Yliopisto vauvan kanssa?
Olen hakemassa yliopistoon nyt keväällä, mutta haluaisin myös olla nuori äiti. Onko ketään, joilla on ollut pieni vauva mukana yliopistossa? Onko se edes hyväksyttävää, pitääkö siitä erikseen ilmoittaa opettajille, että saanko ottaa vauvan mukaan luennolle? Tietysti jos vauva itkee, poistuu, ettei häiritse muita yms. Mutta onko kellään käytännössä kokemusta, jos haluaisin esim pitää vain 6kk äitiysloman ja jatkaa sitten lähiopintoja, onko se mahdollista?
Kommentit (63)
Oi kuinka suloista. Tule tänne vaan
YLiopistolla kyllä ymmärretään ja tämä on myös hallituksen toivoma tilane, että lapsi opiskellessa. Ei saa siirtää lasten hankintaa! Saat näin enemmän lapsia
Vierailija kirjoitti:
YLiopistolla kyllä ymmärretään ja tämä on myös hallituksen toivoma tilane, että lapsi opiskellessa. Ei saa siirtää lasten hankintaa! Saat näin enemmän lapsia
Tämä on niin toivottua👍
Miksi vauva pitää ottaa mukaan yliopistolle? Pidä muutaman viikon äitiysvapaa, isä hoitaa lapsen vanhempainvapaalla ja sinä voit pitää oman osuutesi eli sen 6 kk myöhemminkin.
Kyllä
HS: Älykkäät saavat yleensä älykkäitä lapsia
Älykkyystestien yksi suosittu kritiikki on, että ne mittaavat vain testiälyä. Tosiasiassa testit kertovat hyvin todellisesta ominaisuudesta, jolla on monia seurauksia käytännön elämässä.
Esimerkiksi tuore tutkimus Suomesta ja Norjasta osoittaa, että armeijan älykkyystesteissä saatu tulos ennustaa, miten hyvin miehet ansaitsevat myöhemmin työelämässä. Mitä paremmin oli menestynyt armeijan älykkyystestissä, sitä korkeammat olivat tulot keskimäärin.
parempi on, että pidät äitiysloman äitiyslomana ja sen jälkeen laitat lapsen opiskelupäiväksi hoitoon, opiskelet päivän kunnolla keskittyen ja olet lapsen kanssa vapaa-ajan kunnolla keskittyen. Näin sekä opiskelu että vauva saavat sinulta sen, mihin ovat oikeutettuja, eli kokonaisvaltaisen huomiosi, silloin kun on niiden aika.
Meillä oli pari perhettä perustavaa vuosikurssilla. Vähemmän riennoissa, muuten kuin muut.
Vierailija kirjoitti:
parempi on, että pidät äitiysloman äitiyslomana ja sen jälkeen laitat lapsen opiskelupäiväksi hoitoon, opiskelet päivän kunnolla keskittyen ja olet lapsen kanssa vapaa-ajan kunnolla keskittyen. Näin sekä opiskelu että vauva saavat sinulta sen, mihin ovat oikeutettuja, eli kokonaisvaltaisen huomiosi, silloin kun on niiden aika.
Kyllä lapsen voi luennolle tuoda ja vaikka imettää samalla. Ei haittaa
Tule tutustumaan
Saat sinä ainakin massaluennoille mennä vauvan kanssa. Mutta usko pois, ihan tolkuttoman stressaavaa säätöä siitä tulee sinulle itsellesi. Vauvat nukkuvat kun nukkuvat, eivät luentoaikataulujen mukaan.
Jotain mooc-kursseja pystyt varmaan tekemään vauvan kanssa kotoa. Normikursseilta alkaa olla kaikki etähommat loppuneet, kun opiskelijat halutaan takaisin kampukselle.
Ihan paska ajatus ja haihattelua. Ensin opinnot valmiiksi ja vakityö. Yhteiskunta ei ota koppia, jos kaikki ei menekään täydellisesti.
Minä sain lapsen kolmantena opiskeluvuotena. Yliopistolla on tosi rentoa, kyllä vauvan saa ottaa mukaan eikä keneltäkään tarvitse kysellä. Toki vauva ei saa häiritä, eli jos alkaa itkemään, on kohteliasta poistua luentosalista kunnes rauhoittuu. Ja valita istumapaikka reunasta/oven läheltä niin että pääsee helposti pois tällaisessa tilanteessa.
Itse koin opiskeluajan tosi hyväksi ajaksi saada lapsi. Yliopisto-opiskelu on paljon joustavampaa kuin työelämä. Ylioppilasasunnot oli edullisia, ja päiväkoti ihan vieressä. Valmistuin aivan normaalissa ajassa maisteriksi, vaikka sainkin tosiaan lapsen siinä keskellä. En pitänyt oikeastaan yhtään lomaa lapsen takia, vaan suoritin opintoja kuten aina. Vähemmän osallistuin luennoille, mutta eihän ne pakollisia ole, asiat voi myös itsekseen opiskella kotona ja mennä tenttimään.
Mä sain molemmat lapset opintojen aikana, tosin olin molempien kanssa vuoden kotona opintojen keskellä. Nyt olen todella onnellinen valinnastani. Opiskellessa on aivan eri tavalla vapautta kuin työelämässä, lapset saivat olla lyhyempiä päiviä hoidossa kun opinnot joustivat. Työelämän ja pikkulapsiarjen yhdistäminen on paljon hankalampaa.
tää tais olla ton videospämmääjän itseään varten aloittama ketju.
Et mene sinne häiritsemään pentusi kanssa ihmisten opiskelua!
Minulla oli vauva opiskellesani yliopistolla. Hän oli kuitenkin aina hoidossa luentojen ajan.
Kyllä se liikaa huomiota vie, vaikka hiljaa olisikin. Ei se mitenkään kiellettyä ole tietenkään, mutta kaikkien vìihtyvyyden kannalta olisi hyvä löytää muita ratkaisuja. Tuskin itsekään voit kunnolla keskittyä luentoon, jos vauva on vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Saat sinä ainakin massaluennoille mennä vauvan kanssa. Mutta usko pois, ihan tolkuttoman stressaavaa säätöä siitä tulee sinulle itsellesi. Vauvat nukkuvat kun nukkuvat, eivät luentoaikataulujen mukaan.
Jotain mooc-kursseja pystyt varmaan tekemään vauvan kanssa kotoa. Normikursseilta alkaa olla kaikki etähommat loppuneet, kun opiskelijat halutaan takaisin kampukselle.
Ei se yliopistolla mikään korona-ajan juttu ollut, ettei siellä kampuksella tarvi pyöriä. Itse opiskelin kauan ennen koronaa, tai. mitään "etää", mutta luennot oli täysin vapaaehtoisia, ja kukin sai niillä käydä sen mukaan kuin huvitti. Ei ollut minkään sortin läsnäolopakkoja, ja itse kun opiskelin 3 vuodessa maisteriksi, usein kurssien luennot oli päällekkäinkin, niin ettei ollut mahdollista edes kaikkeen osallistua livenä.
Periaatteessa varmasti onnistuu, mutta vauvan luonteesta ei tiedä. Itsellä kolme lasta, joista yksi oli sellainen perustyytyväinen tapittaja, viihtyi missä vain ja ilmoitti tarpeistaan pienin äänimerkein. Kaksi muuta sitten taas herkästi hermostuvia huutajia, jotka olivat tyytyväisiä muutaman hetken päivässä kun kaikki tähdet olivat kohdallaan, ja joille pienikin ilmakupla vatsassa ja valon osuminen silmiin sai aikaan isoäänisen protestin, jonka lopettaminen vaati monen minuutin (tai tunnin!!) hyssyttelyn. Eli: vauvat ovat erilaisia, ja kannattaa varautua siihen etteivät parhaimmatkaan suunnitelmat onnistu kun sellainen on mukana kuvioissa. Hakisin silti opiskelemaan, voihan olla ettei sisään edes pääse, ja opinnoista saa äitiyslomaa samalla tavalla kuin töistäkin. Lisäksi voi neuvotella missä järjestyksessä opintoja tekee, alussa voi koittaa ottaa etänä tai verkossa toteutettavia kursseja, ja jättää sellaiset myöhemmäksi joissa on paljon läsnäoloa edellyttäviä luentoja. Hoitovapaallakin voi olla ja opiskella, summa on melkein sama kuin opintotuki.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli vauva opiskellesani yliopistolla. Hän oli kuitenkin aina hoidossa luentojen ajan.
Kyllä se liikaa huomiota vie, vaikka hiljaa olisikin. Ei se mitenkään kiellettyä ole tietenkään, mutta kaikkien vìihtyvyyden kannalta olisi hyvä löytää muita ratkaisuja. Tuskin itsekään voit kunnolla keskittyä luentoon, jos vauva on vieressä.
No kyllä minä ainakin pystyin keskittymään ihan ongelmitta. Ja pidin kyllä tarkkaan huolen, että kenenkään viihtyvyyttä ei häiritä, eli poistutaan rauhoittumaan luentotilan ulkopuolelle, jos sellaista meinaa ilmetä. Valtavasti positiivista huomiota vauva kyllä vaan sai, vaikka opiskelin miesvaltaista teknistä alaa.
Eli itse ajattelen, että jos sinä koit että vauva olisi häirinnyt keskittymistä, niin oli varmasti hyvä että ratkaisit asian niin ettet ottanut luennolle vauvaa mukaan. Mutta kaikilla ei ole niin, ja tosiaan ei ole mitenkään kiellettyä ottaa mukaan. Itse kun olin yh vielä, enkä halunnut äitiyslomaa, niin ei sitä ihan pientä hoitoonkaan mihinkään oteta.
On on on
Hyvikin mahdollista 💕💕💕🥵