Laihtuminen ja ihmisten kommentit
Olen laihduttanut hyvin hitaasti noin 2 vuoden aikana n. 20 kg.
Eniten on hämmästyttänyt se, että kun ekat 15 kiloa putosi, kukaan ei oikein kommentoinut mitään tai tuntunut edes huomaavan. MUTTA. Nyt kun viimeisen puolen vuoden aikana on tippunut viimeiset 5 kg, olen NYT viimeisen kuukauden aikana alkanut saada kommentteja siitä, kuinka olen hoikka ja tosi ohut ja syönkö mitään.
Eikö ne ekat 15 kilon pudotus bmi 30 - - > bmi 24-25 siis juuri näkynyt missään? :D vaatekokoni pieneni silloin kuitenkin 44-48:sta noin kokoon 40-42.
Mutta nyt kun kokoni on 36-38, ovat ihmiset vasta havahtuneet huomaamaan.
No, mitä tästä opimme: kukaan ei tosiaankaan huomaa muiden pieniä painonnousuja tai laskuja. Saat laihtua tai lihoa huomattavan määrän, ennenkuin muut huomaavat asian. ...JOS et siis itse puhu aiheesta... (minä en ole kellekään puhunut sanaakaan projektistani ja ihmisten ilmoilla kyllä syönyt mukisematta ja numeroa tekemättä tarjotut pullat ja keksit).
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Eniten hämmästyttänyt? Olet tehnyt valtavan hienon urakan terveytesi eteen ja todellako MUIDEN ihmisten mielipiteet on noin tärkeitä? Keskity nyt ihmeessä omaan hyvään oloon ja ole ylpeä saavutuksestasi. Hyvätapaiset ihmiset eivät muutenkaan kommentoi, onhan noi saamasi kommentit aika kamalia ja kertoo ihmisestä. Ihan yhtä lailla ei kommentoida lihomista. Jos itse tuot esiin niin sitten eri asia.
Heh, meinaatko että hämmästymiseni jotenkin vähentää elämäntaparemonttini positiiviset vaikutuksia? Enhän minä niistä hämmästynyt. Tokihan arvasin, että kun paino putoaa ja kunto kohoaa, olo on energisempi, askel kevyempi, kroppa notkeampi, ja pukeutuminen ihanaa ja vaivatonta. En mä niistä hämmästynyt, vaan osasin odottaa niitä täysin. Toisin kuin sitä, että ihmiset alkoivat kommentoida olomuotoani vasta nyt yhtäkkiä urakkani viimeisillä metreillä.
Ap
Usein tulee mietittyä, että mikä on muuttunut jossain henkilössä. Eli ei edes tajua, että se on painonmuutos. Ja joillain se näkyy kasvoissa, osalla taas ei.
Moni laihtunut toki varmaan toivoisi muidenkin huomaavan sen onnistumisen.
Ehkä koko 40-42 mielletään vielä niin isoksi, etteivät monet huomaa eroa kun "olet iso kuitenkin". Olen nimittäin huomannut itse saman, sen kokoisena minut sekoitettiin pariinkin eri ihmiseen, jotka olivat minua huomattavasti isompia. Olen myös kokenut sen kun laihduin hoikaksi eikä kiloja lähtenyt kuin kymmenkunta, silloin ihmiset olivat hyvin ihmeissään ja sanoivat, etteivät tunnistaneet. Silloin koin suurimmat itsetunto-ongelmani ulkonäön suhteen, kun mietin vain sitä, miten kamalalta olen ihmisten mielestä ennen näyttänyt ja häpeä oli pinnalla ilon sijaan. Nykyisin en enää välitä, kun ikää on tullut noista päivistä reilut 25 vuotta lisää, terveys on ainoa syyni katsoa, ettei paino nousisi lisää.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä uskalla kukaan sanoa mitään lihaville... kun kunnolla laihtunut niin voi vähä kehua.
Ja ootahan ku lihovat takas... taas joutuu muut varomaan sanoja.
Joka ikinen kyllä huomaa jos paino heittelee.
No en kyllä kiinnitä huomiota, ihmisissä ihan muut asiat ovat tärkeitä. Olisi esimerkiksi todella vaikeaa nyt alkaa näkemättä arvioimaan mitä kokoa vaikkapa joku työkaveri käyttää tai pistää heitä kokojärjestykseen mielessään, en vaan ajattele niin. Ääripäät sitten erikseen, mutta 10 kg sinne tai tänne ei kiinnitä huomiotani.
Itse en kyllä uskalla kommentoida kenenkään laihtumista voihan kyseessä olla sairaus niinkuin itselläni jonka vuoksi laihduin huomattavasti. En kyllä kommentoi kenenkään lihomistakaan. Jos on tosi läheinen ihminen niin laihtumisen osalta saattaisin varovasti kysyä. Mulle kävi niin, että laihduin sairauden myötä tosi nopeasti ja ulkonäkökin muuttui sitten joten joskus tutut eivät meinanneet tunnistaa, silloin kyllä ihan suoraan sanoin että olen sairastanut ja laihtunut sen vuoksi. Riippuen ihmisestä kerroin syyn tai sitten vain jatkoin muuta jutustelua.
Näin on. Kaveri sanoi että oli laihtunut 10kg enkä ollut huomannut mitään. Mutta siis edelleen varmaan 15kg laihduttamatta, eli siitä kyse. Sen huomaa sitten, kun joku onkin normaalipainoinen, sen eron. On vaan normipainoisia, ja sit ylipainoisia, ihmisten mielessä.
Mun mielestä olis epäkohteliasta kommentoida jonkun painoa, jos hän ei itse ota sitä puheeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten hämmästyttänyt? Olet tehnyt valtavan hienon urakan terveytesi eteen ja todellako MUIDEN ihmisten mielipiteet on noin tärkeitä? Keskity nyt ihmeessä omaan hyvään oloon ja ole ylpeä saavutuksestasi. Hyvätapaiset ihmiset eivät muutenkaan kommentoi, onhan noi saamasi kommentit aika kamalia ja kertoo ihmisestä. Ihan yhtä lailla ei kommentoida lihomista. Jos itse tuot esiin niin sitten eri asia.
Heh, meinaatko että hämmästymiseni jotenkin vähentää elämäntaparemonttini positiiviset vaikutuksia? Enhän minä niistä hämmästynyt. Tokihan arvasin, että kun paino putoaa ja kunto kohoaa, olo on energisempi, askel kevyempi, kroppa notkeampi, ja pukeutuminen ihanaa ja vaivatonta. En mä niistä hämmästynyt, vaan osasin odottaa niitä täysin. Toisin kuin sitä, että ihmiset alkoivat kommentoida olomuotoani vasta nyt yhtäkkiä urakkani viimeisillä metreillä.
&nb
Tuliko jotenkin yllätyksenä että ei sinun lihomiset ja laihtumiset oikeasti hetkauta hirveästi muita? Vai harmittiko kun kukaan ei aiemmin huomannut? Usein se on niin, että se mikä itselle on tärkeää ja mihin kiinnittää eniten huomiota, on oikeasti samantekevää muille.
Itse laihduin viime vuonna 12 kiloa juoksuharrastuksen myötä. Jälkikäteen kuulin kaverilta että oli huomannut mutta ei tohtinut sanoa mitään "jos olin vaikka sairas" :D
Eikä ihmiset yleensäkään hirveästi painoja kommentoi ihmiselle itselleen kun on vaara väärinkäsityksiin tyyliin ai miten ootkaan laihtunut/näytät hyvältä <> öö olinko mä ensin siis ruma tankkeri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi, että kukaan kommentoisi laihtumistani! Sillä he eivät tiedä syytä siihen.
Mua ärsyttää tämä hokema nykyään. Ihan älytöntä ylivarovaisuutta, hyssyttelyä ja loukkaamisen ylivaromista.
Joo, onhan siinä aina häviävän pieni mahdollisuus että joku on laihtunut sairauden takia, mutta eiköhän suurin osa laihtuneista ole tehnyt sen ihan tarkoituksella, ja tällöin positiiviset kommentit ja asian huomaaminen on ihan mukava asia.
Kaikille ei ole mukava asia, joten pidä suusi kiinni ja kommentoi vasta sitten, kun toinen ottaa aiheen puheeksi.
Laihdutin yli 20 kg, puolisoltani kyseltiin olenko sairas !
Meinasin sanoa, mutta en sanonut onneksi. Naapuri oli laihtunut reippaasti. Oli noin 35-vuotias mies. En tiennyt, että oli kuolemassa syöpään.
Kun laihduin 8-9kk aikaikkunassa 20kg (82kg->62kg) niin jotkut ketkä ei ollut nähneet mua vuoteen, ei meinanneet tunnistaa. Olin 171-172cm pitkä.
Kaverit ympärillä ei kommentoineet painoa sinänsä. Yks kaveri kommentoi välillä vaan et "näytät upealta", tms.
Yks harrastuksenohjaaja kommentoi mulle, et "Oot kuihtunut. Älä enää laihduta" kun painoin joku 68kg. Mul oli aika hoikat jalat, niin ehkä johtui siitä.
Kivaltahan se tuntui, jos sai positiivisia kommentteja.
Yks kaveriporukan tyttö tosin koki mut laihtumisen jälkeen kai uhkaksi ja alkoi syrjimään.
Nykyään ei saisi sanoa kenenkään laihtumisesta, kun on vaarana, että kyseessä on tahaton laihtuminen. Jos ihminen onkin ihan tietoisesti ja tarkoituksella laihduttanut, hän ehkä toivoisi, että joku huomaisi. Itse kun on vähän tyhmää sanoa, että huomaatkos, että olen laihtunut? Asia pitäisi tulla siis hoikistuneen taholta jotenkin huomaamatta ja luontevasti, muuten asiasta ei saisi puhua lainkaan.
Mä olen miettinyt, miten nykyisin ei ihmisiä saisi ilahduttaa lainkaan ulkonäköä huomioimalla. "Näytätpä hyvältä", "Wow, sopiipa tuo mekko sulle tosi hyvin" tai "Ihana kuva susta" katsotaan monesti suorastaan loukkaukseksi. Ehkä lähimmälle ihmiselle voi kommentoida, jos tietää, ettei tämä pahastu, muille ei.
Erikoista sekin, että "jos on vaikka sairas" ei voisi näkyä mitenkään muuten kuin nopeana laihtumisena. Voisiko ihmisessä olla muitakin muutoksia: on normaalia kalpeampi, väsyneempi, surullisempi, ei naura enää niin usein, silmät eivät tuiki, ei vitsaile yms. Tämä tietenkin edellyttää, että tuntee ihmisen ja tietää, millainen hän normaalisti on.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei saisi sanoa kenenkään laihtumisesta, kun on vaarana, että kyseessä on tahaton laihtuminen. Jos ihminen onkin ihan tietoisesti ja tarkoituksella laihduttanut, hän ehkä toivoisi, että joku huomaisi. Itse kun on vähän tyhmää sanoa, että huomaatkos, että olen laihtunut? Asia pitäisi tulla siis hoikistuneen taholta jotenkin huomaamatta ja luontevasti, muuten asiasta ei saisi puhua lainkaan.
Mä olen miettinyt, miten nykyisin ei ihmisiä saisi ilahduttaa lainkaan ulkonäköä huomioimalla. "Näytätpä hyvältä", "Wow, sopiipa tuo mekko sulle tosi hyvin" tai "Ihana kuva susta" katsotaan monesti suorastaan loukkaukseksi. Ehkä lähimmälle ihmiselle voi kommentoida, jos tietää, ettei tämä pahastu, muille ei.
Ei ole sama asia kommentoida painoa ja vaikka kaunista paitaa. Laihtumiseen voi ihan oikeasti liittyä kipeitäkin asioita kuten stressi, sairaus, avioero, syömishäiriö. Toki jos ihminen muuten uhkuu elinvoimaa ja tuo itse omaa hyvinvointiaan esille niin varmaan kynnys kommentointiin on matalampi. Voi minusta silti kehua vain että näytät tosi hyvältä eikä viitata millään tavalla siihen laihtumiseen. Ja minusta kehu tai kaunis palaute ihmiselle ei ole kiellettyä. Itse ainakin sanon jos jollakin on kaunis vaate, se ilahduttaa aina sekä vastaanottajaa että minua.
Minä olen laihtunut viimeisen 10 kuukauden aikana 5 kg. En edes itse huomaisi sitä, jos ei vaaka kertoisi. Olin viime keväänä vielä lievästi ylipainoinen. Nyt olen normaalipainon ylärajoilla.
Ero vaatteiden sopivuudessa on verrattavissa siihen, onko maha turvoksissa (esim. ilmavaivat) vai ei. Osittain kyllä on lihasmassastakin lähtenyt, koska sairauden vuoksi liikunta ja työn tuoma kuormitus ovat vähentyneet.
En olisi ikinä halunnut kommentteja laihtumiseeni, se oli oma asiani ja kaiken muutenkin sysäsi aikanaan liikkeelle avioero. Olisi ollut vain tuskallinen muistutus.