Jälkivuodosta kysymys
Olen uudelleensynnyttäjä, synnytyksestä on kulunu nyt 11 pv. Jälkivuoto oli jo tosi niukkaa parina päivänä, ihan pikkuhousunsuojalla pärjäsi mut tänään sit on tullu isoja holahuksia melko kirkkaanpunaista verta (eikä pelkästään sillon ku imetän) ja semmosia isoja tummia " köntsiäkin" . Onkohan ihan normaalia??? Aattelin jo et vuoto loppus kokonaan mut nyt tulikin takapakkia. Olo on muuten hyvä (ei siis tunnu et ois mikään tulehus tms), istukka tuli kokonaisen ja koko synnytys meni hyvin ni mietin et voisko siellä kuiteski olla jotain vialla. Täytyy viimeistään ma soitella jonnekii jos tää ei yhtään vähene tai pikemminkin yltyy tää vuoto.
Kommentit (3)
jos vuotaa oikein kunnolla niin käy ilman muuta näytille mutta jos tuntuu että alkaa taas rauhoittumaan niin voit seurata vielä. Voi olla että jotain on jäänyt ja ne nyt poistumassa ja sit rauhoittuu. Oliko kohtu hyvin supistunut osastolla synn jälkeen kun kätilöt painelivat sitä? oliko iso vauva? kun puhut kirkkaasta vuodosto tulee mieleen atoninen vuoto eli kohtu huonosti supistunut ja on veltto ja sen takia vuotaa siitä haavasta mis istukka ollut kiinni. Toivottavasti on jo rauhoittunut, muuten kannattaa kyl herkästi lähteä näyttämään. Varsinkin jos ilmenee kipuja tai lämpöä tai pahanhajuista vuotoa. t kätilö
Istukka tuli kokonaisena (esikoiselta jäi nukkaa) ja vuoto oli jo tosi niukkaa ja kohtu supistunu tosi hyvin (terkka kokeili kotikäynnillä). Vauva oli semmonen normaali 3,5kg, ite oon pienikokoinen. Vuoto on nyt tosiaan semmosta kirkkaanpunaista (juoksevampaa ku menkkojen aikaan) ku se oli välillä jo rusehtavaa. Soitin osastolle ja sanoivat et tarkkaile tilannetta, ei pitäs hätää olla mut neuvolassa ens viikolla vois kattoa Hb:n ja tietty nlaan heti huom soitan jos vuoto vaan yltyy. Kipuja ei mielestäni ole, eikä jälkisupistuksia (kipeitä ainakaan), eikä vuoto mielestäni haise. Kiitos kuitenkin vinkeistä! Tarkkailen tilannetta!!
Mulla ekalla lapsella sama juttu...vuoto jo loppu.. ja parin paivän päästä hulahduksia ja tosi isoja kökkäreitä tummia hyytymiä... mulla tämä ainaki kesti pari päivää ja sit taas pikkuhiljaa näivetty ja loppu kokonaan vuoto... ite aattelin sillon et on joku iso kökkäre ollu tiellä ja " tukkinut" veren pääsyn ulos.. itellä ainaki semmosia kökköjä tuli et väliin oikeen säikähti... mut kyl kuullu et joillain melkeen nyrkin kokosiaki... itel ei onneks niin isoks päässy..=)