Millaiset nukkumaanmenoajat teillä on?
Itsellä on 5-, 8- ja 12-vuotiaat lapset. 5- ja 8-vuotiaat eivät ole valottaneet nukkumaanmenoajoista, mutta 12-vuotias valittaa. Hänen nukkumaanmenoaikansa on 21.30. Lomilla nukkumaanmenoaika on kuitenkin klo 23.30. Pitäisikö suostua ja antaa 12-vuotiaan valvoa, vai pysyä näissä rajoissa? Ehkä hänen olisi hyvä oppia oma rytminsä ja mennä nukkumaan silloin, kun väsyttää, mutta kyllä pitäisi nukkua vähintään se 8h yössä, omasta mielestäni.
Kommentit (29)
Meidän 13v menee nukkumaan klo 20.45. Hän saisi kyllä mennä nukkumaan myöhemminkin, mutta haluaa mennä tuohon aikaan, että aamulla voi herätä aikaisemmin niin voi tehdä kampauksen, meikata tai kuunnella podcast jakson.
Meidän nuorin on iltauninen 9-vuotias, on klo 21 jo pitkästi unten mailla. Teinit 13 ja 15 taas treenaa niin paljon, että uni tulee 22 mennessä, joka kyllä olisi muutenkin nukkumaanmenoaika.
Minä 48v käyn nukkumaan klo 21 ja mies ennen puolta yötä😇
Kerropas nyt ap, milloin teillä on herätys!
Vierailija kirjoitti:
Kerropas nyt ap, milloin teillä on herätys!
Klo 7.20.
Ap
Sitte kun nukutta ja raht laskettuna lasken siunatulle levolle... Ellei naapurin puolijuhoinen ala hoilata Jääkärimarssia.
Meillä 12v menee klo 21 arkisin omaan sänkyyn, mutta saa valvoa siellä niin kauan kuin haluaa ja vaikka lukea kirjaa, mutta ei saa katsoa älylaitteita tai tv. tä tai pelata, eikä omasta huoneesta poistuta, iltapalalla on syöty ja juotu riittävästi, vessassa voi käydä jos tarvitsee. Näin voidaan varmistaa lapsi nukkuu riittävästi, mutta ei tarvitse nukkua jos oikeasti ei nukuta.
Menen nukkumaan kun väsyttää. Ja herään kun ei enää väsytä.
Vierailija kirjoitti:
Toimii vain jos oot työtön tai eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 12v menee klo 21 arkisin omaan sänkyyn, mutta saa valvoa siellä niin kauan kuin haluaa ja vaikka lukea kirjaa, mutta ei saa katsoa älylaitteita tai tv. tä tai pelata, eikä omasta huoneesta poistuta, iltapalalla on syöty ja juotu riittävästi, vessassa voi käydä jos tarvitsee. Näin voidaan varmistaa lapsi nukkuu riittävästi, mutta ei tarvitse nukkua jos oikeasti ei nukuta.
Meillä tismalleen sama
Muistelen itse valvoneeni 13-vuotiaana johonkin 22.30/23 saakka, jos tv:stä tuli joku hyvä ohjelma, vaikka seuraavana päivänä oli koulua klo 8 alkaen. Hyvät vanhemmat, eivätkä siihen puuttuneet. Silloin ei holhottu lapsia samalla tavalla kuin nykyään.
Mukulat nukkumassa klo 21
Me aikuiset klo 22 aikaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimii vain jos oot työtön tai eläkkeellä.
Mitä ihmettä 😅 Sama meno täällä ja nukun 23-08. Teini 16v pitää olla iltatoimet klo 23 mennessä tehty, erillistä nukkumaanmenoaika ei ole.
5 vuotiaat nukkuu viimeistään 19.30
Herätys heillä 5.45, eli unta reilu 10h. Joskus heräävät itse, monesti herätetään.
8 vuotias nukkuu viimeistään 21.00
Herätys hänellä 7.30, eli unta reilu 10h. Yleensä herää itsenäisesti.
Vanhemmat nukkuu viimeistään klo 22.00
Herätys heillä 5.20, eli unta noin 7.5-8h. herätään itsenäisesti.
Koska aamulla on töihin, kouluun, päiväkotiin lähdöt, kellonajat pitää eikä torkuteta.
Viikonloppuisin ja vapailla lapset saa valvoa hieman pidempään ja herätä sitten kun siltä tuntuu. Vanhemmilla rytmi pysyy samana kun on tätä ollut jo yli 20 vuotta.
M43
Vierailija kirjoitti:
Minä 48v käyn nukkumaan klo 21 ja mies ennen puolta yötä😇
Minäkin menen meikit päällä nukkumaan ja yön aikana taika häviää ja muutun taas mieheksi.
PenttiTV58 🥰
Menen nukkumaan silloin kun siltä tuntuu. Teini ei häiritse tuolta osin elämää.
Meillä mennään silloin nukkumaan kun nukuttaa ja herätään kun ei nukuta. Maailma pyörii ilman meitäkin.
Kyllä mun mielestä 12- vuotias saisi jo kymmeneen asti valvoa. Toki riippuen monelta herätys on aamulla.