Valikoiva omatunto Miksi huudamme Palestiinalle, mutta vaikenemme Kongosta?
Valikoiva omatunto Miksi huudamme Palestiinalle, mutta vaikenemme Kongosta?
Elämme aktivismin kultakautta, jossa jokainen voi olla oman elämänsä vapaustaistelija älypuhelin kädessään. Mutta pysähdytäänpä hetkeksi katsomaan barrikadeille: miksi jotkut vääryydet saavat tuhannet ihmiset kaduille ja some-profiilit vaihtamaan väriä, kun taas toiset jopa verisemmät kuitataan pelkällä olankohautuksella?
Onko moraalimme todella universaali, vai onko se vain algoritmien ja trendien ohjaamaa teatteria?
Sudan, Kongo ja unohdetut miljoonat
Samaan aikaan kun mielenosoitukset täyttävät Helsingin keskustan, Sudanissa ja Kongon demokraattisessa tasavallassa tapahtuu jotain, mitä ei voi kuvata muulla kuin sanalla helvetti. Miljoonat ihmiset pakenevat, lapset kuolevat nälkään ja järjestelmällinen seksuaalinen väkivalta on sodankäynnin väline.
Mutta missä ovat mielenosoittajat? Missä ovat palavat puheet "ihmisarvosta" ja "oikeudenmukaisuudesta"?
Vastaus on karu: nämä kriisit eivät ole tarpeeksi "seksikkäitä". Ne ovat liian monimutkaisia sisällissotia, joissa ei ole helppoa jakoa "hyviksiin" ja "pahiksiin", joita länsimainen vasemmisto tai oikeisto voisi käyttää omien poliittisten pisteidensä keräämiseen. Jos emme löydä syyllistä omasta hallituksestamme tai "siirtomaavallasta", mielenkiintomme lopahtaa.
Aktivismi on uusi muotiasia
On myönnettävä totuus: mielenosoittamisesta on tullut osa identiteettipolitiikkaa. Kun Greta Thunberg tai joku muu aktivisti-ikoni osoittaa sormellaan uutta kohdetta, lauma seuraa perässä. Seuraamme huomiotalouden lakeja, emme inhimillisen kärsimyksen määrää.
Kun yksittäinen maahanmuuttaja tai kantaväestöön kuuluva syyllistyy raakaan rikokseen, vaadimme "rauhaa" tai "ymmärtämystä", mutta emme marssi kaduilla vaatimassa rakenteellista muutosta turvallisuuteen. Miksi? Koska yksittäinen uhri ei palvele suurta kertomusta. Meitä kiinnostavat rakenteet vain silloin, kun ne sopivat omaan maailmankuvaamme.
Feministit ja Iran Missä viipyy jatkuva raivo?
Iranin "Nainen, elämä, vapaus" -liike osoitti, että voimme välittää, kun kuva on tarpeeksi selkeä. Mutta missä on tuo raivo nyt? Onko naisten alistaminen Teheranissa tai Afganistanissa muuttunut "kulttuuriseksi piirteeksi", jota ei enää viitsitä vastustaa, koska se saattaisi vaatia liian vaikeita keskusteluja uskonnosta ja integraatiosta?
Olemmeko tekopyhiä?
Valitsemme taistelumme sen mukaan, mikä saa meidät näyttämään hyviltä muiden silmissä. Jos todella välittäisimme ihmisoikeuksista, meidän pitäisi olla yhtä raivostuneita sudanilaisen äidin puolesta kuin minkä tahansa muunkin konfliktin uhrin puolesta.
Mutta emme ole. Olemme valikoivia. Meitä kiinnostaa se, mikä tuntuu läheiseltä, mikä on mediassa pinnalla ja mikä pönkittää omaa moraalista ylemmyydentuntoamme.
Ehkä seuraavan kerran, kun puet mielenosoitushuivia yllesi, voisit kysyä itseltäsi: Marssinko minä täällä ihmisyyden puolesta, vai marssinko minä vain siksi, että tämä vääryys on tällä viikolla trendikkäämpi kuin ne kymmenen muuta?
Kommentit (13)
Mutku Kongo😀👍
Kun Persu pikimustia kongolaisia rakasti👍😀
Tai miksi vassut rääkyvät kahdesta surmansa saaneensa viranomaistoimintaa häiriköineestä vassuaktivistista, mutta vaikenevat Iranissa surmatuista kymmenistä tuhansista mielenosoittajista?
Kuka huutaa ainoastaan pientä marginaalista joukkoa kiinnostaa kumpikaan maa.Mutta työttömillä on aikaa mesota
Vierailija kirjoitti:
Mutku Kongo😀👍
Kun Persu pikimustia kongolaisia rakasti👍😀
Kun vassu on lähellä, niin rasismi ei ole kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Kuka huutaa ainoastaan pientä marginaalista joukkoa kiinnostaa kumpikaan maa.Mutta työttömillä on aikaa mesota
Kummasti heillä on aikaa huutaa kahdesta jenkkiaktivistista.
Emme vaikene. Tavan tallaajaa ei vaan kiinnosta mitä muualla tapahtuu. 99 % suomalaisista kuvittelee elävänsä irrallaan muusta maailmasta.
Ei ole koskaan kiinnostanut kuin omat asiat. Lasteni ja ihan lähipiirin myös siis.
Mutta hyvä, että sinä jaksat välittää.
Mitäs jos lopetettaisi huutelu ulkomaan asioista kokonaan ja keskityttäisi laittamaan suomen asiat kuntoon.
Onkos Suomella tärkeitä suhteita Kongoon, tai Iraniin?
Israeliin sen sijaan on.
Se minkä takia sun tekee mieli kääntää huomio pois Israelin suorittamasta kansanmurhasta, johtuu ainoastaan vuosikausia kestäneestä propagandasta. Ei ole oikeasti mitään syytä puolustella Israelia.
Pieneen päähän ei paljoa mahdu. Sitä aitoa NPC sakkia.
Hei Bingo bango bongo, aina rakas ompi Kongo
Täällä viihdyn mä vaan,
Muiden riemun tähden täältä lähde
En mä pois koskaan milloinkaan
En tarvii paitaa sukkaa, kenkää tukka varma se on,
Hei Bingo bango bongo mä tänne jään...
Olin tänä vuonna katsomassa neekereitä
Afrikan, oli musta tumma
Puhui umma gumma, en ymmärrä lain,
Siel oli apina ja gorilla ne kävelivät torilla
Oli Tarzan siellä katutöissä
Neekereiden orjavöissä juu...
Mä amzoni virtaa alas gondolilla soutelin,
Siellä krokotiilit rokkas lakut
Aminille pokkas pois viuhahdin,
Siel oli Haileselashie thalahaselashie Tsagamoi!
Mun kanssa hottetotti viinaa
Otti meni siihen kokopotti juu...
Hei bingo bango bongo...
Mä joku päivä lähden vielä sinne afrikkaan,
terve tulemasta tänne muista ottaa
Mukaan kolmekiloo lakritsaa
Siel kaikki masaimiehet laulaa friduna skikunaa,
Eikä mustat miehet koskaan
Tajuu mitä tämä tarkoittaa...
Hei bingo bango bongo, aina rakas
Ompi kongo täällä viihdyn mä vain
Muiden riemun tähden täältä lähden
En mä pois koskaan milloinkaan
En tarvii paitaa tukkaa kenkää sukkaa,
Rokkii sukkii, jatsii saksii, varma se on,
Hei bingo bango bongo mä tänne jään..
Vihervassarit, missä on epäjumalanne nyt?