Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lähipiirissäsi narsisteja?

Vierailija
29.01.2026 |

Minulla naapuri on melko varmasti narsisti. Hän yrittää manipuloida muut toimimaan haluamallaan tavalla ja pitää itseään kovin erinomaisena kaikessa. Mutta minulla on jostain syystä nollatoleranssi manipuloinnille. Enkä voi sietää valehtelua . Aikuisen ihmisen ei kuulu valehdella, vaikka sillä saisi tahtonsa läpi. Lapsilla sen ymmärrän. Tuo rouva on nyt selvästi pettynyt minuun, kun en ole alkanut hänelle vieterinukeksi. 

Yhdessä yhtiökokouksessa hyökkäili oudolla tavalla päälle, yritti nolata asioilla, joita olen vain hänelle kertonut (naapureista vain hänelle)  ja yritti haastaa riitaa melko agressiivisestikin. En lähtenyt mukaan tuohon, ei kuulu tapoihini. Osaan esittää tosi tyhmää tarvittaessa, en muka tajua provosointia vaikka näen sen selvästi.

Luulen, että syy hänen käytökselle minua kohtaan on se, että en ole antanut hänelle haluamaansa huomiota, enkä ole toiminut hänen tahtonsa mukaan. Asutaan rivitalossa vierekkäin ja hän on alusta asti yrittänyt saada minua tekemään esim. pihahommat kuten hän haluaa. Mutta kun en voi sietää manipulointia. Jätän mieluummin lehdet haravoimatta, kuin teen sen naapurin käskystä. Vaikka tykkään haravoinnista :)

Sitä olen miettinyt, että pystyyko narsisti toimimaan siten, että kohdistaa "valtansa" vain puolituttuihin. Hänellä on kuitenkin jo aikuistuneita lapsia. En tunne lapsia, joten en tiedä onko heillä pahoja mt-ongelmia äitinsä jäljiltä. Vai pystyykö narsisti olemaan hyvä äiti lapsilleen. Ilmeisesti narsisti on hyvä niille, jotka antavat hänelle oikeanlaista huomiota?

Onko sinulla kokemuksia? Olisi helpompi asua tässä kylki kyljessä, jos tietäisi miten narsistin kanssa pitää toimia. Sätkynukeksi en hänelle ala enkä aio lähentyä enempää. Olen selvästi ottanut häneen etäisyyttä kun noita piirteitä tuli esille. Minusta hän on vähän arvaamaton ja pelottava. Voi toki olla alkavaa muitisairauttakin hänellä. Vihjailee vähän outoja naapureista (täsmentämättä ketä meistä tarkoittaa) ja vaikuttaa jopa vainoharhaiselta.

Vähän pelottaa sekin, miten hän haukkuu minua muille ihmisille täällä "kylillä" nyt kun on selvästi osoittanut pientä raivoa minua kohtaan. Mutta ehkä se ei haittaa. Järki-ihmiset osaa kyseenalaistaa ja muista ei ole niin väliä. En ole tehnyt mitään pahaa kenellekään, enkä tee. 

Ote googlesta:

Narsistin keskeiset piirteet ja käytös:

Empatian puute: Kyvyttömyys samaistua muiden tunteisiin ja tarpeisiin.

Suuruuskuvitelmat: Ylimielinen käsitys omasta erinomaisuudesta ja ainutlaatuisuudesta.

Manipulointi: Käyttää muita hyväkseen ja vääristelee totuutta saadakseen tahtonsa läpi.

Kritiikkiherkkyys: Ei kestä palautetta, vaan reagoi siihen usein raivolla.

Ihailun tarve: Janoaa jatkuvaa huomiota ja erikoiskohtelua.

Kateus: On kateellinen muiden menestykselle ja vähättelee muiden saavutuksia. 

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin vain etäisyyttä enkä kertoisi elämästäni hänelle enempää. Naapurisi on itsekeskeinen mutta ei välttämättä narsisti. Mutta ei sillä ole merkitystä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän