Missä ne pörssisähkö hehkuttajat ovat?
Kommentit (360)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmille tiedoksi. Pörssisähkö on aina kiinteää hintaa halvempi. Ei yritys tappiolla sähköä myy.
Kylläpä näköjään ottaa koville maksaa pösähintoja. Määris nauraa mahansa kipeäksi.
Millä opilla se ottaa koville kun kulutetun sähkön hinta on 4,63 senttiä/kwh? Näin meillä 2025, aika vähän minusta. Ei se tammi-helmikuun kallis hinta paljon vaikuta koko vuonna maksettuun hintaan.
Jokainen varmasti yrittää ottaa itselleen sopivan sähkösopimuksen. Itse olen valinnut määräaikaisen niin ei tarvitse näillä keleillä käyttöä pienentää. Jos kesälläkin kuluttaisi paljon niin ottaisin pörssisähkön. Mun kulutuksesta leijonan osa tulee joulu-maaliskuu välisenä aikana. Kovilla pakkasilla ei tuulimyllyt pyöri, joten pörssisähkö kallista. Lauhana talvena varmasti pörssisähkö edullisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Lällättely kumpaankaan suuntaan on aika mautonta. Meillä on PöSä ja olen kyllä tyytyväinen.
Tosiaan noloa lällätellä. Harva kehtaisi omalla nimellään. Mietin juuri että noin nyrkkisåäntönä:
Pörssi on keskimäärin hiukan edullisempi ja se kannattaa taloudelle joka:
-voi vaikuttaa kulutukseensa,
-voi ja haluaa siirtää osan kulutuksesta (esim auton lataus tai isohko lämminvesivaraaja tms) yölle
-pystyy kantamaan riskin kulutushuippujen korkeammista sähkölaskuista
Ja kiinteä sopii niille jotka:
-kuluttavat vähän eivätkä jaksa ruveta muutaman kympin sähkölaskun takia seuraamaan hintoja
-kuluttavat enimmäkseen päivällä
-eivät kestä tai eivät halua ylläreitä laskuihin
Molemmissa puolensa. Kiitos ja näkemiin.
Vierailija kirjoitti:
Minä hehkutan aina vuosikulutusta. Hehkutin juuri, että viime vuosi oli 4,5 senttiä kwh ja sitä edellinen vuosi 5,5 kwh.
Tulen tammikuussa 2027 kertomaan taas. Millään muullahan ei ole väliä kuin vuosikulutuksella.
Mulla on määris 6,7 snt/kWh hinnalla. Sinä maksat tällä hetkellä noin kymmenkertaisen hinnan määrikseen verrattuna. Että aika kauan saat keskihintojen kanssa pelata, että ero tasoittuu. On myös erilaisia kotitalouksia ja elämäntilanteita, kaikille ei pösä sovi eikä kaikille ole merkitystä muutaman kymmenen tai max satasen vuosisäästöillä vs se säätäminen, mitä pösäily vaatii.
Jee! Pösä! 🎉🥳🤩🎉🎊🎈🎀🎇🎆
Noin. Nyt on hehkutettu.
Nyt kun katsoin tästä omasta sovelluksestani, niin tällä hetkellä pörssisähkön hinta on 55,4 snt/kWh ja tämän päivän keskihinta on 38,15 snt/kWh.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun katsoin tästä omasta sovelluksestani, niin tällä hetkellä pörssisähkön hinta on 55,4 snt/kWh ja tämän päivän keskihinta on 38,15 snt/kWh.
Tuo 38,15 on tän päivän keskihinta. Ei jokaisen pösä talouden päivän keskihinta.
Kirjastossa lämmittelemässä ja samalla lataavat puhelimensa veronmaksajien piikkiin.
Niinhän mä sanoinkin, että tämän päivän keskihinta. Mulla on itselläni kiinteähintainen sopimus, joten tuo ei koske mua ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lällättely kumpaankaan suuntaan on aika mautonta. Meillä on PöSä ja olen kyllä tyytyväinen.
Tosiaan noloa lällätellä. Harva kehtaisi omalla nimellään. Mietin juuri että noin nyrkkisåäntönä:
Pörssi on keskimäärin hiukan edullisempi ja se kannattaa taloudelle joka:
-voi vaikuttaa kulutukseensa,
-voi ja haluaa siirtää osan kulutuksesta (esim auton lataus tai isohko lämminvesivaraaja tms) yölle
-pystyy kantamaan riskin kulutushuippujen korkeammista sähkölaskuista
Ja kiinteä sopii niille jotka:
-kuluttavat vähän eivätkä jaksa ruveta muutaman kympin sähkölaskun takia seuraamaan hintoja
-kuluttavat enimmäkseen päivällä
-eivät kestä tai eivät halua ylläreitä laskuihin
Molemmissa puolensa. Kiitos ja näkemiin.
Tämä pitää paikkansa. Itse olen noita kiinteä-ihmisiä ja sellainen mulla onkin. Tosta pörssistä ei oikein mikään sovi mulle. Olen ollut tyytyväinen näin.
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähkön keskihinta tammikuussa oli yli 31 senttiä kilowattitunnilta.
Höpö, höpö. Tammikuun keskihinta oli 14,72/kWh, minulla 12,1/kWh.
Meillä kaikki sähkölaitteet täysillä
Vierailija kirjoitti:
Tyhmille tiedoksi. Pörssisähkö on aina kiinteää hintaa halvempi. Ei yritys tappiolla sähköä myy.
Tää oli kai sarkasmia?
Pösät on nyt nukkumassa, jotta jaksavat yöllä pestä pyykkiä, imuroida ja ym.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja kesällä ei juuri sähköä tarvitse. Siksi se ei mitään silloin maksakaan. Talvella et voi hirveästi vältellä kulutusta lopulta kuitenkaan. Hirveällä vähdillä ehkä tehdä asioita öisin mutta ei sekään työssäkäyvälle herkkua ole.
Ihan samanlailla kiinteälläkin hinnalla se sähkölasku pienenee kesällä, kun ei niin paljon käytä
Olisko ne avanneet pääkytkimen ja ova pimeessä ja kylmässä kämpässään.
Teslaakaan ei pysty käyttämään sähkönlähteenä koska siitä loppuu akkutakuu samantien. Olettaen että siinäkään olis edes sähköä jäljellä
Vierailija kirjoitti:
Pösät on nyt nukkumassa, jotta jaksavat yöllä pestä pyykkiä, imuroida ja ym.
Niin ovat, nuukia ihmisiä, oon huomannut että pösä on tyypeillä joilla muutenkin rahaa,löysää rahaa. Keskituloiset,köyhät valitsee kiinteän sopparin, ei ole varaa isoihin sä-laskuihin missään kuussa. Kitupiikkejä pösäläiset.
Mikä on tämä ihme urbaanilegenda, jota täälläkin hoetaan, että kiinteällä ei tarvitse laskea kodin lämpötiloja ja voi kulutella surutta? Jos ulkona on -30 ja sähköpatteri pauhaa täysillä 24/7, niin se maksaa ihan helvetisti myös sillä kiinteällä.
Sitten väittämä olisi tosi, jos myytäisi sellaisia sopimuksia, jossa hinta on kiinteä 100e/kk vaikka kulutus olisi mikä hyvänsä. Sellaisia tuskin on?
Vierailija kirjoitti:
Sähköyhtiö voi tehdä voittoa sekä pörssisähkön että määräaikaisten sopimusten myynnillä riippumatta siitä kumpi sopimuksista tulee asiakkaalle edullisemmaksi.
V. 2022 ainakin kolme sähköyhtiötä meni Suomessa konkurssiin koska olivat myyneet määräaikaisia sopimuksia kuluttajille eivätkä olleet huolehtineet välittämänsä sähkön suojauksista.
Eli kerrataanpa vielä että tyhmempikin tajuaa: Pörssisähkö ei todellakaan ole aina kiintää hintaa halvempi edes pitkässä juoksussa ja yritys voi todellakin myydä sähköä tappiolla.
Tarpeetonta keskustelua. Ystävälläni kiinteähintainen oli todistettavasti yli sentin kwh halvempaa kuin pörssi.
Se sopivuus määräytyy tasan tarkkaan oman tarpeen mukaan, säästö vuodessa on suurehkollakin kulutuksella joitain satasia.
Itsellä pörssi. Tammikuussa ja helmikuussa isommat laskut, muu vuosi tasaa kustannuksen halvemmaksi / vuosi.
Rottailun ammattilainen tekee tietysti siten, et ottaa joulukuu-maaliskuu välille kiinteällä hinnalla 7-8 senttiä kwh.