat perustelut siihen, miten opinnot oikeasti auttavat työllistymisessä,  voi työttömyyskorvauksella opiskella. On siinä toki muitakin ehtoja sitten vielä, mutta lähtökohta on tämä.

Vierailija
6/41 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja koska mulla on kaksi työkykyä alentavaa pysyvää sairautta/vammaa, niin en voi mennä opiskelemaan oikein mitään toisen asteen duunaritutkintoa, koska mun fyysinen toimintakyky ei riitä sellaisiin töihin.

Ap

Tuossa tapauksessa voit ehkä saada järjestettyä koulutuksen kuntoutukseksi ja rahoittaa opinnot Kelan kuntoutusrahalla.

Vierailija
7/41 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tilanteesi poikkeaa muiden opintotuella ja etenkin -lainalla opiskelevista?

Vierailija
8/41 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tilanteesi poikkeaa muiden opintotuella ja etenkin -lainalla opiskelevista?

Siten, että heillä riittää opintotukikuukaudet koko tutkintoon?

Ap

Vierailija
9/41 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnan kannalta sinun lisäkouluttamisesi  on turhaa koska et työllistyisi kuitenkaan. Veisit vain opiskelupaikan joltakin jolle opiskelusta olisi hyötyä.

Omalla rahallasi voit toki kouluttua vaikka kuinka.

Vierailija
10/41 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömyysetuudella pääsee opiskelemaan kyllä, jos opinnot selkeästi edistäisivät työllistymistäsi. Mitään höpöhöpöä ja "mä haluaisin" ei tueta. Jos sinulla on vahvat perustelut siihen, miten opinnot oikeasti auttavat työllistymisessä,  voi työttömyyskorvauksella opiskella. On siinä toki muitakin ehtoja sitten vielä, mutta lähtökohta on tämä.

Olen kysynyt jo asiaa eikä heru lupaa, koska mulla on jo "hyvä" tutkinto. Mitään takeita kun ei ole siitä, että työllistyisin edes sen uuden tutkinnon avulla.

Ap

Vierailija
11/41 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tuossa tapauksessa voit ehkä saada järjestettyä koulutuksen kuntoutukseksi ja rahoittaa opinnot Kelan kuntoutusrahalla.

Kuntoutustukihakemus hylättiin sekä eläkevakuutusyhtiöstä että Kelasta. Kahdesti.

Ap

Vierailija
12/41 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö esim. vanhempasi pysty/ halua sinua yhtään auttaa!

Vierailija
13/41 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnan kannalta sinun lisäkouluttamisesi  on turhaa koska et työllistyisi kuitenkaan. Veisit vain opiskelupaikan joltakin jolle opiskelusta olisi hyötyä.

Mistä sinä sen tiedät?

Ap

Vierailija
14/41 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten sun pitää tehdä kuten muutkin toisen tutkinnon opiskelijat ja alanvaihtajat, eli tehdä jotain töitä samalla. Vaikka osa-aikaisena, että saat sen verran mitä se opintotukikin olisi. Siihen ei montaa tuntia viikossa tarvita.

Ei mullekaan mitään tukea herunut, kun lähdin toista työllistävämpää tutkintoa opiskelemaan ja opintotuki oli jo käytetty edelliseen. Mutta kävin kolmena päivänä viikossa töissä, ensin siivoojana ja sitten hesburgerissa kun sinne pääsin. Sillä pärjäsin ja pystyin opiskelemaan.

Vierailija
15/41 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä sen tiedät?

Ap

Jos työllistyisit olisit työllistynyt jo nyt. Sen sijaan olet sosiaali pummi ja uuden koulun jälkeen olisit edelleen sosiaali pummi paitsi vanhempi. Ei kukaan sinua palkkaa.

Ainoa järkevä asia minkä voisit tehdä on, että avaat netin ja alat opetella kiinaa. Siihen et tarvitse koulua etkä rahaa.

Vierailija
16/41 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sitten sun pitää tehdä kuten muutkin toisen tutkinnon opiskelijat ja alanvaihtajat, eli tehdä jotain töitä samalla. Vaikka osa-aikaisena, että saat sen verran mitä se opintotukikin olisi. Siihen ei montaa tuntia viikossa tarvita.

Ei mullekaan mitään tukea herunut, kun lähdin toista työllistävämpää tutkintoa opiskelemaan ja opintotuki oli jo käytetty edelliseen. Mutta kävin kolmena päivänä viikossa töissä, ensin siivoojana ja sitten hesburgerissa kun sinne pääsin. Sillä pärjäsin ja pystyin opiskelemaan.

Suurin ongelma tässä on se, että ei ole töitä. Jos olisi, niin ei mun tarvitsisi lähteä edes opiskelemaan.

Ap

Vierailija
17/41 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliskohan vielä joku vaihtoehto, jota en ole huomannut? 

Voiskohan se olla mahdollista, että teen tuosta tutkinnosta sen verran mihin tukikuukaudet riittää ja mietin sen jälkeen uudelleen (mikäli pääsen edes sisään)? Jos kahden vuoden kuluttua olisi vaikka parempi työllisyystilanne ja opintoja voisi rahoittaa työnteolla.

Ap

Vierailija
18/41 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se sitten yhteiskunnalle hyödyllistä, että on koko loppuelämänsä työttömänä?

Vierailija
19/41 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kuntoutustukihakemus hylättiin sekä eläkevakuutusyhtiöstä että Kelasta. Kahdesti.

Ap

Kuntoutustuki ja kuntoutusraha on kaksi eri asiaa.

Vierailija
20/41 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppisopimuskoulutus, josta saa palkkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän