Muumit-lukumaraton
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
MeillÀ on suomalaisuudenpÀivÀ
SnellmaninpÀivÀ, joka oli tÀysin ruotsalainen ja syntynyt Tukholmassa.
Osa sukua kyllÀ FI ja tÀÀllÀ hÀn myös asui ja vaikutti. IsÀnsÀ työn Takia syntyi Sthlm.
Ota selvÀÀ ensin Tai tee itse paremmin niin saat muistopÀivÀn.
Miksi tuolla oli lukemassa joku aika sitten joku s**t*nan palvoja? Tubettaja, nimeÀ en enÀÀ muista. Pirun sarvet ja kaikki.
TykkÀÀn muumien rennosta elÀmÀntavasta ym hyvÀstÀ mutta en tykkÀÀ ettÀ se on sateenkaarivÀestöÀ melkein koko sakki kirjailija mukaan lukien. Se kasvattaa lapset kieroon ja pois normaalista ajattelutavasta. Antaa suomalaisista nolon kuvan ulkomaillakin.
Aikuisen jÀrjellÀ ajatellen muumi kirjat on tÀynnÀ laitapuolen kulkijoita, sateenkaarivÀestöÀ, juomareita ym joka ei ole ns. normivÀestöÀ. Lapsille ujutetaan salakavalasti vÀÀrÀn hyvÀksymistÀ. Aivopesua.
"Se on niin tuurista ja sÀkÀstÀ kiinni, ettÀ mikÀ animaatio ja projekti kulloinkin lÀhtee vetÀmÀÀn ja mikÀ ei. Muumien nykyinen edunvalvoja Sophia Jansson oli ylimpÀnÀ pÀÀttÀjÀnÀ ja taiteellisena johtajana pÀÀltÀ valvomassa, kun 3D-versio muumeista tehtiin 2019. NÀmÀ jaksot ovat ensi kesÀÀn saakka katsottavissa Yle Areenassa.
https://areena.yle.fi/1-4529479
Silti nuo Sophian valvomat uudet versiot eivÀt oikein ole saaneet Suomessa minkÀÀnlaista kannatusta. NiitÀ ei esitetÀ TV-kanavilla, eivÀtkÀ lapset pidÀ niitÀ "niinÀ oikeina" muumeina.
SikÀli on valtavan pitkÀkestoinen onnenpotku Muumi-sÀÀtiölle, ettÀ nuo alkuperÀiset 1990-luvun Muumit vetÀvÀt edelleen niin hyvin."
https://keskustelu.suomi24.fi/t/19262040/muumi--kirjojen-teksti-on-puisâŠ
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuolla oli lukemassa joku aika sitten joku s**t*nan palvoja? Tubettaja, nimeÀ en enÀÀ muista. Pirun sarvet ja kaikki.
TyyliltÀÀn omaperÀinen ihminen saa olla lukemassa siinÀ missÀ muutkin. Erikoinen ulkomuoto ei ole mikÀÀn automaattinen merkki saatananpalvonnasta muiden kuin mieleltÀÀn rajoittuneiden mielestÀ.
Vierailija kirjoitti:
TykkÀÀn muumien rennosta elÀmÀntavasta ym hyvÀstÀ mutta en tykkÀÀ ettÀ se on sateenkaarivÀestöÀ melkein koko sakki kirjailija mukaan lukien. Se kasvattaa lapset kieroon ja pois normaalista ajattelutavasta. Antaa suomalaisista nolon kuvan ulkomaillakin.
Ainoa, jonka mielestÀ ne on kaikki sateenkaarivÀestöÀ ja se automaattisesti noloa, olet sinÀ.
Vierailija kirjoitti:
Aikuisen jÀrjellÀ ajatellen muumi kirjat on tÀynnÀ laitapuolen kulkijoita, sateenkaarivÀestöÀ, juomareita ym joka ei ole ns. normivÀestöÀ. Lapsille ujutetaan salakavalasti vÀÀrÀn hyvÀksymistÀ. Aivopesua.
Lapsille opetetaan, ettÀ meitÀ on moneen junaan ja niin kauan kuin emme satuta toisiamme, on erilaisuus rikkaus. Ja muutenkin erilaisuutta on joka tapauksessa olemassa, sen kiistÀminen olisi aivopesua.
Tove ei kirjoittanut kirjojaan miellyttÀÀkseen ahdasmielisiÀ moukkia, joille kaikki peilikuvasta poikkeava on kauhistus.
Kaikkia lukijoita ei nÀy juurikaan kiinnostavan koko touhu. Yksikin Aleksanteri luki ns. pitkin hampain.
Vierailija kirjoitti:
TykkÀÀn muumien rennosta elÀmÀntavasta ym hyvÀstÀ mutta en tykkÀÀ ettÀ se on sateenkaarivÀestöÀ melkein koko sakki kirjailija mukaan lukien. Se kasvattaa lapset kieroon ja pois normaalista ajattelutavasta. Antaa suomalaisista nolon kuvan ulkomaillakin.
Rento elÀmÀ tulee ruotsinkielisten etuoikeuksista minkÀ takia voi elÀÀ ren osti mutta silti menestyksekkÀÀsti.
Miksi ruotsinkielisistÀ yli 50% pÀÀsee opiskelemaan yliopistoon /korkeakoulluun mutta suomenkielisistÀ vain 30%?
Oli syy mikĂ€ tahansa se on kolon alismia ja niin VĂĂRIN!
Suomenkieliset ÀlykkÀÀmpiÀ kuin ruotsinkieliset
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001139149.html
Suomenruotsalaiset oppilaat lukevat lÀksyjÀ keskimÀÀrin laiskemmin kuin suomenkieliset, kertoo Hufvudstadsbladet. Lehden tieto perustuu tuoreeseen vÀitöskirjaan, jossa tutkittiin 15-vuotiaiden asennoitumista koulutyöhön neljÀssÀ eri maassa.
Ruotsalaistutkija Anna Dallin tekemÀ tutkimus osoittaa Hbl:n mukaan, ettÀ 75 prosenttia Suomen koulujen ruotsinkielisistÀ oppilaista kÀyttÀÀ lÀksyjen lukemiseen pÀivittÀin alle puoli tuntia. SuomenkielisillÀ oppilailla vastaava osuus oli vain 37 prosenttia.
Tutkimusta varten haastateltiin yli 800 oppilasta Ruotsissa, Suomessa, Indonesiassa ja Australiassa.
Suomenruotsalaisten oppilaiden asenteet koulua kohtaan olivat Hbl:n mukaan kaikkein kielteisimpiÀ.
Tutkijan mukaan syynÀ saattaa olla se, ettÀ ruotsinkielisiÀ jatko-opiskelupaikkoja on suhteellisesti enemmÀn eikÀ niistÀ tarvitse kilpailla niin ankarasti.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288429692234.html
IL - Luonnontiede ei sujunut suomalaisnuorilta
KielivÀhemmistö otti kevyemmin
Opetushallituksen tuore arviointi osoittaa, ettÀ 15-vuotiaat peruskoululaiset hallitsivat vuonna 1998 asiat paremmin.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012041115432065_uu.shtml
YLE: Yliopistojen ovet aukeavat helpommin ruotsinkielisille
Ruotsinkieliset nuoret pÀÀsevÀt helpommin opiskelemaan yliopistoihin ja korkeakouluihin kuin suomenkieliset nuoret. Ruotsinkielisten kiintiöillÀ ja helpotuksilla turvataan ruotsinkielisten palveluita. Tulevaisuudessakaan koulutusmahdollisuudet eivÀt ainakaan heikkene, kun ruotsinkielisten lÀÀkÀrien, juristien ja opettajien koulutusta ollaan lisÀÀmÀssÀ.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia lukijoita ei nÀy juurikaan kiinnostavan koko touhu. Yksikin Aleksanteri luki ns. pitkin hampain.
Höhöhö, oletpa hupaisa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TykkÀÀn muumien rennosta elÀmÀntavasta ym hyvÀstÀ mutta en tykkÀÀ ettÀ se on sateenkaarivÀestöÀ melkein koko sakki kirjailija mukaan lukien. Se kasvattaa lapset kieroon ja pois normaalista ajattelutavasta. Antaa suomalaisista nolon kuvan ulkomaillakin.
Rento elÀmÀ tulee ruotsinkielisten etuoikeuksista minkÀ takia voi elÀÀ ren osti mutta silti menestyksekkÀÀsti.
Miksi ruotsinkielisistÀ yli 50% pÀÀsee opiskelemaan yliopistoon /korkeakoulluun mutta suomenkielisistÀ vain 30%?
Oli syy mikĂ€ tahansa se on kolon alismia ja niin VĂĂRIN!
Suomenkieliset ÀlykkÀÀmpiÀ kuin ruotsinkieliset
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001139149.html
Suomenruotsalaiset oppilaat lukevat lÀksyjÀ keskimÀÀrin laiskemmin kuin suomenkieliset, kertoo Hufvudstadsbladet. Lehden tieto perustuu tuoreeseen vÀitöskirjaan, jossa tutkittiin 15-vuotiaiden asennoitum
Hbl: Suomenruotsalaiset oppilaat lukevat laiskasti lÀksyjÀ
Suomenruotsalaiset oppilaat lukevat lÀksyjÀ keskimÀÀrin laiskemmin kuin suomenkieliset, kertoo Hufvudstadsbladet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TykkÀÀn muumien rennosta elÀmÀntavasta ym hyvÀstÀ mutta en tykkÀÀ ettÀ se on sateenkaarivÀestöÀ melkein koko sakki kirjailija mukaan lukien. Se kasvattaa lapset kieroon ja pois normaalista ajattelutavasta. Antaa suomalaisista nolon kuvan ulkomaillakin.
Rento elÀmÀ tulee ruotsinkielisten etuoikeuksista minkÀ takia voi elÀÀ ren osti mutta silti menestyksekkÀÀsti.
Miksi ruotsinkielisistÀ yli 50% pÀÀsee opiskelemaan yliopistoon /korkeakoulluun mutta suomenkielisistÀ vain 30%?
Oli syy mikĂ€ tahansa se on kolon alismia ja niin VĂĂRIN!
Suomenkieliset ÀlykkÀÀmpiÀ kuin ruotsinkieliset
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001139149.html
Suomenruotsalaiset oppilaat lukevat lÀksyjÀ keskimÀÀrin laiskemmin kuin suomenkieliset, kertoo Hufvudstadsbladet. Lehden tieto perustuu tuoreeseen vÀitöskirjaan, jossa tutkittiin 15-vuotiaiden asennoitum
RyssssÀ on hyvÀ ja vetÀÀ kÀteen. Osaat sen paremmin kuin kirjoittamisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi kaikille ettÀ suomalaisen taiteen pÀivÀksi on tietysti valittu Tove Jansson syntymÀpÀivÀ. Ihan niin kuin meillÀ ei olisi omaa taiteilijaa siihen.
Miksi suomalainen taiteilija kÀynyt? MeillÀ on jo ruotsalainen Runebergin pÀivÀ ym.
Syö paskaa, trolli. Me tiedÀmme kyllÀ kenelle liputuspÀiviÀ valitsemme, emmekÀ tarvitse tuollaista paskahousua inisemÀÀn asioista. MenehÀn nyt, kaalisoppasi jÀÀhtyy.
ĂlĂ€ puhu paskaa. Suomalaiset eivĂ€t tiedĂ€.
Runeberg ei osannut suomea ja hÀnet on pakotettu meille kansallisrunoilijaksi aikana kun suomenkielinen kirjallisuus oli kielletty. Runeberg kuvasi meidÀt hitaiksi ja tyhmiksi. MikÀ alemmuuden tunne meitÀ hallitsee, kun hyvÀksymme tÀllaisen kolonialismin itsellemme.
Runeberg on kolonialismia, suomalaisiin itseensÀ kohdistuvaa kulttuuri-imperialismia, vÀhÀttelyÀ, syrjintÀÀ, pakottamista, taloudellista hyvÀksikÀyttöÀ pakkokieltÀ, koulutuksen estÀmistÀ, kirjallisuuden estÀmistÀ, oman kulttuurin kehittÀmisen estÀmistÀ, oman identiteetin kehittÀmisen estÀmistÀ ja kaiken muun ruotsalaisen pakottamista. Runeberg ei osannut suomea ja hÀnet on pakotettu meille kansallisrunoilijaksi aikana kun suomenkielinen kirjallisuus oli kielletty. Runeberg kuvasi meidÀt hitaiksi ja tyhmiksi. MikÀ alemmuuden tunne meitÀ hallitsee, kun hyvÀksymme tÀllaisen kolonialismin.
Runeberg on kolonialismia, suomalaisiin kohdistuvaa kulttuuri-imperialismia, vÀhÀttelyÀ, syrjintÀÀ, pakottamista, taloudellista hyvÀksikÀyttöÀ pakkokieltÀ, koulutuksen estÀmistÀ, kirjallisuuden estÀmistÀ, oman kulttuurin kehittÀmisen estÀmistÀ, oman identiteetin kehittÀmisen estÀmistÀ ja kaiken muun ruotsalaisen pakottamista.
Pakkoruotsi ei ole itsenÀisyyttÀ se on KOLONIALISMIA!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi kaikille ettÀ suomalaisen taiteen pÀivÀksi on tietysti valittu Tove Jansson syntymÀpÀivÀ. Ihan niin kuin meillÀ ei olisi omaa taiteilijaa siihen.
Miksi suomalainen taiteilija kÀynyt? MeillÀ on jo ruotsalainen Runebergin pÀivÀ ym.
Syö paskaa, trolli. Me tiedÀmme kyllÀ kenelle liputuspÀiviÀ valitsemme, emmekÀ tarvitse tuollaista paskahousua inisemÀÀn asioista. MenehÀn nyt, kaalisoppasi jÀÀhtyy.
ĂlĂ€ puhu paskaa. Suomalaiset eivĂ€t tiedĂ€.
Runeberg ei osannut suomea ja hÀnet on pakotettu meille kansallisrunoilijaksi aikana kun suomenkielinen kirjallisuus oli kielletty. Runeberg kuvasi meidÀt hitaiksi ja tyhmiksi. MikÀ alemmuuden tunne meitÀ hallitsee, kun hyvÀksymme tÀllaisen kolonialismin itsellemme.
Runeberg on kolonialismia, suomalaisiin its
RyssssÀ se jaksaa sitkeÀsti yrittÀÀ. Olet kyllÀ surullinen tapaus.
Vierailija kirjoitti:
Pakkoruotsi ei ole itsenÀisyyttÀ se on KOLONIALISMIA!
Kolonialimissa kunnostautuneen VenÀjÀn edustaja on hyvÀ ja haistaa pitkÀn paskan.
Vierailija kirjoitti:
Aikuisen jÀrjellÀ ajatellen muumi kirjat on tÀynnÀ laitapuolen kulkijoita, sateenkaarivÀestöÀ, juomareita ym joka ei ole ns. normivÀestöÀ. Lapsille ujutetaan salakavalasti vÀÀrÀn hyvÀksymistÀ. Aivopesua.
Ne laitapuolen kulkijat on suomalaisia ja hyvÀt tyypit ruotsinkielisiÀ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkoruotsi ei ole itsenÀisyyttÀ se on KOLONIALISMIA!
Kolonialimissa kunnostautuneen VenÀjÀn edustaja on hyvÀ ja haistaa pitkÀn paskan.
Oletko huolissasi etuoikeuksistasi koska olet noin kiukkuinen?.
nosto