Mistä johtuu, että me suomalaiset olemme niin masentuneita ja ahdistuneita?
Meillä on hyvä ja monipuolinen sana, jolla voidaan sanoittaa melkein mikä tahansa ei-toivottu tunne. Silti masennumme ja ahdistumme, kun tunteet jäävät sisällemme.
Mistä tämä mahtaa johtua?
1) Kun teini sanoo koulussa, että häntä v*tuttaa, hänelle ollaan vihaisia. Tuleeko hänelle siitä sellainen olo, että siinä tunteessa, jonka hän juuri sanoitti, on jotain väärää?
2) Vai onko sittenkin niin, että tunteiden sanoittaminen ei olekaan se juttu, vaan tärkeämpää olisi, että oppisimme hyväksymään tunteemme sellaisina kuin ne tuntuvat?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten vakava alemmuuden tunne selittää sen, miksi meitä risoo nimenomaan Ruotsille häviäminen jääkiekossa ja se uhrautuminen millä pelaajat yrittävät voittaa Ruotsin.
Se on kolonialismin syytä. Valitettavasti emme ole päässeet siitä vieläkään eroon.
Pakkoruotsi on muistutus meille ruotsalaisesta syrjinnästä, sorrosta, suomalaisen kulttuurin poissulkemisesta ja kolonialismista!
Suomalaisen taiteen päiväksi on tietysti valittu Tove Janssonin syntymäpäivä ja YLE pakottaa typerää Muumi-maratonia telkkarissa juuri tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Meiltä on viety identiteetti ja ylpeys olla suomalaisia kun meille tungetaan vieraita elementtejä pakolla meidän identiteettiin.
Pakkoruotsi, kaksikielisyys ja satoja vuosia kestänyt alistaminen ovat tehneet meistä alkoholisteja ja ujoja pelkureita jotka eivät uskalla edes puolustaa omaa identiteettiä. Meidän poliitikkomme ovat olleet petollisia identiteettimme puolustamisessa koska emme ole sitä äänestäjinä vaatineet. Meidän poliitikkomme ovat perinteisesti pyrkineet eliitin joukkoon ja unohtaneet äänestäjänsä kun ovat tulleet hyväksytyksi eliitin joukkoon.
Vielä 200 vuotta Ruotsista erkaantumisen jälkeenkin, meillä on haittanamme pakkoruotsi, kaksikielisyys ja virkamiesruotsi, kaikenlaisten ruotsin kielellä avautuvien etuoikeuksien lisäksi.
Olemme kuin eskimot Grönlannissa, intiaanit Amerikassa, maorit Uudessa-Seelannissa, aboriginaalit Australiassa, heiltä kaikilta on viety kieli, identiteetti, maat ja itsenäisyys.
Pakkoruotsi on KOLONIALISMIA, emme saa päättää edes mitä kieliä opiskelemme
Joku on, joku ei ole.
Mistä sen tietää.
Vakavat sairaudet masentaa ja ahdistaa.
"Hurja määrä ulosmitattavaa omaisuutta odottaa nyt pakkomyyntiä."
Vierailija kirjoitti:
Pimeys ja sää. Välimeren ihmiset on köyhiä mutta iloisia.
Mitä mututietoa jakelet. Miksi luulet Välimeren ihmisten olevan köyhiä?
Suomalainen luonne on pessimistinen harvoja poikkeuksia tietty on.
Liikun paljon luonnossa ja urheilen.
Enkä kärsi masennuksesta.
Kaikki tuntemani ahdistuksesta tai masennuksesta kärsivät ihmiset eivät harrasta liikuntaa tai liiku luonnossa.
Ja kaikki tuntemani ihmiset jotka urheilevat ja liikkuvat paljon luonnossa eivät kärsi niistä.
Tuskin on sattumaa.
Vierailija kirjoitti:
Meiltä on viety identiteetti ja ylpeys olla suomalaisia kun meille tungetaan vieraita elementtejä pakolla meidän identiteettiin.
Pakkoruotsi, kaksikielisyys ja satoja vuosia kestänyt alistaminen ovat tehneet meistä alkoholisteja ja ujoja pelkureita jotka eivät uskalla edes puolustaa omaa identiteettiä. Meidän poliitikkomme ovat olleet petollisia identiteettimme puolustamisessa koska emme ole sitä äänestäjinä vaatineet. Meidän poliitikkomme ovat perinteisesti pyrkineet eliitin joukkoon ja unohtaneet äänestäjänsä kun ovat tulleet hyväksytyksi eliitin joukkoon.
Vielä 200 vuotta Ruotsista erkaantumisen jälkeenkin, meillä on haittanamme pakkoruotsi, kaksikielisyys ja virkamiesruotsi, kaikenlaisten ruotsin kielellä avautuvien etuoikeuksien lisäksi.
Olemme kuin eskimot Grönlannissa, intiaanit Amerikassa, maorit Uudessa-Seelannissa, aboriginaalit Australiassa, heiltä kaikilta on viety kieli, identiteetti, maat ja itsenäisyys.
Tosi hyvin sanottu!
Olen miettinyt samoja asioita mutta en osannut sanoittaa.
Minulla on naisystäviä jotka kehuvat että ovat kuin ranskalaisia tai jotain muuta. Henkisesti tai ulkonäöllisesti. Suomalaisissa on paljon hyviä ominaisuuksia, miksi ei voida nostaa itseään?
Pimeää, kylmää ja tunnevammaisuutta. Masentaahan se.
Geenit vaikuttaa. Olen itse ollut masennukseen ja ahdistukseen taipuvainen. Kun oikein kerran masennuin kävin terapiassa. Minulle määrättiin serotoniinia. Se on mielalalääke, tai oikeastaan ainesosa. Lääkäri sanoi, että suomalaisilla on usein perinteisesti vaje serotoniinista.
Minulla kirkastui heti mieliala kun aloin käyttämään. Se myös tasaa mielialaa, semminkin itkeskelen paljon.
Miksi ei korjaisi tuollaista asiaa. Syön myös verenpainelääkkeitä, koska tarvitsen niitä pperinnöllisten syiden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pimeys ja sää. Välimeren ihmiset on köyhiä mutta iloisia.
No eipä espanjalaisen tai italialaisen elintaso paljoa suomalaisesta eroa. Kyllä heillä ostovoimaa on ja käyttävät etenkin palveluita moninkertaisesti suomalaisiin verrattuna.
Kun katsoo eurostatin tilastoa (yksityisten talouksien omaisuus) niin siellä ne Välimeren maat ovat ensimmäisten 10 joukossa. Suomi EI ole.
Minulla ainakin pää hajoaa tähän pimeyteen, harmauteen, kylmyyteen ja siihen ettei voi olla ulkona kun terveys ei kestä kylmää. Monta kuukautta vankina sisällä
Vierailija kirjoitti:
Geenit vaikuttaa. Olen itse ollut masennukseen ja ahdistukseen taipuvainen. Kun oikein kerran masennuin kävin terapiassa. Minulle määrättiin serotoniinia. Se on mielalalääke, tai oikeastaan ainesosa. Lääkäri sanoi, että suomalaisilla on usein perinteisesti vaje serotoniinista.
Minulla kirkastui heti mieliala kun aloin käyttämään. Se myös tasaa mielialaa, semminkin itkeskelen paljon.
Miksi ei korjaisi tuollaista asiaa. Syön myös verenpainelääkkeitä, koska tarvitsen niitä pperinnöllisten syiden takia.
Geenit ovat nimenomaan meidän vahvuus. Ilman vahvoja geenejä olisimme paljon enemmän masentuneita tässä pimeydessä ja kylmyydessä.
1. Some
2. Perusturvallisuuden menettäminen (korona sekoilu)
3. Kaikki on kallista
Meissä on paljon yli ja alisuorittajia, miellytämme, emme osaa sanoa :ei, monella ei ole omaa tahtoa ja tukahdutamme tunteemme.
Huono sää, huonot geenit, huono asenneilmapiiri, kyräilevä ja umpimielinen asenne ja kasvatus.. Moukkamainen ja sivistymätän ilmapiiri yhdistettynä viinaan ja huonoon koulutustasoon...
Yltäkylläisyys on tappanut kaiken yrittämisen ja sen myötä tulevan voittajafiiliksen. Kun kaikki on liian helppoa ja tulee annattuna, ihmisellä ei ole enää mitään vairkaa. Lopahtaa tulevaisuususko ja toivo. Ja osalla se ahdistus tulee siitä, että mitään ei voi omalle elämälleen tehdä. Yrität, mutta lopputulemana on pieni palkka ja sen kanssa kärvistely. Sieltä on yllättävän vaikeaa kammeta itsensä ylös.
Mä olen pohjois-karjalasta kotoisin.Asun nyt etelä-suomessa. Olen kyllä perus positiivinen ihminen, ainakin toisia ihmisiä kohtaan. tottakai minullakin on synkkiä hetkiä,mutta niitäkin harvoin. Pimeys välillä ärsyttää ja talven kylmyys
a jot ja voi kun alkaa aamut olemaan valoisampia, ilma lämpenemään.
Auringon paiste vaikka 10- asteen pakkasessa. Kevät tulloo....
maaliskuu on ehkä ihanin. silloin jotenkin alkaa tapahtumaan.
noh...
maalis-elokuu välinen aika on ihanaa. syys-helmikuu välinen aika synkkää ja pimeää.
mut koitetaan kestää <3
Ei me suomalaiset niin itsemurha-kansaa olla <3 vituttaa vaan tää kylmyys. mut tieto siitä, et se on kohta ohi, auttaa.