Miksi et mennyt naimisiin kun sait lapsen?
Kysymys heille, jotka ovat saaneet lapsen avoliitossa eikä ole pariin vuoteen lapsen syntymän jälkeen mennyt naimisiin:
Mikä siinä on syynä, ettet ole mennyt naimisiin lapsen toisen vanhemman kanssa? Eikö se toisi jotenkin varmuutta, kun teidän parisuhde on rekisteröity? Vai mitä ajattelet asiasta?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Kokemus opettajana:
Lapsi oireilee. Teen Wilma-merkinnän. Huomaan, että lapsen vanhemmilla on keskenään eri sukunimi.
Olen tehnyt tästä päätelmän, että naimisiinmeno on luokkakysymys. Parempiosaisempien perhe-elämä on rakennettu avioliitolle. Erinimisten lapset ovat ajautumisen lopputulosta.
Älä puhu pas*kaa. Moni korkeasti koulutettu nainen ei enää nykypäivänä ota miehen sukunimeä.
Mun vanhemmat eivät menneet naimisiin minun synnyttyäni (tai minua odottaessaan), koska eivät halunneet. Sen aika tuli vatsa vuosia myöhemmin.
Ja minä olen siitä kiitollinen. Vanhempani olivat aina turvallisia ja rakastivat toisiaan ja minua, eikä meillä kotona ollut riitoja eikä toisia kohdeltu koskaan huonosti tai otettu itsestäänselvyyksinä. Sain kasvaa kaikkia oerheenjäseniä kunnioittavassa ilmapiirissä, jossa tehdyistä sopimuksista pidettiin kiinni ja jossa kaikkien yhtinen tavoite oli auttaa jokaista perheenjäsentä parhaaseen mahdolliseen tilanteeseen.
Olen vasta aikuisena työpaikalla ja opiskellessa ihmisiä katsellessani tajunnut, ettei aina olekaan näin, ja ettei se välttämättä edes ole kovin tavallista.
Lapsi on jo melkein 18, mutta voinen silti vastata: en halunnut.
En rakastanut lapsen isää eikä hän minua, ja erosimme kymmenen vuotta sitten. Ihan tasapainossa elettiin, mitäpä sitä riitelemään, kun toinen ei herätä tunteita. Lapsi on menestynyt erinomaisesti ja kirjoittaa pian ekat yo-kokeensa.
Pölkkypää-opettajalle (numero 11): Elämänhallinta voi olla myös sitä, että ei sido itseään väärään ihmiseen. Lisäksi: monesti aviopuolisoilla on eri sukunimi.
Vierailija kirjoitti:
Kokemus opettajana:
Lapsi oireilee. Teen Wilma-merkinnän. Huomaan, että lapsen vanhemmilla on keskenään eri sukunimi.
Olen tehnyt tästä päätelmän, että naimisiinmeno on luokkakysymys. Parempiosaisempien perhe-elämä on rakennettu avioliitolle. Erinimisten lapset ovat ajautumisen lopputulosta. Lapsi on tupsahtanut hetken hurmassa ja sinetöinyt epävarman liiton. Vanhempien kyvyttömyys ohjata omaa elämäänsä suunnitelmallisesti näkyy kuitenkin kyvyssä kasvattaa sukuaan pitkäjänteisesti.
Sellainen mielipide siellä sitten. Sinun ei edes kuuluisi olla tuollaisessa asemassa opettajana. Todella kapeakatseista ja ahdasmielistä näkökulmaa. Minäpä taas olen huomannut, että näissä avioliitto-perheissä on yleisempää, että ongelmat vain piilotellaan. Kulissit ovat tärkeämpiä kuin yleinen hyvinvointi. Kaikkein sairaimmat perheet ovat itse asiassa niitä, joissa on keskimääräistä suuremmat tulot.
Vierailija kirjoitti:
Kokemus opettajana:
Olen tehnyt tästä päätelmän, että naimisiinmeno on luokkakysymys. Parempiosaisempien perhe-elämä on rakennettu avioliitolle. Erinimisten lapset ovat ajautumisen lopputulosta. Lapsi on tupsahtanut hetken hurmassa ja sinetöinyt epävarman liiton. Vanhempien kyvyttömyys ohjata omaa elämäänsä suunnitelmallisesti näkyy kuitenkin kyvyssä kasvattaa sukuaan pitkäjänteisesti.
Opettajan kannattaa vähän sivistää itseään. Avioliitossa ei ole pakko ottaa yhteistä sukunimeä.
Miten lapsen saaminen ja avioliitto toisiinsa liittyvät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokemus opettajana:
Olen tehnyt tästä päätelmän, että naimisiinmeno on luokkakysymys. Parempiosaisempien perhe-elämä on rakennettu avioliitolle.
Aivan. Sä olet varmaan yksi niistä opettajista, jotka oikein pinnistelivät ymmärtääkseen, miten meillä kolmella eli lapsella ja vanhemmilla oli kaikilla eri sukunimi.
Hehe, eikö teidän lapsi ole teidän yhteinen?
Avioliitto ei ole vain joku kahden ihmisen keskinäinen rakkausasia vaan hallinnollinen viesti ympäröivälle yhteisölle: olemme vakavasti yhdessä ja toistemme lähimmät omaiset. Helpottaa muiden ihmisten elämää, kun ei tarvi arvailla. (Nähty esim. hautajaisissa, jossa nuorehkon aikuisen lähimmäksi omaiseksi mieltyi äiti eikä avovaimo.)
Ap:n pitää täsmentää mista varmuudesta nyt tarkalleen puhutaan.
Kahden naisen kanssa lapsi. Kummastakin naisesta vain meni kaikki seksuaalinen viehätys, kun näin synnytykset. En halua seurustella naisen kanssa, jolla on lapsia, vaikka ne olisi omiani. Lasten kanssa keskenään ilman synnyttäjiä on kivempaa.
Vierailija kirjoitti:
Avioliitto ei ole vain joku kahden ihmisen keskinäinen rakkausasia vaan hallinnollinen viesti ympäröivälle yhteisölle: olemme vakavasti yhdessä ja toistemme lähimmät omaiset. Helpottaa muiden ihmisten elämää, kun ei tarvi arvailla. (Nähty esim. hautajaisissa, jossa nuorehkon aikuisen lähimmäksi omaiseksi mieltyi äiti eikä avovaimo.)
Avioliitto on nykypäivänä miehen yritys kahlita nainen. Naisen puolelta epävarmuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokemus opettajana:
Olen tehnyt tästä päätelmän, että naimisiinmeno on luokkakysymys. Parempiosaisempien perhe-elämä on rakennettu avioliitolle.
Aivan. Sä olet varmaan yksi niistä opettajista, jotka oikein pinnistelivät ymmärtääkseen, miten meillä kolmella eli lapsella ja vanhemmilla oli kaikilla eri sukunimi.
Hehe, eikö teidän lapsi ole teidän yhteinen?
Tottakai on. Siksihän me siellä opettajan edessä istuttiin. Ja molemmat vanhemmat naimisissa. 😄
Vierailija kirjoitti:
Tuo nyt on silkkaa vanhempien k-päisyyttä ettei hautajaisissa lähiomaisena pidetä avopuolisoa vaan kaapataan se rooli itselle.
Koska en halunnut avioliittoa enkä kyllä avoliittoakaan, vaikka saimme lapsen ja myöhemmin toisenkin.
Miesystävä vaatii isyystestin ennenkuin suostuu naimisiin...
En voi ottaa sitä riskiä.
-Suski
Vierailija kirjoitti:
En nyt ihan ymmärrä ongelmaa. Miksi sinun tarvitsee jossain hautajaisissa miettiä, kuka mieltyy kenenkin lähimmäisesi omaiseksi? Jos on pitkä parisuhde ja yhdessä asuttu vuosia, niin kyllä jokainen päästään normaali ihminen tajuaa, että ne saman talouden jakavat ovat toisilleen lähimmät ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Miesystävä vaatii isyystestin ennenkuin suostuu naimisiin...
En voi ottaa sitä riskiä.
-Suski
Palstapeikko larpaa taas naista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi menisin naimisiin? Onko mies miljonääri, joka maksaa koko perheen elämisen? Omakotitalo, auto, lasten harrastukset, ruoka, vaatteet, lääkärikäynnit, lomat, yms.
Persaukinen mies ei tuo mitään lisäarvoa naisen elämään. Ei varsinkaan mitään "turvaa" tai "varmuutta".
Tämä kysymys oli siis tarkoitettu niille, jotka ovat saaneet lapsen avoliitossa. Köyhä mies sopii erittäin hyvin kumppaniksi köyhälle naiselle. Silloin se parisuhde on ainakin tasavertainen.
Ei ne voi kun kumpikin nyhtää tahollaan ilmaista rahaa yhteiskunnalta.
Vierailija kirjoitti:
Siis pitää olla naimisissa jo vuotta ennen. Kiva sen lapsen laskea, että on vahinko.
Täällä ei olla sellaisia ho.ro.ja kuin siellä
Nykyään sitä haetaan oikeusministeriöstä eikä lupaa tule kovin helposti. Ja hyvä niin, koska lapsiavioliitoissa ei ole mitään järkeä.