Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Heivaa halloumi, leipäjuusto on mahtavaa!

Vierailija
29.01.2026 |

Ärsyttää kun lehdet on täynnä halloumi reseptejä, loputonta avokado- hehkutusta ja muutenkin ulkomaalaisia tuotteita suositaan reseptissä ja lehdissä kotimaisten vaihtoehtojen sijaan. Haluan tukea kotimaisia ruoan tuottajia ja sen myötä Suomen omavaraisuutta, taloutta ja työllisyyttä.

Leipäjuusto on mielestäni paljon parempaa kuin halloumi, ja sitä voi käyttää ihan samalla tavalla! Ihanaa grillattuna, paistettuna jne. Pakasteherneet korvaa avokadon ja edamamepavut. Riisin sekaan voi laittaa kauraa tai ohraa jne. 

Olisi kiva kuulla teidän kotimaan kannalta hyvät "korvikkeet".

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saahan halloumia vastaavaa juustoa ihan kotimaisenakin. Ihme touhua taas.

Ei ole kyllä mikään kotimainen grillijuusto halloumin veroista. Etenkin Pirkka on järkyttävän pahaa ja huonoa koostumukseltaan, tosin en tiedä mistä on kotoisin.

Vierailija
22/31 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on pula-ajan ruokaa.

Maistoin sitä eka kerran yli puoli vuosisataa sitten suoraan leivinuunista otettuna. Siitä lähtien olen pitänyt siitä ja se on mun herkkua.

Eihän sitä uunissa tehdä vaan takkatulen ääressä juustolaudalla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on pula-ajan ruokaa.

Maistoin sitä eka kerran yli puoli vuosisataa sitten suoraan leivinuunista otettuna. Siitä lähtien olen pitänyt siitä ja se on mun herkkua.

Tällaisella siis:

https://www.finna.fi/Record/musketti.M012:S1028:?lng=se

Vierailija
24/31 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyllä mikään kotimainen grillijuusto halloumin veroista. Etenkin Pirkka on järkyttävän pahaa ja huonoa koostumukseltaan, tosin en tiedä mistä on kotoisin.

Kokeile Hallaa, on lähes halloumin veroista. Nuo grillijuustot ovat suoraan sanottuna hirvityksiä.

Vierailija
25/31 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on pula-ajan ruokaa.

Ai että vanhoissa kainuulaisissa tölleissäkin on muka uunin lisäksi ollut takka? Johan vitsin murjaisit, eli et ymmärrä asiasta yhtään mitään.

Vierailija
26/31 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeile Hallaa, on lähes halloumin veroista. Nuo grillijuustot ovat suoraan sanottuna hirvityksiä.

Kiitos vinkistä, mielelläni kokeilen.

Vierailija
27/31 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on pula-ajan ruokaa.

Ai että vanhoissa kainuulaisissa tölleissäkin on muka uunin lisäksi ollut takka? Johan vitsin murjaisit, eli et ymmärrä asiasta yhtään mitään.

Ymmärrän kyllä kun olen käyttänyt juustolautaa. Ei varsinaisesti tarvitse olla takka, joku avotuli kumminkin. Joskus tehtiin pönttöuunin edessä pitämällä uunin luukut auki.

Vierailija
28/31 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on pula-ajan ruokaa.

Ymmärrän kyllä kun olen käyttänyt juustolautaa. Ei varsinaisesti tarvitse olla takka, joku avotuli kumminkin. Joskus tehtiin pönttöuunin edessä pitämällä uunin luukut auki.

Minä en oikeasti tiedä asiasta mitään, mutta tuo avotulella tehty kuulostaa ihanalta. Varmaan on ollut eri tapoja silloin, kun vielä yleisesti tehtiin kotona. Tekisi mieli kesällä mökillä kokeilla, jos löytyy välineet ja muistan vielä asian.

Vierailija
29/31 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halloumi tehdään perinteisesti lampaan- ja vuohenmaidosta ! Leipäjuusto ei. Halloumi tulee Kyprokselta.

Vierailija
30/31 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä! Leipäjuusto on aivan superhyvää mm. salaatissa. Ja yksi hyvä vinkki: ruisleivän päälle salaatinlehti, leivän kokoinen leipäjuustopala, kananmunaviipaleita, suolakurkkua ja tomaattia. Voi nam! Juustoportin kahvila-ravintolassa söin ekan kerran ja kotona sen jälkeen monesti.

Samassa paikassa olen syönyt myös leipäjuustohampurilaisen 👍🏻

Vierailija
31/31 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Home on sieni. Hiivaa vitustas.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi