Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko lämminvesivaraajan sulkea?

Vierailija
01.02.2026 |

Vie sähköä liikaa.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaaja ei saa päästä jäätymään, mutta voi.

Mä oon jo vuosia tehnyt silleen, että mulla on tuntiajastin, josta voi valita onko laite päällä 1,2,3 vai 4 tuntia, jonka jälkeen ajastin katkaisee virran, kaikissa varaajissa. Saunan suihkun lämmitän 2h ennen kuin menen suihkuun, muun ajan varaaja on kylmillään. Talon puolella lämmitän käyttövettä vain tarpeen mukaan, varaaja on niin pieni, että 1h riittää lämmittämään varaajan. Molempien varaajien lämpötila on säädetty melko ylös tuhoamaan mahdolliset pöpöt vedestä. Näistä tulee tosi paljon säästöä, kun vettä ei pidetä 24/7 lämpimänä. 

Varaajat voisi laittaa  lämpenemään ajastettuna kellonaikojen/tarpeen mukaan, mutta sinkkutaloutena tää ajastustapa toimii hyvin, kun en käytä lämmintä vettä samaan aikaan joka päivä. 

Vierailija
22/24 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen pörssisähköaikaa sai sellaisia sähkösopimuksia, joissa sähkö oli yöllä halpaa. Meillä oli iso vesivaaraaja, joka lämmitti sekä taloa että käyttövettä, ja sitä varaajaa lämmitettiin halvalla yösähköllä.

Meillä on edelleen semmoinen. Kyseinen sopimus tarvitsee vain mittarin, jossa on kaksoistariffi.  Yöllä lämpiää iso varaaja ja hyvin riittää kuumaa vettä koko päiväksi 

Kaksoistariffin perusmaksut voivat olla niin korkeat, että sitä ei kannata ottaa, jos ei pysty keskittämään myös lämmitystä yöaikaan. Minulla oli aikaisemmassa asunnossa varaajalle yösähkökytkin ja aikaohjaus toimi vaikka ei ollut kaksiaikasopimusta. Varaaja alkoi lämmitä aina iltakymmenen jälkeen ja pörssisähkö oli silloin jo halvempaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajasta se lämmittämään vesi yöllä.

Vierailija
24/24 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata sulkea. Jos lämmivesijärjestelmä ei ole tarpeeksi lämmin, niin legionella voi alkaa muhimaan siellä. Tuossa aiemmin jo mainittiin ettei siinä juuri säästöjä tule. Kylmässä suihkussa on ikävä peseytyä.

Vedenkeittimellä teevesi kuumaksi ja voi juoda keitettyä vettä. Osa jopa käy uimassa kylmässä vedessä ja uimahallissa voi käydä kerran viikossa peseytymässä lämpimällä vedellä. En kyllä käyttäisi veden lämmittämiseen energiaa ollenkaan.

Täällä uimahalli maksaa aikuiselta 7,5 euroa, 10 kerran lipulla 6 euroa. Niillä hinnoilla lämmittää varaajassa veden ja useimmiten vielä saunakin siihen päälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi