Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yrittääkö neljättä lasta vai ei?

Vierailija
28.04.2007 |

Haluaisin kamalan paljon vielä kasvattaa perhettämme yhdellä jäsenellä, mutta halu ei tunnu riittävän tällä kertaa täysin, olen laiskistunut ;-).

Antakaapa mielipiteitänne seuraavien plussien ja miinusten perusteella:

+ vauva olisi erittäin toivottu ja tekisi perheestämme sellaisen mistä olen aina unelmoinut

+ kuopukselle olisi ikätoveri eli leikkiseuraa, kaksi vanhempaa on oma parivaljakkonsa

+ saisin olla kotona esikoisen ekaluokan ajan

+ sydämessä on tilaa

+ asunnossa on tilaa

+ vaatteet ja lelut on valmiina

+ autossa on tilaa

+ sisarukset kovasti toivovat pikkuvauvaa vielä taloon

+ monet ystävistäni ovat raskaana, äitiyslomalla olisi paljon seuraa

+ taloudellisesti ei ä-loma eikä lyhyt hoitovapaakaan tekisi tiukkaa

- en haluaisi enää koskaan imettää sen sitovuuden takia

- haluaisin matkustella niin ilman lapsia kuin myös helppoon ikään tulleiden vanhempien lasten kanssa kaksin tai kolmin

- haluaisin alkaa luomaan uraa jo vihdoin ja viimein

- en jaksaisi oikein enää yöheräilyjä

- en jaksaisi olla raskaana ja lihota taas muodottomaksi, olen juuri saanut itseni taas kuosiin

- haluaisin jatkaa vanhoja harrastuksiani vihdoin ja viimein

- minusta ei ole kotiäidiksi, en pidä ruuanlaitosta, leikkimisestä enkä pyllynpesusta, enkä varsinkaan lasten kuivaksi opettamisesta

Mitä mieltä olette, kannattaisiko näiden faktojen perusteella vielä yrittää?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
28.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse varovaisesti ilmoittauduin suurperhekuumeilijoihin... :)

8, nyt nikin kera

Vierailija
22/29 |
28.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kanssa ja päädyttiin siihen, että lapsiluku jäi kolmeen. Kolme vuotta meni sillä lailla haikaillessa, että aina välillä ajatus " pitäskö sittenkin ja lapset on niin ihania" nousi mieleen. Mutta toisaalta olin koko ajan onnellinen, että sain olla mukavassa työssäni ja lisäkouluttautua. Luulen, että mun eteneminen olis kyllä tyssänny siihen, jos oisin vielä pari vuotta ollut kotona. Tai siis sen eteen olisi ainakin joutunut tekemään vielä enemmän hommin.

Enkä kyllä tiedä, miten hyvin loppupeleissä miehen ja mun voimavarat olis neljälle lapselle riittänyt. Ei olla kuitenkaan niiin perhekeskeisiä ihmisiä vaan kaivataan muutakin. Kolme ollaan suht kunnilla nyt saatu koululaisiksi ja kun ajattelen, että tässä harrastusrumbassa olis vielä yks lisänappula, niin vois hymy hyytyä sekä multa että mieheltä ja menis hampaat irvessä touhuksi.

Eli me ollaan todella iloisia ja onnellisia nykyisestä perheestä eikä se 4. " tekemättömyys" oli jäänyt kaivelemaan, vaikka sitä pari vuotta väännettiin ja käännettiin ja vauvakuume oli ajoittain tosi kovakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
28.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljännelle annettiin jo lupa tulla ja tulinkin raskaaksi, mutta sain keskenmenon. Ja nyt sen jälkeen emme enää mieheni kanssa tiedä yritämmekö uudestaan. Onko sittenkin tarkoitettu, että meidän perheessä on vain kolme lasta?

Vaikka onhan ne lapset ihania ja jotenkin parillinen määrä tuntuisi kivalle, vaikka meille on tuota ikäeroa jo kertynyt enemmän 3. ja mahdollisen 4. väliin kuin aikaisempiin väleihin.

En tidä mitä tehdä? Kyllä voi joskus olla hankalaa...

Vierailija
24/29 |
28.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on juuri se asian kääntöpuoli, jota olen miettinyt. Vaikka kuume välillä vaivaakin ja ajatus neljästä tuntuu houkuttelevalta, niin olisiko toisaalta parempi tyytyä tähän.

Olisipa se kristallipallo, johon kurkistaa :)

Elämämme kolmen lapsen kanssa on ihanaa ja antoisaa. Olisiko se neljäs kuitenkin liikaa. En haluaisi, että nämä kolme joutuisivat kärsimään ajan, rahan tai jaksamisen puuttesta. Minä en myöskään ole mitään perinteistä pullantuoksuista superäitityyppiä, vaan omaa aikaa yksin ja miehen kanssa on pakko saada.

Voi ei... Taas on pää pyörällä. Miksi se pahnanpohjinmainen kuitenkin niin kovasti houkuttaa. Sekavaa...

t, 7,13 jne...

Vierailija
25/29 |
28.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

- yöheräilyt ovat rankkoja, varsinkin jos päivällä ei voi ottaa lisäunia vauvan kanssa

- korvatulehdukset, flunssat ja muut vauvataudit iskevät todennäköisesti jossain vaiheessa ja vauvan sairastelu on aina rankempaa kuin isomman lapsen kanssa

- taas pitäisi jaksaa tehdä vauvakirja, ottaa muistovideoita, opettaa kuivaksi, syömään . istua hiekkalaatikolla ja osallistua muskariin (tottakai sitä tahtoo antaa kaiken mitä isommatkin saivat)

- lähteminen ja reissaaminen on paljon monimutkaisempaa, kun mukana pitää raahata vaunut tai rattaat, vaipat, ruokia jne.

Vauva-aika on lyhyt, jonka jälkeen tuleekin uudet jutut:

- taas päivähoitomaksu, viemiset ja tuomiset sekä sairastelut

- harrastukset ja niiden kustannukset

- pitää olla läsnä vielä yhdelle rakkaalle lapselle, antaa aikaa ja huomiota, tehdä koulujuttuja ja selvitellä solmuja

Lapset ovat rakkaita, mutta lapset eivät kasva " siinä sivussa" . Olemme tulleet miehen kanssa siihen tulokseen, että nyt on aika huolehtia parisuhteesta ja näistä lapsista mitä on jo siunaantunut. Jossain se raja tulee vastaan, vaikka kuinka vauvakuume välillä iskeekin. Mitä sitten, jos vielä neljännen jälkeen olisikin vauvaolo? Tarkoitan, että niin kauan nainen kaipaa raskaaksi tulemista kun se vain biologisesti on mahdollista. Ehkä jopa senkin jälkeen. Itse vain pitää miettiä missä kohdassa se oma jaksaminen ja viitsiminen kulkee.

Vierailija
26/29 |
29.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

elämä ei muuttunut sen kummemmin enää kolmannen jälkeen.

Mutta toisaalta jos sinusta tuntuu, että olet kyllästynyt vauvarumbaan, kannattaako sitä enää tehdä?

Äkkiä se ohi menee. Mutta toisaalta, nykyäänhän homma on niin helppoa kun voi viedä isommat hoitoon siksi aikaa kun vauvan kanssa shoppailee ja kiertelee kahvioissa. Eri asia se oli ennen kuin piti itse hoitaa kaikki lapset. Mutta silti olen onnellinen, että tein ne kaikki 4, vaikka kiinni olinkin heissä siihen aikaan kun he olivat pieniä.

Vierailija
27/29 |
29.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä sen yhden, kun vauvakuume on iskenyt? Oli se sitten kolmas, neljäs tai viides...

Ehkä edes tyhmää kysyä, mutta ajattelin vaan, että voisikohan valinta ikinä kaduttaa jälkeen päin.

Vierailija
28/29 |
29.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan ole harkinnut neljää lasta. Nyt kaksi, kolme ehdoton maksimi. haluan muutkain elämää kuin lapset, kuten käydä töissä ja toiseksi haluan panostaa lapsiin, sitten kun niitä on liuta kuten neljä, niin fakta on, että aikaa, voimia, rahaa ja kaikkea on vähemmän jaettavaksi lapsille.

Vierailija
29/29 |
29.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

En koskaan ole harkinnut neljää lasta. Nyt kaksi, kolme ehdoton maksimi. haluan muutkain elämää kuin lapset, kuten käydä töissä ja toiseksi haluan panostaa lapsiin, sitten kun niitä on liuta kuten neljä, niin fakta on, että aikaa, voimia, rahaa ja kaikkea on vähemmän jaettavaksi lapsille.

Tottahan e on että aika ja rahat ei lisäänny vaikka lapsimäärä kasvaisi :( .

Toisaalta lapsena itse pidin isoissa perheissä kasvavia todella onnekkaina, itselläni oli vain yksi sisko ja olisin halunnut enemmän sisaruksia. eli sisarus sinänsäkin on arvokas asia lapsille.

Ainoa mikä minua oikeasti huolettaa on se että jos neljäs olisikin vammainen ja sitoisi minut häneen täysin, niin ettei töille eikä muille lapsille jäisi enää yhtään aikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kuusi