Mitä teillä on mukana 9h lennolla matkustamossa?
Pitkä lento edessä. Mennessä päivälento, tullessa yölento. Mietin, että jos vihdoin saisi optimoitua sen, että mukana olisi tarpeelliset mukana, mutta ei juurikaan muuta. Usein on ollut liikaa tai sitten puuttunut jotain.
Mitä teillä on matkustamossa mukana?
Omalla listalla tällä hetkellä:
Kaksi vesipulloa, jotka täytän terminaalissa
Vastamelukuulokkeet
Unimaski
Kommentit (59)
Olen lentänyt tosi paljon mannertenvälisiä lentoja elämäni aikana.
Ensinnäkin jos lennät Finnairin turistiluokassa niin omat vastamelukuulokkeet ovat ihan must, koska niistä Finnairin tarjoamista nappikuulokkeista ei vaan kuule mitään.
Sitten mukaan sämpylä, pieni pussi sipsejä ja pullo cokista, jonka voi ostaa lähtöportin läheltä.
Ainakin jos lento suuntautuu Aasiaan koska sitä Finnairin Aasian ruokaa ei vaan pysty syömään. Nyt siis puhun itsestäni.
Vettä saa koneesta juotavaksi niin paljon kun lennon aikana jaksaa juoda.
Puhelimeen riittävästi offlinena musiikkia sekä äänikirja, niin ikään offlinena ladattuna.
Joskus on ollut leffoja tai sarjoja myös padiin ladattuna Netflixista tai Disneylta mutta ainakin Finnairilla on hyvä ja laaja leffatarjonta.
Puhelimen laturinjohto sekä nappikuulokkeet puhelinta varten, koska vastamelukuulokkeet ainakin itsellä rupevat painamaan korvia muutaman tunnin päästä.
Silmälaput, villapaita (oli kesä tai talvi niin koneessa vetää), niskatyyny, asperiinia joka kannattaa ottaa ennen lentoa. Ainakin näin vänhemmalla iällä se ohentaa verta ja ehkäisee mahdollisia veritulppia. Muutenkin särkylääkettä olisi hyvä olla kaiken varalta mukana.
Sitten mikä tärkeintä muista lentoa varatessasi varata itsellesi joko käytävä tai ikkunapaikka. Kummasta tykkäätkin, ettet vaan joudu keskipaikalle, joka on kaikkein epämiellyttävin paikka matkustaa.
Vara kalsarit, sukat, T-paita, hammasharja ja deodoranttia siltä varalta, että matkalaukku jää matkanvarrelle ja tuleekin perille vasta seuraavana päivänä.
Hotellin osoite valmiiksi, jotta määrän päässä ei sitä tarvitse ruveta taksijonossa etsimään.
Sitten jos kaikki menee täydellisesti pieleen ja esim. käsimatkatavarat, passi, puhelin jne katoavat. Tai puhelin tilttaa tms. niin lataa johonkin sähköpostipalveluun johon pääset käsiksi jos vaan saat tietokoneen lainaksi, kopio passistasi, matkalipuistasi sekä ne muutamat tärkeät puhelinnumerot puolisollesi, lapsillesi, sisaruksillesi tai parhaalle ystävällesi jolle voit soittaa kotimaahan jos oikeasti tarvitset apua matkalla ja olet ihan yksin.
Tai vaikka matkata varat eivät katoaisikaan mutta puhelin häviää tai tilttaa niin paperilapulle nuo tärkeät puhelinnumerot. Äläkä unohda luottokortin kuolettamiseen tarvittavaa numeroa.
Sitten vaan reipasta mieltä eikä kannata pienistä asioista stressata, koska aina sattuu ja tapahtuu kaikenlaista, mutta kaikki kyllä järjestyy.
Nimimerkillä yli 5 kk tuolla taivaalla yhteensä elämänsä aikana viettänyt aikaa lentokoneiden matkustamoissa eli takana melkein 200 kpl mannertenvälisiä lentoja elämäni aikana lentänyt (viimeisin edellisviikolla Helsinki-Singapore-Helsinki) ja vielä pitäisi muutama lennellä ennen kuin eläkeikä koittaa.
Ehdottomasti ipad, jolla off line eli ladattuna lukemiset bookbeatista. Ladattuna siksi, että kirjojen lukemiseen ei tarvita nettiyhteyttä. Toinen välttämätön on iso ohut villahuivi, joka kulkee mukana kaulassa ja toimii peittona, jos viluttaa.
Ruumispussi mihin voi kerätä jäänteet maahansyöksystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirja
Tarvittavat lääkkeet, mm. silmätipat
Kosteuspyyhkeitä, nenäliinapaketti
Käsivoide
Karkkia, pähkinöitä tms.
Puhelin (johon ladattuna muutama hyvä äänikirja)
Lämmin huivi tai neuletakki
Puhallettava niskatyyny (yölennolla tarpeen)
Pähkinät eivät kuulu lentokoneeseen, hengenvaarallista allergikoille.
Monilla lennoilla on ihan pähkinöitä myynnissäkin. Thai airwaysin lennolla annettiin osana ruokaa pähkinäpussi. En vähättele allergioita, mulla itsellänikin on, mutta on allergisen omalla vastuulla tiedottaa lentoyhtiötä etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Olen lentänyt tosi paljon mannertenvälisiä lentoja elämäni aikana.
Ensinnäkin jos lennät Finnairin turistiluokassa niin omat vastamelukuulokkeet ovat ihan must, koska niistä Finnairin tarjoamista nappikuulokkeista ei vaan kuule mitään.
Sitten mukaan sämpylä, pieni pussi sipsejä ja pullo cokista, jonka voi ostaa lähtöportin läheltä.Ainakin jos lento suuntautuu Aasiaan koska sitä Finnairin Aasian ruokaa ei vaan pysty syömään. Nyt siis puhun itsestäni.
Vettä saa koneesta juotavaksi niin paljon kun lennon aikana jaksaa juoda.
Puhelimeen riittävästi offlinena musiikkia sekä äänikirja, niin ikään offlinena ladattuna.
Joskus on ollut leffoja tai sarjoja myös padiin ladattuna Netflixista tai Disneylta mutta ainakin Finnairilla on hyvä ja laaja leffatarjonta.
Puhelimen laturinjohto sekä nappikuulokkeet puhelinta varten, koska vastamelukuulokkeet ainakin itsellä rupevat painamaan korvia muut
😂 Ap kysyi mitä muut ottaa lennolle, ei kokonaisvaltaista ohjekirjaa matkustamiseen yleensä.
Itse haluaisin löytää hyvät lentosukat. Minulla on paksut pohkeet ja tähän mennessä kaikki ovat vain puristaneet liikaa ja epämukavasti. Onko kellään suosituksia?
Noin pitkällä lennolla on ilmaiset vedet, limut ja kahvit/teet ainakin Finnairin lennoilla. Turhaan roudaat vesipulloja.
Vierailija kirjoitti:
Itse haluaisin löytää hyvät lentosukat. Minulla on paksut pohkeet ja tähän mennessä kaikki ovat vain puristaneet liikaa ja epämukavasti. Onko kellään suosituksia?
Tietääkseni apteekeista saa tukisukkia pohkeen ympärysmitan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vastamelukuulokkeet siltä varalta, että joku urpo on lähtenyt reissuun parkuvien kakaroiden kanssa.
Meidän takana oli joskus pitkällä lennolla perhe, jonka äiti piti kamalaa meteliä koko ajan. Halusi selvästi kaikkien kuulevan miten hyvä äiti on, kun ei antanut lapsille ruutuja lennon ajaksi. Sen sijaan kovaan ääneen luki ja piti lapsille jotain lauluhetkeä muskarityyliin. Lapset oli ihan nätisti kyllä, mutta se äiti oli ihan sietämätön. Sen lennon jälkeen ostin minäkin vastamelukuulokkeet. Mielummin olisin kuunnellut kiukuttelevia lapsia kuin kiekuvaa äitiä, joka ei ollut hetkeäkään hiljaa koko lennolla (päivälento).
Vierailija kirjoitti:
Noin pitkällä lennolla on ilmaiset vedet, limut ja kahvit/teet ainakin Finnairin lennoilla. Turhaan roudaat vesipulloja.
Itse ainakin pidän niitä vesipulloja mukana ihan senkin takia, että käytän niitä kohteessa. Kunnon pullo pitää veden kylmänä eikä tarvitse olla etsimässä kauppaa janon sattuessa.
Vierailija kirjoitti:
Hyviä vastauksia täällä. Sitä koko kaksion sisältöä ei tarvitse tuoda koneeseen. Niitäkin on nähty. Kaikki tavarat yhteen tai max kahteen pieneen laukkuun. Koneeseen ei pidä tuoda useita nyssäköitä ja jäädä keskelle käytävää arpomaan minne tavaransa sijoittaa.
Terv. kokemusasiantuntija
Vähän isompi käsilaukku ja normaalikokoinen reppu pitäisi minustakin riittää. Ellei matkusta pelkillä käsimatkatavaroilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin pidän niitä vesipulloja mukana ihan senkin takia, että käytän niitä kohteessa. Kunnon pullo pitää veden kylmänä eikä tarvitse olla etsimässä kauppaa janon sattuessa.
Miksi niitä pitää olla useampi käsimatkatavaroissa ja valmiiksi täytettynä?
Vierailija kirjoitti:
Mene alan erikoisliikkeeseen, jossa jalkasi mitataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ite ainakin siemailen vettä jo sitä koneeseen pääsyä odotellessa, niin sitä kautta jo tulee se pullo mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin pidän niitä vesipulloja mukana ihan senkin takia, että käytän niitä kohteessa. Kunnon pullo pitää veden kylmänä eikä tarvitse olla etsimässä kauppaa janon sattuessa.Miksi niitä pitää olla useampi käsimatkatavaroissa ja valmiiksi täytettynä?
Koska minusta on myös tyhmää, että sitä vettä täytyy pyytää joka kerta, kun on jano. Ja nukkuessakin lähteä hakemaan tai kärvistellä janoisena ja suu kuivana. Ja esim. turbulenssin sattuessa se vesi on siinä itsellä. Minulla ainakin kuluu vettä se reilu litra pitkän lennon aikana, mitä minulla pariin pulloon mahtuu.
Jos palelee muutenkin helposti, niin ehdottomasti jotain lämmikettä. Toisaalta myös vaatteet, joita on helppo laittaa päälle ja pois. Matkustamossa on aika liian kylmä tai liian kuuma. Se kannattaa ottaa huomion. Minulla on yleensä vetoketjullinen huppari, koska sen saa päälle/pois helposti, vaikka ei nousisi paikaltaan. Sitten minä olen kokenut pienen viltin kätevämmäksi kuin esim. huivit lämmikkeenä, mutta tämä on makuasia. Mutta olen kerran odottanut lentokoneessa 1,5h kun miehisistö pitikin vaihtaa(lento oli jo tunteja myöhässä tässä vaiheessa). Ovet oli koko sen ajan auki ja meillä paikka lähellä ovea. Ulkovaatteita ei edes mukana, kun oltiin menossa lämpimään maahan. Onneksi oli viltit. Toisella kerralla oltiin lentämässä kotiin, kun kohteessa oli kunnon trooppinen sade. Mentiin bussilla koneelle ja ehdittiin kastua täysin läpimäräksi siinä 1-2 minuutissa mitä kesti mennä bussilta koneeseen. Silloinkin kiitin onneani, että oli viltti.
Sen verran otan vielä kantaa tuohon vesipulloasiaan, että en kyllä tiedä ketään, joka matkustaisi täysin lentokoneen juomien varassa. Kyllä kaikilla on myös omaa vettä mukana. Joko kentältä ostettua tai omassa pullossa.
Raaka koira.