Olisiko parempi päästää opintolaina ulosottoon?
Lainanlyhennystä kun ei katsota toimeentulotuessa menoksi ja jos on riittävän kauan maksukyvytön, niin lainan saa lopulta anteeksi. Mutta tuleeko tuosta jotain muita seuraamuksia? Voidaanko luottokortti ottaa pois, jos on maksuhäiriömerkintä?
Kommentit (72)
Oon miettiny samaa ja en myöskään haluaisi menettää luottokorttia. Todellisuus on kuitenkin sellainen, että lainanlyhennyksiin ei vaan ole enää varaa. Omiin tuloihin ja työnantajiin on niin monelta suunnalta kohdistunut leikkauksia, että tilanne on mahdoton. Luottotietojen menetys sulkee ovia työpaikkoihin, mutta en voi mitään sillekään. Tässä on aika paljon asioita, jotka eivät ole minun vaikutuspiirissäni.
Ei kannata. Ulosotto kasvattaa velkaa suuremmaksi. Vuokra-asuntoa ja puhelinliittymää vaikea saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennenkuin teet mitään harkitsematonta, ota yhteyttä talous-ja velkaneuvojaan ja keskustele hänen kanssaan tilanteestasi. Osaa sanoa, mitä järkevintä.
Eivät he osaa siellä sanoa mitään, kun ei ole säännöllisiä tuloja. Velkajärjestelykin on siinä tapauksessa mahdoton.
Velkajärjestelyyn voi päästä, jos velat riittävän vanhoja ja siinä oli myös jotain pieniä ehtoja, jolloin harkitaan.
Ei säännöllisten tulojen puuttuminen ole este.
Eräs ystäväni pääsi eikä hänelläkään mitään säännöllisiä tuloja ole.
Nyt jo saanut kaiken kuitattua.
Sitten, jos pääsee johonkin töihin, mistä saa palkkaa, sosiaalista luottoa kannattaa kysyä, sillä sellainen mahdollisuus voi olla olemassa.
Talous-ja velkaneuvoja tietää näistä asioista ja pystyy asiaan perehdyttyään kertomaan tarkemmin tapauskohtaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan törkeetä että husvotit saavat velkansa anteeksi ja kunnialliset ihmiset maksavat omat velkansa! Ei ikinä mitään velkoja anteeksi, kaikkien on maksettava se mitä on lainannut!!!!!!!!!!!!!
Pitäisikö husvottien antaa velkansa maksuksi maksa? Tai vaikkapa toinen jalka? Entäpä käsi?
Kävisikö maksusta?
Miten jos ihan rahalla kuitenkin maksaisi? Tiedätkö, niin kuin muutkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan törkeetä että husvotit saavat velkansa anteeksi ja kunnialliset ihmiset maksavat omat velkansa! Ei ikinä mitään velkoja anteeksi, kaikkien on maksettava se mitä on lainannut!!!!!!!!!!!!!
Kyllä siinä saa monta vuotta olla ulosotossa ennen kuin velat annetaan anteeksi ja sinä aikana ei työn tekeminen kannata. Tai ei siis saa tehdä töitä, koska silloinhan ulosotto toimii ja velan periminen onnistuu.
Enintään 15 vuotta ulosottopäätöksestä, jos uutta velkaa ei tule. Luottokorttia ei oteta pois, jos sen osalta on hoitanut asiat hyvin.
Debit-kortti luottokortin tilalle. Jos on vaikeuksia opintolainan kanssa ei ole järkeä pitää luottokorttia.
Vierailija kirjoitti:
Kelassa suosittelivat tuota minulle, en ole vielä uskaltanut.
Älä helkkarissa päästä valtion takaamaa opintolainaa ulosottoon. Valtio kaivaa sen takaisin vaikka haudastasi.
Ota mielumin luottokortti ja pikavippivelkaa, maksa niillä opintolaina ja päästä ne ulosottoon, niin se ulosotto saattaa päättyä tämän elämän aikana.
Se valtion takaus on pankille ei sinulle!
Miten luottotietojen menetys vaikuttaa työpaikan saantiin?
Mikäli maksat opintolainaasi vielä pankille, se ei mene ulosottoon heti. Kela toimii takaajana opintolainallesi, joten Kela maksaa sen pankille, jos sinä et sitä tee. Riippuu vähän pankista, miten kauan kestää ennen kuin laina menee Kelan perintään. Muutamasta kuukaudesta kuitenkin kyse. Sen jälkeen kun Kela on lainan maksanut pankille, niin Kela perii sitä sinulta.
OmaKelaan saat tiedon siitä, että Kela on takaajana maksanut koko velan pankille ja perii sitä nyt sinulta. Maksuaikaa Kelalle on siinä kohtaa hieman yli kuukaudi. Tämän jälkeen on ERITTÄIN TÄRKEÄÄ tehdä OmaKelassa maksueräsuunnitelma mikäli et koko opintolainamäärää pysty maksamaan kerralla. Maksimiaika opintolainan takaisin maksamiselle on suunnilleen 12 vuotta. Tämä tarkoittaa siis sitä, että kuukausimäärä riippuu hyvinkin paljon opintolainan kokonaismäärästä. Sanotaan, että sulla on nyt vaikka vähän päälle 30 tuhatta euroa sitä opintolainaa. Maksimiajalla sinulle tulisi maksettavaksi noin 280€/kuukausi. Ensimmäisen 6kk aikana on mahdollista maksaa ainoastaan korot (tämän summan kanssa se tekisi 105€/kk, aivan minimierä mitä pystyy on kuitenkin 30€/kk). Tätä 6kk pienempää maksuerää EI pysty hoitamaan OmaKelassa, se täytyy joko viestitse tai puhelimitse pyytää erikseen. Tämän 6kk loputtua alat maksaa sitä täyttä summaa joka kuukausi. Siitä ei tule erillistä laskua, vaan se maksetaan OmaKelan kautta. Jos et tätä sitten maksa kuukausittain, niin lähettävät Kelasta kaksi maksukehotusta, jonka jälkeen sitten opintolaina siirtyy ulosottoon. En ole toistaiseksi kuullut, että kukaan olisi opintolainan kanssa päässyt velkajärjestelyyn.
Toki jos oikeasti on täysin tuloton, niin että ulosotto toteaa varattomaksi, taitaakin tämä opintolaina palautua takaisin Kelalle.
Minulle tuota diakoniatyöntekijä suositteli, mikä sai niskavillat pystyyn sillä koskaan ei tullut mieleen, että antaisin tuosta noin vaan mennä ulosottoon. Kehoitti ottamaan ihan talous- ja velkaneuvontaankin tämän asian suhteen. Korkoavustusta saanut tähän mennessä. On siitä jotain apua ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen opintolainan korkoineen saa osittain tai kokonaan anteeksi, jos elämässä kaikki ei mene niinkuin piti. Itse sain 16000€ korkoineen anteeksi kokonaan. Jätin pankille maksamatta lyhennykset ja sitten pankki irtisanoi lainan ja KELA otti haltuun. Tuli kysely miten toimitaan ja kirjoitin vapaamuotoisen selvityksen tilanteestani sekä liitteeksi 2 paperia.
Mä olen yrittänyt samaa Kelalta jo monta vuotta tuloksetta. Kiinnostaisi että mikä se sinun kultainen paperisi oikein on?
Lääkärinlausunto.
Mitä lääkärinlausuntoa tarkalleen edellytetään, B- vai C-lausunto? Pitääkö olla kriteerit, esim. täysin työkyvytön ja näin ollen kelpoinen työkyvyttömyyseläkkeelle?
Mitä luottokortteja myönnetään toimeentulotukiasiakkaille??????
Lue se luottoyhtiön tekstiläjä. Ei ne sellaisia jatka jos jossain kohtaa ovat myöntäneet.
Aikoinaan pankki vaati visa elektroniinkin maksukaton. Saan käyttää korttia 300 päivässä. Enkä voi nostaa sitä, vaikka kortti on vaihtunut noiden poistuessa. Ja laina osin maksettu ja loput vanheni.
Vierailija kirjoitti:
Sen opintolainan korkoineen saa osittain tai kokonaan anteeksi, jos elämässä kaikki ei mene niinkuin piti. Itse sain 16000€ korkoineen anteeksi kokonaan. Jätin pankille maksamatta lyhennykset ja sitten pankki irtisanoi lainan ja KELA otti haltuun. Tuli kysely miten toimitaan ja kirjoitin vapaamuotoisen selvityksen tilanteestani sekä liitteeksi 2 paperia.
Siis mitä sä sinne selitit ja koska?
Oon ollut vuosia työtön ja toimeentulotuella ja maksan 90e/kyl. Aika tiukilla ollaan.
Oon yrittänyt ja on ihan lääkärinkin allekirjoitus mutta ei sit mitään huojennusta.
Tää itse tilanne lamaannuttaa.
Luottotietojen menettämisen myötä asunnon saanti on vaikeaa. Samoin kaikille aloille ei pääse enää töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse sen jälkeen tässä elämässä hakea pankilta lainaa.
Sehän voi olla hyväkin asia, kun voi esim. opiskella lisää ilman, että velkaantuu. Mutta ei tuostakaan mitään elinikäistä merkintää suinkaan tule.
Ap
Nykyään maksuhäiriömerkintä ei ole este nimenomaan opintolainalle. Hiphei. Ja sitähän SAA nostaa jo 600e kuussa, vai liekö jopa kasvanut?
Looserit voi painua sinne missä aurinko ei paista.
Vierailija kirjoitti:
Miten luottotietojen menetys vaikuttaa työpaikan saantiin?
Työpaikkakohtainen juttu. Ihan esim. talouspuolella ollaan tarkempia näiden asioiden suhteen.
Pankilla on lakisääteinen velvollisuus tarjota ns peruspalvelut, esim pankkikortti ja tunnukset, mutta pankilla on oikeus sulkea kortin luotto-ominaisuus tai irtisanoa luotto mikäli asiakkaalla on maksuhäiriömerkintä.