Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on eläkeikäsi?

Vierailija
30.01.2026 |

Minkä ikäisenä pääset eläkkeelle, minkä ikäinen olet nyt ja miltä eläkeikä sinusta tuntuu?

Laskurikin löytyy:
https://www.tyoelake.fi/elakkeet-eri-elamantilanteissa/vanhuuselake-ela…

Olen 29 ja alin eläkeikäni on reilu 68 vuotta, ylin reilu 70 vuotta. Äitini menehtyi ollessaan 69 -vuotias. Ehti olla eläkkeellä silti useamman vuoden.

Lähinnä ärsyttää, mutta koitan ymmärtää. Pyrin siihen, että pääsisin hieman aiemmin oravanpyörästä sijoittamalla. Myöhemmin voisi sitten jättäytyä pois työelämästä ja elää pääomatuloilla. Tarvittaessa viikonlopputöitä tai jotain osa-aikaista.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

67v 8 kk

Työvuosia takana 34 vuotta ja edessä vielä 15 työvuotta. Hohhoijaa..

Vierailija
22/38 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20-30 vuotiaiden ei asiaa kannata ajatella.

Neljässäkymmenessä vuodessa maailma ehtii muuttua aika paljon.

Ei kannata miettiä sitä isoa eläkemaksua, jota maksetaan palkastasi työnantajan puolesta ja omasta puolesta vielä. Maksua, jolle et tule koskaan näkemään itse mitään vastinetta. Ei kannata ajatella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten Suomessa toimisi se, että eläkeikä alkaa kun työvuosia tietty määrä?  Esim. 40 vuotta. 
Muutenkin ihme juttu,  että alle 24-vuotiaana vainoliko se alle 23-vuotiaana tehtyjä työvuosia ei lasketa eläkkeeseen? 

Eikö näin ole ennen kun lakimuutos tehtiin ja se ei tietenkään muuttunu takautuvasti eli ne, jotka oli töissä  1990-luvulla tai aikaisemmin, eivät ole olleet töissä eläkejärjestelmä  näkökulmasta? Kuitenkin palkasta meni  kai samat maksut kun muultakin?

Selittäkää tuo logiikka? Koska muuttui laki? 

Vierailija
24/38 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensi kesänä täytän 62 eli haen ove:n. "Oikea" eläkeikä taitaa olla 65. En ole ollut pitkään aikaan työelämässä, eli mikään ei varsinaisesti muutu kuin siltä osin että jostain tulee edes vähän rahaa. 

Sama täällä ja onneksi muutamme ulkomaille, jossa aikuiset lapsemme asuvat. Ei tätä nykysuomen tolloa menoa kestä enää kukaan

Vierailija
25/38 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

65 v, parin vuoden päästä vvimeistään pääsen eläkkeelle, jos en sitten pääse työkyvyttömyyseläkkeelle piakkoin. Ensi kuussa olisi lääkäri yms hoitoarvioita jatkosta, normaalia työkykyä minulla ei enää koskaan tule olemaan. Sairaslomaa on vielä yli 2 kk.

Vierailija
26/38 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

43 olin kun pääsin eläkkeelle.

Vierailija
27/38 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 1971, joten alin eläkeikäni on 65v9kk. Olin ajatellut, että pääsen eläkkeelle täytettyäni 65 vuotta. Ainahan minä voin ottaa lopputilin 65-vuotissynymäpäivänäni. En minä siinä enää paljon taloudellisesti häviäisi.

Olen syntynyt 49 ja olen eläkkeellä.  Normi eläkeikäni oli 65 v.  Keikkatyöt lopetin 70 v, koska nuoret tarvitsevat töitä.

Ei ne kuitenkaan kelpuuttaneet mun duunia😨

Vierailija
28/38 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut töissä 48 vuotta ja vielä pitäisi jaksaa olla 16 vuotta, ellei eläkeikää taas nosteta. Olen eläkkeelle päästyäni ollut töissä 64 vuotta. Vanhempani pääsivät eläkkeelle 58 -vuotiaina, oltuaan töissä 38 vuotta. Heidän ei tarvinnut hoitaa vanhempiaan, kun kunnalliskodit hoiti.

Kuka tämän eläkeiän noston keksi ei ymmärtänyt että jonkun pitäisi hoitaa ne vanhukset.

Vierailija
29/38 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut töissä 48 vuotta ja vielä pitäisi jaksaa olla 16 vuotta, ellei eläkeikää taas nosteta. Olen eläkkeelle päästyäni ollut töissä 64 vuotta. Vanhempani pääsivät eläkkeelle 58 -vuotiaina, oltuaan töissä 38 vuotta. Heidän ei tarvinnut hoitaa vanhempiaan, kun kunnalliskodit hoiti.

Kuka tämän eläkeiän noston keksi ei ymmärtänyt että jonkun pitäisi hoitaa ne vanhukset.

Synnytysosaston kehdosta asti olet ollut työelämässä?

Vierailija
30/38 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

64v 9kk alin eläkeikä, tulee tänä vuonna täyteen ja heti jään eläkkeelle.

Vierailija
31/38 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli 63v. 9kk.

Vierailija
32/38 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

43 olin kun pääsin eläkkeelle.

Ap varmaankin tarkoitti vanhuuseläkettä.

Vierailija
33/38 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli olet 56v. ja eläkeikäsi on 70v. ja olet ollut nyt töissä 48 vuotta? Just joo.

Vierailija
34/38 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

65 v 6 kk. Armon vuonna 2034 koittavat eläkepäivät, joita en kyllä erityisesti odota. 

Vierailija
35/38 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

65 v 10 kk. Oma äitini jäi täydelle eläkkeelle 60-vuotiaana, että sikäli tuntuu epäreilulta. Isä jäi sairaseläkkeelle jo viisikymppisenä.

Vierailija
36/38 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vois myös katsoa tehtyjen työvuosien määrää rikä tuijottaa pelkkää eläkeikää. Itse esimerkiksi olen aloittanut työnteon jo 15v ikäsenä. Eläkeikä tais olla piirun alle 66v. Koska olen tehnyt melkeinpä tauotta töitä jo 45v ajan  olen valmis jäämään eläkkeelle koska tahansa. En tietenkään pääse mikä on aika surkuhupaisaa kun huomioidaan ettei minua enää yksikään työnantaja palkkaa. Nollaeläkekertymällä odottelen tässä viisi vuotta ja tietenkin haen (+ raportoin) joka kuukausi neljää paikkaa XD Kiitos, Marin ja sen surkeeakin surkeampi amatöörihallitus! Kiitos demarit. kiitos kun jaksatte paskoa pienen ihmisen pesään antaumuksella.

PS. Jos olisin tiennyt että minulta varastetaan eläkekertymä ennen 23v ikää en ollisi uhrannut nuoruudestani iltoja ja viikonloppuja tai kokonaisia kesiä turhaan. Oli kyllä niin sikamainen temppu eläkekertymän varastaminen ettei sitä kukaan ulkomainen tuttu usko.

Vierailija
37/38 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

67 vuotta 4 kk

Vierailija
38/38 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää töihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi