YLE: Johannes Vaala joutuu lopettamaan opiskelut toimeentulotuen uudistuksen takia
Jos toimeentulotukiuudistusta lukee kuin piru raamattua, Vaalan toimeentulotuki tippuu 50 prosenttia, koska hän ei saa ensisijaista etuutta eli opintotukea. Todennäköisimpänä vaihtoehtona hänen täytyy jättää koulu kesken ja siirtyä työttömäksi työnhakijaksi, jotta rahat riittävät elämiseen.
Onko järkee vai ei
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei mene TÖIH-IN
!!!
???
!!!
Asia ei ole näin yksinkertainen. Itse en käy töissä, koska käytännössä kaikki työpaikat tavalla tai toisella ylläpitävät esimerkiksi ilmastotuhoa ja kansanmurhaa. Samasta periaatteellisesta syystä en hae työmarkkinatukea.
Toimeentulotuki on minulle sopivampi etuus, sillä se ei legitimoi riistoa. Sinänsä harmi, että sitä leikataan, sillä haluaisin tulla toimeen omillani mutta joudun todennäköisesti nyt ottamaan vastaan enemmän rahaa vanhemmiltani, vastaavasti samoin varmaan muutkin toimeentulotukea saavat.
Suomessa opiskelee tällä hetkellä 128 000 ulkomaalaista opiskelijaa.
Tätä faktaa et kuule YLE uutisista koskaan.
Maksaa satoja miljoonia, ja Suomalaiset nuoret ei saa opiskelupaikkaa.
Myös yli 18-vuotiaiden saamat avustukset huomioidaan jatkossa täysimääräisinä, Kela huomauttaa tiedotteessa. Tähän saakka tuloksi ei ole huomioitu ns. vähäisiä avustuksia, joiden raja on ollut yksin asuvalla 50 e/kk ja perheellä 100 e/kk. Nämäkin muutokset tulevat voimaan 1. maaliskuuta 2026.
Onko järkeä, että joutuu lopettamaan kannattamattoman opiskelun? No on.
Vanhentunut luku, oikea 182 000 ulkomaalaista opiskelijaa.
200 000 perheenjäsentä myös.
https://sivista.fi/tiedotteet/sivistysala-ry-suomessa-opiskelee-yli-100…
Onneksi ulkomaalaiset voivat opiskella tt-tuella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä saa toimeentulotukea. Ottakoot oman lainan, jos ei saa opintolainaa. Ihmettelen, miksei saisi, jos aikanaan opiskellut- ei pitäisi vaikuttaa toiseen tutkintoon. Sain itsekinaikanaan kahteen tutkintoon.
Ei tuollaisille myönnetä lainaa. Hallitus siirtää hänet nyt sohvalle makaamaan, minkä jälkeen alkaa potkiminen, kun ei työt maistu.
Toivottavasti helvetissä on tilaa kaikille oileistolaisille.
Just luin, että sovitellun työmarkkinatuen/Anssin on tarkoitus helpottaa osa-aikainen ja keikkayyön vastaanottaminen. Tein juuri 3 päivää keikkatyötä ja hyöty oli 45 euroa miinus polttoaineet eli nettotulot työstä oli 25 euroa. Lisäksi anssin maksu siirtyy, koska lomakorvaus siirtää maksamista. Työpaikalla sai onneksi ruuan ilmaiseksi. Mutta eipä kannata tehdä keikkaa tai osa-aikatyötä, varsinkin jos on jo porrastus voimassa.
En opiskele kun en saa tarpeeksi rahaa ja luxusta, mä en ala!
Lienee joku aseistakieltäytyvä elok-apinan jäsen asenteista päätellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johannes on laiskotellut ja nyt joutuu töihin. Tai sitten näkee nälkää ja ulisee.
Tai sitten lopettaa opinnot ja nostelee tukia työttömänä.
Niin on se kumma kun tietyn sortin porukalle tuilla makoilu on aina se ensisijainen vaihtoehto. Teidän takia kaikki kärsii.
Tuollaiset Vaalat joutas viedä vaikka leirille.
Ei mulla muuta.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tänne tulisi kustantaa lisää ulkomaisia osaajia opiskelemaan maahamme. Perheidensä kanssa.
Johannekset voi lopettaa opintonsa ja siirtyä kortistoon.
t. demarit
Sosiaalinen luototus? Lainaa ruoka- ja vuokrarahat siihen asti, että valmistuu ja maksaa sitten lainan pois.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin lainaa pitäisi ottaa, ei muillekaan ole ollut maksutonta asuminen ja syöminen opiskeluaikana. Toki päiväruuan sai koulussa ja se oli hyvä.
Voisi myös hakeutua osapäivä- tai viikonlopputyöhön.
Sellaiset nyt alkaa olla nämä vaatimukset, että voitaisiin suoraan siirtyä johonkin uuteen talousjärjestelmään. Kaikki ilmaista kaikille. Paitsi kauankohan sitä rahaa riittäisi, kun harvat enää töihin haluaisivat, jos muutenkin eläisi.
Mun mielestä valtio vois maksaa verot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johannes on laiskotellut ja nyt joutuu töihin. Tai sitten näkee nälkää ja ulisee.
Tai sitten lopettaa opinnot ja nostelee tukia työttömänä.
Eli siis on pakko laiskotella vaikka ei haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei mene TÖIH-IN
!!!
???
!!!
Asia ei ole näin yksinkertainen. Itse en käy töissä, koska käytännössä kaikki työpaikat tavalla tai toisella ylläpitävät esimerkiksi ilmastotuhoa ja kansanmurhaa. Samasta periaatteellisesta syystä en hae työmarkkinatukea.
Toimeentulotuki on minulle sopivampi etuus, sillä se ei legitimoi riistoa. Sinänsä harmi, että sitä leikataan, sillä haluaisin tulla toimeen omillani mutta joudun todennäköisesti nyt ottamaan vastaan enemmän rahaa vanhemmiltani, vastaavasti samoin varmaan muutkin toimeentulotukea saavat.
Ironiaa? Pakko olla.
Miksi edes meni opiskelemaan jos siihen ei ole varaa vaan tarvitsee tukia tai lainaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hån joutuu lopettamaan opiskelut, koska on jo käyttänyt kaikki opintotukikuukaudet.
Aikoiko tää tyyppi siis ikinä valmistuakaan?
-> Tämä. Ihmettelen koko juttua. Jos opintotukikuukaudet on käytetty, eivätkä paperit ole vielä kourassa, Johannes on laiskotellut. Jos hän on ollut vakavasti sairaana hänen olisi pitänyt keskeyttää opinnot hetkeksi kokonaan. Mitä Johannes on siis tehnyt, kun valtio on maksanut hänelle opintotukea kaikki nuo vuodet?
Näitä tapauksia riitti myös omina yliopistoaikoinani. Muistan yksissä bileissä olleen matematiikan ikiopiskelijan, joka nosti vain tukia, ja oli muistaakseni kymmenes vuosi menossa ja opinnot vasta puolivälissä.
Onneksi opintotukikuukausien määrää on rajattu. Se on koko valtion etu.
Ihan turha juttu. Aivan naurettavaa tehdä säälivä haastattelu.
Hän on tuhlannut ilmaiset rahansa, ja huutaa nyt isiä tai äitiä apuun.
N56
"Toimeentulotukeen muutoksia helmikuussa. Asiakkaiden täytyy vastaisuudessa ilmoittautua kokoaikatyön tekijäksi työllisyyspalveluihin."
www.kela.fi/ajankohtaista/toimeentulotukeen-muutoksia-uudet-velvoitteet…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei mene TÖIH-IN
!!!
???
!!!
Ironiaa? Pakko olla.
Ei ironiaa vaan syrjintää ja väkivaltaa. Toivon, että moninkertaisesti etuoikeutetut tunnistavat, miten painostava tilanne on esimerkiksi samanaikaista rodullistamista ja työttömyydellistymistä kokeville. Meitä on paljon.
Mielestäni tänne tulisi kustantaa lisää ulkomaisia osaajia opiskelemaan maahamme. Perheidensä kanssa.
Johannekset voi lopettaa opintonsa ja siirtyä kortistoon.