Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko AMK ryhmätyöt niin inhottavia kuin väitetään?

Vierailija
28.01.2026 |

Olen kuullut monelta kaverilta, että jätetään ulkopuolelle, luvataan ottaa yhteyttä, mutta ei oteta jne. Toisin sanoen kuin jossain ala-asteella saattaa meininki olla pahimmissa tapauksissa. Luulisi että tuossa iässä oltaisiin jo kasvettu aikuisiksi ja osattaisiin ottaa ihmisiä vähän paremmin huomioon, etenkin jos huomaa että on joku hiljaisempi kaveri kyseessä, josta voi melkein aistia että on joutunut kiusaamisen kohteeksi elämässään.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä on erilaisia. Ryhmiä on erilaisia.

Vierailija
2/14 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ainakaan omien kokemuksieni mukaan. Kyllä sinne pari vähän huonompaa kokemusta mahtuu sekaan, mutta noistakin päästiin sitten lopulta kunnialla läpi. Reilu enemmistö oli mukavia kokemuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsi pyysi monen tehtävän jälkeen, että saisi tehdä extra-tehtävän, jotta saisi paremman arvosanan. Hän oli hakeutumassa papereilla toiseen sivuavaan koulutukseen, johon valittiin arvosanojen mukaan. Ryhmätehtävistä ei voinut saada hyvää arvosanaa, ellei tehnyt yksin koko hommaa. 

Vierailija
4/14 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nyt parit kerrat olen ollut koululla odottamassa exam tenttiä, käytävillä on kävellyt energiajuomia juovia lapsia. En varmasti itse ollut tuollainen kymmenen vuotta sitten

Vierailija
5/14 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne aika inhottavia on,  etenkin vapaamatkustajia takia. Amkiin pääsee sellaista porukkaa, jolla ei ole halua eikä kykyä opiskella ja kantaa vastuuta, ja sen takia muut tekee ryhmätöissä niiden hommat, että työ tulee valmiiksi. 

Vierailija
6/14 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu niistä ryhmäläisistä. Itse menin AMKiin 27-vuotiaana ja sattui muutama muukin suurin piirtein saman ikäinen luokkaan niin aika paljon tehtiin sitten kolmestaan niitä tehtäviä. 

Vierailija
7/14 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmät pitäisi arpoa. 

Vierailija
8/14 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ryhmätöistä oli ok ja kaikki osallistuivat hommiin. 

Itse palautin pari amk ryhmätyötä omalla nimelläni. Sanoin opettajalle, etten tiedä missä muiden tiimiläisten työt ovat, mutta tässä on minun. Olin ainut niistä tiimeistä joka valmistui. 

Vierailija
9/14 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä niissä vitutti niiden julmettu määrä, ajoittaiset vapaamatkustajat sekä muutama inhottava kokemus. Esim. kertaalleen enemmistö porukasta, jotka tunsivat toisensa paremmin, tekivät oman viestiryhmän keskenään, jättäen meidät kolme muuta henkeä tuosta pihalle (ryhmätyölle oli tehty myös ihan kaikki jäsenet sisältävä ryhmä, mutta tuolla eivät juurikaan puhuneet mitään). Onneksi tuollainen on melko harvinaista ja siitäkin selvittiin.

Mutta se määrä. Valehtelematta 4/5 kurssista sisälsi vähintään yhden ryhmätyön, tämä jo noin 10v sitten, veikkaisin ettei nykyään ole ainakaan helpottanut. Aikaa muuhun oppimiseen jää paljon vähemmän ja usein tentittiin myös vain ryhmätöiden aiheita. Toki kurssista pääsee helpommin läpi, mutta osaamisen taso jää helposti heikommaksi.

Sanoisin, että siellä loppupuolella opintoja porukka hoitaa nämä jo rutiinilla ja fiksummin. Alkuopinnoissa kohtasin itsekin noita ihmeellisiä draamailuja, ei niitä myöhemmin enää ollut. Mutta älä ainakaan tuollaisen takia jätä opiskelematta alaa, jos kiinnostava sellainen löytyy.

Vierailija
10/14 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olen joutunutkin tekemään yksin ison ryhmätyön amk:ssa hiljattain niin en silti syyttäisi niin paljon muita opiskelijoita kun ei sille voi mitään että resursseja karsitaan ja kaikki mikä suinkin voidaan teetätetään vaan ihmisillä ryhmissä keskenään opiskellen ja samoilla "lusmuilla" voi olla monet ryhmätyöt kesken joihin ei ole koskaan annettu kunnolla opetusta ja tukea.

Ihmisiä on tietysti erilaisia, mutta laadukkaammalla opetuksen tasolla ei ongelmat olisi niin itsestään selviä syntyviksi. Eihän koululla välttämättä ole varsinaisesti vastuuta siitä oppiiko muut ryhmässä kunhan voidaan näyttää että nämä henkilöt on tehneet tämän työn ja se vaadittiin näihin opintopisteisiin ja sillä selvä.

Vierailija
11/14 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa ryhmätöistä oli ok ja kaikki osallistuivat hommiin. 

Itse palautin pari amk ryhmätyötä omalla nimelläni. Sanoin opettajalle, etten tiedä missä muiden tiimiläisten työt ovat, mutta tässä on minun. Olin ainut niistä tiimeistä joka valmistui. 

Tämä on ainut oikea tapa toimia.

Vierailija
12/14 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmätyöt ovat perseestä.

Vierailija
13/14 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne niin inhottavia ole, mutta monilta puuttuu ihmistaidot ja jää sen takia ulkopuoliseksi eikä hyödy ko. tunneista mitään. Jos niitä ryhmätöitä on PAKKO tehdä niin opettaja voisi sentään huomioida että kaikki ei ole extroverttejä yms. ja voisi vähintään tehdä ryhmät arpomalla.

Vierailija
14/14 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmätyöt on lastentarhapelleilyä. Mutta sitähän AMK on: leikkipaikka ja päivähoito heikolle ainekselle, joka luulee tulevan tutkintonsa olevan meriitti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi