Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muumit-lukumaraton

Vierailija
31.01.2026 |

Kuka on kuunnellut? 🌞

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
31.01.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
22/60 |
01.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MeillĂ€ on suomalaisuudenpĂ€ivĂ€ 

SnellmaninpĂ€ivĂ€, joka oli tĂ€ysin ruotsalainen ja syntynyt Tukholmassa. 

Osa sukua kyllÀ FI ja tÀÀllÀ hÀn myös asui ja vaikutti. IsÀnsÀ työn Takia syntyi Sthlm.

Ota selvÀÀ ensin Tai tee itse paremmin niin saat muistopĂ€ivĂ€n. 

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
01.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Miksi tuolla oli lukemassa joku aika sitten joku s**t*nan palvoja? Tubettaja, nimeĂ€ en enÀÀ muista. Pirun sarvet ja kaikki. 

Vierailija
24/60 |
01.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

TykkÀÀn muumien rennosta elÀmÀntavasta ym hyvÀstÀ mutta en tykkÀÀ ettÀ se on sateenkaarivÀestöÀ melkein koko sakki kirjailija mukaan lukien. Se kasvattaa lapset kieroon ja pois normaalista ajattelutavasta. Antaa suomalaisista nolon kuvan ulkomaillakin.

Vierailija
25/60 |
01.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Aikuisen jÀrjellÀ ajatellen muumi kirjat on tÀynnÀ laitapuolen kulkijoita, sateenkaarivÀestöÀ, juomareita ym joka ei ole ns. normivÀestöÀ. Lapsille ujutetaan salakavalasti vÀÀrÀn hyvÀksymistÀ. Aivopesua.

Vierailija
26/60 |
01.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

"Se on niin tuurista ja sÀkÀstÀ kiinni, ettÀ mikÀ animaatio ja projekti kulloinkin lÀhtee vetÀmÀÀn ja mikÀ ei. Muumien nykyinen edunvalvoja Sophia Jansson oli ylimpÀnÀ pÀÀttÀjÀnÀ ja taiteellisena johtajana pÀÀltÀ valvomassa, kun 3D-versio muumeista tehtiin 2019. NÀmÀ jaksot ovat ensi kesÀÀn saakka katsottavissa Yle Areenassa.
https://areena.yle.fi/1-4529479

Silti nuo Sophian valvomat uudet versiot eivÀt oikein ole saaneet Suomessa minkÀÀnlaista kannatusta. NiitÀ ei esitetÀ TV-kanavilla, eivÀtkÀ lapset pidÀ niitÀ "niinÀ oikeina" muumeina.

SikÀli on valtavan pitkÀkestoinen onnenpotku Muumi-sÀÀtiölle, ettÀ nuo alkuperÀiset 1990-luvun Muumit vetÀvÀt edelleen niin hyvin."

https://keskustelu.suomi24.fi/t/19262040/muumi--kirjojen-teksti-on-puis



 

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/60 |
01.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuolla oli lukemassa joku aika sitten joku s**t*nan palvoja? Tubettaja, nimeĂ€ en enÀÀ muista. Pirun sarvet ja kaikki. 

 

TyyliltÀÀn omaperÀinen ihminen saa olla lukemassa siinÀ missÀ muutkin. Erikoinen ulkomuoto ei ole mikÀÀn automaattinen merkki saatananpalvonnasta muiden kuin mieleltÀÀn rajoittuneiden mielestÀ.

Vierailija
28/60 |
01.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TykkÀÀn muumien rennosta elÀmÀntavasta ym hyvÀstÀ mutta en tykkÀÀ ettÀ se on sateenkaarivÀestöÀ melkein koko sakki kirjailija mukaan lukien. Se kasvattaa lapset kieroon ja pois normaalista ajattelutavasta. Antaa suomalaisista nolon kuvan ulkomaillakin.

 

Ainoa, jonka mielestĂ€ ne on kaikki sateenkaarivĂ€estöÀ ja se automaattisesti noloa, olet sinĂ€. 

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/60 |
01.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuisen jÀrjellÀ ajatellen muumi kirjat on tÀynnÀ laitapuolen kulkijoita, sateenkaarivÀestöÀ, juomareita ym joka ei ole ns. normivÀestöÀ. Lapsille ujutetaan salakavalasti vÀÀrÀn hyvÀksymistÀ. Aivopesua.

 

Lapsille opetetaan, ettÀ meitÀ on moneen junaan ja niin kauan kuin emme satuta toisiamme, on erilaisuus rikkaus. Ja muutenkin erilaisuutta on joka tapauksessa olemassa, sen kiistÀminen olisi aivopesua.

Tove ei kirjoittanut kirjojaan miellyttÀÀkseen ahdasmielisiÀ moukkia, joille kaikki peilikuvasta poikkeava on kauhistus.

Vierailija
30/60 |
01.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Kaikkia lukijoita ei nÀy juurikaan kiinnostavan koko touhu. Yksikin Aleksanteri luki ns. pitkin hampain.

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/60 |
01.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TykkÀÀn muumien rennosta elÀmÀntavasta ym hyvÀstÀ mutta en tykkÀÀ ettÀ se on sateenkaarivÀestöÀ melkein koko sakki kirjailija mukaan lukien. Se kasvattaa lapset kieroon ja pois normaalista ajattelutavasta. Antaa suomalaisista nolon kuvan ulkomaillakin.

Rento elÀmÀ tulee ruotsinkielisten etuoikeuksista minkÀ takia voi elÀÀ ren osti mutta silti menestyksekkÀÀsti.

 

Miksi ruotsinkielisistÀ yli 50% pÀÀsee opiskelemaan yliopistoon /korkeakoulluun mutta suomenkielisistÀ vain 30%?

Oli syy mikĂ€ tahansa se on kolon alismia ja niin VÄÄRIN!

Suomenkieliset ÀlykkÀÀmpiÀ kuin ruotsinkieliset

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001139149.html

Suomenruotsalaiset oppilaat lukevat lÀksyjÀ keskimÀÀrin laiskemmin kuin suomenkieliset, kertoo Hufvudstadsbladet. Lehden tieto perustuu tuoreeseen vÀitöskirjaan, jossa tutkittiin 15-vuotiaiden asennoitumista koulutyöhön neljÀssÀ eri maassa.

Ruotsalaistutkija Anna Dallin tekemÀ tutkimus osoittaa Hbl:n mukaan, ettÀ 75 prosenttia Suomen koulujen ruotsinkielisistÀ oppilaista kÀyttÀÀ lÀksyjen lukemiseen pÀivittÀin alle puoli tuntia. SuomenkielisillÀ oppilailla vastaava osuus oli vain 37 prosenttia.

Tutkimusta varten haastateltiin yli 800 oppilasta Ruotsissa, Suomessa, Indonesiassa ja Australiassa.

Suomenruotsalaisten oppilaiden asenteet koulua kohtaan olivat Hbl:n mukaan kaikkein kielteisimpiÀ.

Tutkijan mukaan syynÀ saattaa olla se, ettÀ ruotsinkielisiÀ jatko-opiskelupaikkoja on suhteellisesti enemmÀn eikÀ niistÀ tarvitse kilpailla niin ankarasti.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288429692234.html

IL - Luonnontiede ei sujunut suomalaisnuorilta

KielivĂ€hemmistö otti kevyemmin 

Opetushallituksen tuore arviointi osoittaa, ettÀ 15-vuotiaat peruskoululaiset hallitsivat vuonna 1998 asiat paremmin.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012041115432065_uu.shtml

YLE: Yliopistojen ovet aukeavat helpommin ruotsinkielisille

Ruotsinkieliset nuoret pÀÀsevÀt helpommin opiskelemaan yliopistoihin ja korkeakouluihin kuin suomenkieliset nuoret. Ruotsinkielisten kiintiöillÀ ja helpotuksilla turvataan ruotsinkielisten palveluita. Tulevaisuudessakaan koulutusmahdollisuudet eivÀt ainakaan heikkene, kun ruotsinkielisten lÀÀkÀrien, juristien ja opettajien koulutusta ollaan lisÀÀmÀssÀ.

Vierailija
32/60 |
01.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia lukijoita ei nÀy juurikaan kiinnostavan koko touhu. Yksikin Aleksanteri luki ns. pitkin hampain.

 

Höhöhö, oletpa hupaisa.

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/60 |
01.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TykkÀÀn muumien rennosta elÀmÀntavasta ym hyvÀstÀ mutta en tykkÀÀ ettÀ se on sateenkaarivÀestöÀ melkein koko sakki kirjailija mukaan lukien. Se kasvattaa lapset kieroon ja pois normaalista ajattelutavasta. Antaa suomalaisista nolon kuvan ulkomaillakin.

Rento elÀmÀ tulee ruotsinkielisten etuoikeuksista minkÀ takia voi elÀÀ ren osti mutta silti menestyksekkÀÀsti.

 

Miksi ruotsinkielisistÀ yli 50% pÀÀsee opiskelemaan yliopistoon /korkeakoulluun mutta suomenkielisistÀ vain 30%?

Oli syy mikĂ€ tahansa se on kolon alismia ja niin VÄÄRIN!

Suomenkieliset ÀlykkÀÀmpiÀ kuin ruotsinkieliset

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001139149.html

Suomenruotsalaiset oppilaat lukevat lÀksyjÀ keskimÀÀrin laiskemmin kuin suomenkieliset, kertoo Hufvudstadsbladet. Lehden tieto perustuu tuoreeseen vÀitöskirjaan, jossa tutkittiin 15-vuotiaiden asennoitum

Hbl: Suomenruotsalaiset oppilaat lukevat laiskasti lÀksyjÀ

Suomenruotsalaiset oppilaat lukevat lÀksyjÀ keskimÀÀrin laiskemmin kuin suomenkieliset, kertoo Hufvudstadsbladet.

https://www.iltalehti.fi/perhe/a/2011112114790953

Vierailija
34/60 |
01.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TykkÀÀn muumien rennosta elÀmÀntavasta ym hyvÀstÀ mutta en tykkÀÀ ettÀ se on sateenkaarivÀestöÀ melkein koko sakki kirjailija mukaan lukien. Se kasvattaa lapset kieroon ja pois normaalista ajattelutavasta. Antaa suomalaisista nolon kuvan ulkomaillakin.

Rento elÀmÀ tulee ruotsinkielisten etuoikeuksista minkÀ takia voi elÀÀ ren osti mutta silti menestyksekkÀÀsti.

 

Miksi ruotsinkielisistÀ yli 50% pÀÀsee opiskelemaan yliopistoon /korkeakoulluun mutta suomenkielisistÀ vain 30%?

Oli syy mikĂ€ tahansa se on kolon alismia ja niin VÄÄRIN!

Suomenkieliset ÀlykkÀÀmpiÀ kuin ruotsinkieliset

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001139149.html

Suomenruotsalaiset oppilaat lukevat lÀksyjÀ keskimÀÀrin laiskemmin kuin suomenkieliset, kertoo Hufvudstadsbladet. Lehden tieto perustuu tuoreeseen vÀitöskirjaan, jossa tutkittiin 15-vuotiaiden asennoitum

 

 

RyssssÀ on hyvÀ ja vetÀÀ kÀteen. Osaat sen paremmin kuin kirjoittamisen.

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/60 |
01.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedoksi kaikille ettÀ suomalaisen taiteen pÀivÀksi on tietysti valittu Tove Jansson syntymÀpÀivÀ. Ihan niin kuin meillÀ ei olisi omaa taiteilijaa siihen.

Miksi suomalainen taiteilija kÀynyt? MeillÀ on jo ruotsalainen Runebergin pÀivÀ ym.

 

Syö paskaa, trolli. Me tiedÀmme kyllÀ kenelle liputuspÀiviÀ valitsemme, emmekÀ tarvitse tuollaista paskahousua inisemÀÀn asioista. MenehÀn nyt, kaalisoppasi jÀÀhtyy.

ÄlĂ€ puhu paskaa. Suomalaiset eivĂ€t tiedĂ€. 

Runeberg ei osannut suomea ja hĂ€net on pakotettu meille kansallisrunoilijaksi aikana kun suomenkielinen kirjallisuus oli kielletty. Runeberg kuvasi meidĂ€t hitaiksi ja tyhmiksi. MikĂ€ alemmuuden tunne meitĂ€ hallitsee, kun hyvĂ€ksymme tĂ€llaisen kolonialismin itsellemme. 

 

Runeberg on kolonialismia, suomalaisiin itseensÀ kohdistuvaa kulttuuri-imperialismia, vÀhÀttelyÀ, syrjintÀÀ, pakottamista, taloudellista hyvÀksikÀyttöÀ pakkokieltÀ, koulutuksen estÀmistÀ, kirjallisuuden estÀmistÀ, oman kulttuurin kehittÀmisen estÀmistÀ, oman identiteetin kehittÀmisen estÀmistÀ ja kaiken muun ruotsalaisen pakottamista. Runeberg ei osannut suomea ja hÀnet on pakotettu meille kansallisrunoilijaksi aikana kun suomenkielinen kirjallisuus oli kielletty. Runeberg kuvasi meidÀt hitaiksi ja tyhmiksi. MikÀ alemmuuden tunne meitÀ hallitsee, kun hyvÀksymme tÀllaisen kolonialismin.

 

Runeberg on kolonialismia, suomalaisiin kohdistuvaa kulttuuri-imperialismia, vĂ€hĂ€ttelyĂ€, syrjintÀÀ, pakottamista, taloudellista hyvĂ€ksikĂ€yttöÀ pakkokieltĂ€, koulutuksen estĂ€mistĂ€, kirjallisuuden estĂ€mistĂ€, oman kulttuurin kehittĂ€misen estĂ€mistĂ€, oman identiteetin kehittĂ€misen estĂ€mistĂ€ ja kaiken muun ruotsalaisen pakottamista. 

Vierailija
36/60 |
01.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Pakkoruotsi ei ole itsenÀisyyttÀ se on KOLONIALISMIA!

Vierailija
37/60 |
01.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedoksi kaikille ettÀ suomalaisen taiteen pÀivÀksi on tietysti valittu Tove Jansson syntymÀpÀivÀ. Ihan niin kuin meillÀ ei olisi omaa taiteilijaa siihen.

Miksi suomalainen taiteilija kÀynyt? MeillÀ on jo ruotsalainen Runebergin pÀivÀ ym.

 

Syö paskaa, trolli. Me tiedÀmme kyllÀ kenelle liputuspÀiviÀ valitsemme, emmekÀ tarvitse tuollaista paskahousua inisemÀÀn asioista. MenehÀn nyt, kaalisoppasi jÀÀhtyy.

ÄlĂ€ puhu paskaa. Suomalaiset eivĂ€t tiedĂ€. 

Runeberg ei osannut suomea ja hĂ€net on pakotettu meille kansallisrunoilijaksi aikana kun suomenkielinen kirjallisuus oli kielletty. Runeberg kuvasi meidĂ€t hitaiksi ja tyhmiksi. MikĂ€ alemmuuden tunne meitĂ€ hallitsee, kun hyvĂ€ksymme tĂ€llaisen kolonialismin itsellemme. 

 

Runeberg on kolonialismia, suomalaisiin its

 

RyssssÀ se jaksaa sitkeÀsti yrittÀÀ. Olet kyllÀ surullinen tapaus.

Vierailija
38/60 |
01.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkoruotsi ei ole itsenÀisyyttÀ se on KOLONIALISMIA!

 

Kolonialimissa kunnostautuneen VenÀjÀn edustaja on hyvÀ ja haistaa pitkÀn paskan.

Vierailija
39/60 |
01.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuisen jÀrjellÀ ajatellen muumi kirjat on tÀynnÀ laitapuolen kulkijoita, sateenkaarivÀestöÀ, juomareita ym joka ei ole ns. normivÀestöÀ. Lapsille ujutetaan salakavalasti vÀÀrÀn hyvÀksymistÀ. Aivopesua.

Ne laitapuolen kulkijat on suomalaisia ja hyvĂ€t tyypit ruotsinkielisiĂ€. 

Vierailija
40/60 |
01.02.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakkoruotsi ei ole itsenÀisyyttÀ se on KOLONIALISMIA!

 

Kolonialimissa kunnostautuneen VenÀjÀn edustaja on hyvÀ ja haistaa pitkÀn paskan.

Oletko huolissasi etuoikeuksistasi koska olet noin kiukkuinen?.