Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin suomalaiset vapautuvat siitä luterilaisesta katsomuksesta että jokaisen pitäisi valita työelämä? 😕😕😕😕

Vierailija
28.01.2026 |

Erityisesti afrikkalaiset tuttavat (hengailen heidän kanssa aika paljon) ihmettelevät suomalaisten työhakuista elämänkatsomusta.

Jos itse sattuu tykkäämään työelämästä ja on sen valinnut, se EI tarkoita että kaikki muutkin tykkäisivät työelämästä ja menisivät töihin.

Nykyään on muitakin tapoja tulla toimeen, erityisesti Suomessa. Yhteiskunta tukee hyvin ja voi saada jopa eläkkeen nuorena.

En minä ainakaan koskaan ole luvannut, että menen töihin, jos synnyn tähän maailmaan.

Siksi.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tähän aloitukseen ei kukaan lankea.

Vierailija
2/9 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasia että elättää itsensä itse, kuten Perustuslakikin edellyttää. Ja se porsaiden routa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse valita työelämää jos on niin rikas, että voi omalla omaisuudellaan elellä, tai sitten puoliso on niin rakas ja elättää. 

Joten rohkaisen ap:tä aloittamaan työn teon, ehkä muutaman sukupolven jälkeen jälkeläisesi vapautuvat siitä. 

Vierailija
4/9 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse töissä käydä mutta kyllä rahat täytyy itse jostain hankkia eikä edellyttää että yhteiskunta huolehtii.

Vierailija
5/9 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInun puolestani jokainen voi itse valita mitä tekee elämällään, jos on varaa siihen. Toki jos kaikki ryhdytään samanlaisiksi, niin kaatuu koko hyvinvointiyhteiskunta.

Vierailija
6/9 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saisi ilman työntekoa sellaista elämänlaatua jonka haluan itselleni. Haluan ostaa kaupasta ruokaa suuremmin miettimättä mitä se maksaa ja haluan asua itse valitsemassani asunnossa. Joten teen töitä. Tietty olisi vaihtoehto olla tosi rikas puoliso elättäjänä, mutta olen perus ruma pottunokka, helpompi vaihtoehto on tehdä töitä.

Vierailija
7/9 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata vapautua tuosta ajatuksesta. Totuus on se että suomalainen hyvinvointiyhteiskunta on tulossa tiensä päähän ja kaatumassa omaan mahdottomuuteensa. Tulevaisuudessa sosiaaliturvan varassa elämisestä tulee todella kurjaa ja köyhää. Sossupummien kultavuodet ovat takanapäin. Vain elämällä omilla rahoillasi voit hallita omaa elämääsi ja olla oman elämäsi herra. Muuten olet vain toisten armopalojen varassa.

Vierailija
8/9 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama mitä teet mutta kaltaisiltasi on otettava kaikki tuet pois. Siinäpähän sitten elät "vapaana"

Vierailija
9/9 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa olla tekemättä työtä, kunhan keksii itse elatuksekseen jotakin muuta.

Sukulaismieheni eli vähän tähän tyyliin. Hän teki palkkatöitä vain silloin, kun oli äärimmäinen pakko. Mutta se tarkoitti sitä, että hän oli hyvin vähään tyytyvä. Hän asui pienessä mökissä maalla, ja lämmitti asumuksensa puulla, jota sai joko omasta metsästä (hänellä oli vähän metsää) tai keräsi luvalla muiden maanomistajien maalta. Joku toi aina hänen keräilemänsä ja käsin tekemänsä puut metsästä traktorilla. 

Hän oli ahkera kalastaja, piti perunamaata ja pientä keittiökasvitarhaa, marjasti, sienesti. Myi jonkin verran kaloja ja marjoja muille. Kävi välillä tekemässä päivän-pari töitä, pisimmillään oli yhden kesän koululaisten kanssa tekemässä kesän kesätöitä eräässä firmassa. Koska hän ei ollut naimisissa, ei käyttänyt alkoholia, ei tupakoinut, ei käyttänyt rahaa "ylimääräiseen", eikä edes omistanut aina autoa, hän tuli toimeen todella vähällä. Rahaa meni lähinnä pieneen sähkölaskuun, pieniin kauppaostoksiin ja muutamiin muihin satunnaisiin laskuihin (kalastusluvat ym). Nykyrahassa hänen elinkustannuksensa olisivat muutaman satasen luokkaa kuussa.

Kun häneltä kysyttiin, miksi hän on valinnut tuollaisen elämäntavan, hän totesi, ettei hän ole tullut maailmaan työllä itseään tappamaan. Hän eli hyvin vanhaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän