Koulun kumiperunat
Muistaako kukaan? Poika muisti, että vielä pari vuotta sitten yläasteella ollessaan heillä oli juuri tuollaisia perunoita, mitkä oli kuin kumipalloja, mitä ei saanut millään rikki.
Mikä niistä teki sellaisia kumimaisia? Valmistettiinko ne jotenkin hassusti?
Kommentit (50)
En ole koskaan nähnyt noita myyttisiä kumiperunoita? Koulut aloitin 1998.
Kyllä ne ihan normaalisti keitettyjä kaikkialla olleet. Miten sellaisia edes saadaan aikaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne tilattiin valmiiksi kuorittuina vakuumipakkauksissa keittiöihin. Uskon että kumimaisuus johtui siitä.
Olen nähnyt valmiiksi kuorittuja vakuumipakattuja perunoita myynnissä Sittarissa. Hinta oli sen verran suolainen, etten usko niiden olevan mitään kumiperunoita.
Ei ne vielä vakuumissa olekaan, vaan kumimaisuus tulee 10. viestissä kerrotuilla työvaiheilla. Ilmeisesti edelleen säästetään työvaiheissa eli kipataan perunat vakuumista suoraan höyryyn ja kun kaappi piippaa, saman tien avoimeen tarjoiluastiaan.
Kumisuus on helppo estää 1. huuhtelemassa vakuumipotut niin, että pintatärkkelys poistuu, 2. keittämällä vedessä, 3. pitämällä kypsinä peitettyinä niin, että pinta ei kuivu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne tilattiin valmiiksi kuorittuina vakuumipakkauksissa keittiöihin. Uskon että kumimaisuus johtui siitä.
Tämä oli se ensimmäinen vaihe, tai oikeastaan pintasolukon rikkonut koneellinen kuorinta jo sitä edeltävä. Toisessa vaiheessa ne pilattiin kaatamalla huuhtomatta höyrykeittimeen. Niiden pintaan jäi tärkkelyskalvo, joka liiseröityi valmistuksessa. Kumimaisuus viimeisteltiin pitämällä kuumia perunoita peittämättä jossakin astiassa. Silloin se liisteri kuivui kumimaiseksi.
Keittoihin on käytetty samoja valmiiksi kuorittuja, mutta niissä kumimaisuutta ei yleensä ollut.
Siihenkö se laitoskeittäjän ammattitutkinto tähtää, että kohtalaisista raaka-aineista osaa valmistaa aivan kelvotonta ruokaa? Se on selvä, että aineiden hinnat oli tingitty aivan pohjaan tai sitten hankittu jotain lahjontaa käyttäen joltain mafi.aorganisaatiolta. Tai molemmat yhtä aikaa.
Entäs ne Kinder-perunat ? Muistatteko ?
Muistan ysäri ajoilta koulun kumiperunat oikein kimposivat seinästä siihen jos heitti:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne jäivät seinään kiinni, jos perunan heitti seinään.
Ja pomppii pitkin pöytiä, kun pojan luokkakaveri oli kuulemma saanut päähänsä kokeilla, että meneekö ne sillä tavalla rikki. Ei mennyt. Pomppi pöydältä lattialle ja silloin vasta meni rikki kun joku astui sen päälle. Ap
🤣🤣🤣🤣😂😂😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Muistan ysäri ajoilta koulun kumiperunat oikein kimposivat seinästä siihen jos heitti:D
Teillä oli ilmeisesti pöytätavat jäänyt opettamatta, ei meidän koulussa kukaan heitellyt ruokaa. Jos ruokaa putosi lattialle tai maitolasi kaatui sen joutui ihan itse siivoamaan.
Ei minua tuollaiset perunat ole haitannut,syötyä tuli.Olen ollut myös keittiössä töissä yli 40v ei tuollaisilla asioille oikein voi mitään,kun tulevat kuorittuina.Minun lapsuudessa oli kuoripäällisiä,pitäisikö siirtyä takaisin,tai jossain kouluissa tarjotaan vieläkin.On pienet murheet.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki yljäänyt annetaan vanhuksille ja loput työttömille sekä holisteille . Kuoret jos pesty tai pesty ja keitetty voi syöttää possuille ja muille. Hevoset ponit pitää omenoista. Undulaatti syö tuorekurkkua. Kanit salaatit. Pikkulinnut syö siemenet ja talia eli rasvaa. Oliiviöljyn jämän voi antaa lemmikille tai possuille. Vanhukset syö kouluilla mitä jää sillä heillä on ikää niin ettei enää pysty tekemään ruokaa itse. Siitä pitää kertoa lähiön vanhuksille. Diakonia syöttää alkoholisteja. Kiinteä peruna onkin haarukka veitsi ruokaa ja eri lajikkeet eri ruokiin. Uuniperunat on hyviä , myös punaisen perunalajikkeen voi tehdä uunissa. Pidä peruna kotona jääkaapissa. Meillä oli koulussa vain hyviä perunoita .
On väärää tietoa,ei possuille ole varmaan yli 30v saanut tähderuokaa syöttää,ilm.eu sääntö ja vanhukset maksaa jos oppilailta jää ruokaa,ei saa ilmaiseksi.Olen ollut keittiöllä töissä.
Siinä olisikin oiva työpaikka - perunankuorija. Kyllä oppilaat voivat ihan itse kuoria perunansa kunhan ruokailuun varattu aika on riittävä.