Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sukututkijoilla oikeutta jakaa elossa olevien sukulaisten syntymäaikoja ym. hlökohtaista tietoa suvun ulkopuolisille henkilöille

Vierailija
26.01.2026 |

...ja etenkin pyytämättä lupaa elossa olevilta sukuun kuuluvilta henkilöiltä jakaa sukutauluja suvun ulkopuolisille sukuun jotenkin liittyville henkilöille, jotka haluavat penkoa esim. lapsenlapsiensa sukua miniän tai vävyn puolelta?

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elossa olevien suhteen tutkijalla pitäisi olla heiltä saatu lupa julkaista heitä koskevia tietoja. Siis sitä luvan pyytämistä suositellaan. Ja jos menet lukemaan tietosuojavaltuutetun tästä aiheesta julkaisemaa tietopakettia, löydät sieltä tiedon, että elossa olevilla tutkijan henkilötietorekisteriinsä merkitsemillä on oikeus pyytää itseään koskevien tietojen poistamista tai oikaisua.

https://tietosuoja.fi/usein-kysyttya-sukututkimus

Ja yleensähän noissa sukutauluissa pitäisi ihmisistä olla hyvin minimiin rajattua henkilötietoa.... 

Vierailija
2/63 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole oikeutta. En nyt muista tarkkaan mihin asti esim. Kansallisarkistossa pääsee tutkimaan, mutta ei ainakaan sataa vuottaa "nuorempia". Eli nyt saa tutkia n. 1925 asti, ei sen uudempia asioita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisista sukutauluista on kyse? 

Netissä olevistako? Toivottavasti tuollaisia ei oikeasti kukaan tee elossaolevista, tuohan on ihan törkeää. 

Tosin ainakin joskus myös painatettiin ihan sukukirjoja, ja niihin sitten joku suvun jäsen antoi syntymäajatkin kaikista jonkun tietyn henkilön lapsista ja lapsenlapsista ja lasten puolisoista ja mahdollisista lastenlasten puolisoistakin. Ihan törkeää, eikä niitä saa edes vedetyksi pois. 

Vierailija
4/63 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni olisi kyllä aika suositeltavaa se, että elossa olevista ei edes julkaistaisi mitään tietoja sukutauluissa... 

Minäkin törmäsin netissä sukuni tauluun, löysin sen laatijankin ja olin lyhyesti häneen yhteydessä - en haukkunut tai vaatinut mitään poistoja tms. - ja hän oli siinä sitten heti kyseli nykypolven isoisovanhempia tuoreempia tietoja, enkä tietenkään näitä ruvennut hänelle kertomaan, koska en omaa nimeänikään halua siihen tauluun todennäkösesti aika harva muistakaan....

Vierailija
5/63 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen suvussa joku keksi alkaa harrastaa sukututkimusta. Meiltäkin kysyttiin lasten nimiä ja syntymäaikoja vaikka nuorempi oli silloin parin vuoden ikäinen. En tiedä antoiko mies tietoja, mitään sukututkimusta en ole nähnyt. Iso osa hänen serkuistaan ei tietoja luovuttanut.

Vuosia myöhemmin eräs toinen alkoi tehdä sukututkimusta. Häneltä tuli suoraan tieto, että ainoastaan yli 100 vuotta vanhemmat tiedot tulevat siihen mukaan.

Vierailija
6/63 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkaiseminen on eri asia kuin jakaminen. Elossa olevien tietoja ei saa julkaista netissä tai kirjassa, mutta ei ole kiellettyä kertoa, jos joku kaveri/sukulainen/naapuri/kumminkaima kysyy, milloin miniä tms. on syntynyt ja ketkä ovat miniän vanhemmat. Tai vaikka antaa tietoja paperilla. Se ei ole julkaisemista. Pöytälaatikkoon saa tutkia elossa oleviakin.

Vierailija
7/63 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa tämäpä selittääkin yhden jutun, kun yksi My heritageen keräsi kerran sukutauluamme ja eräs dna 'serkku' Kanadasta ei voinut ymmärtää, että miksi kaikkia ei ollut "huolittu" tuohon mukaan.

Eli eivät olleet antaneet lupaa. Turha myrsky vesilasissa.

Vierailija
8/63 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla netin sukupuissa on kaikenlaista tietoa, oikeaa ja väärää eikä sieltä saa mitään pois, jos tiedon kirjannut ei siihen suostu. Palveluntarjoaja puolestaan levittää käsiään, ei ole heidän asiansa.

Niinpä minulla on 3 eri isoäitiä (isoisä oli vain kerran naimisissa, mutta joku sukututkija löysi hänelle ihan uusia puolisoja,vaikka lapset pysyivät samoina) ja minullekin on merkitty 3 lasta, joista en tiedä mitään. Kaikki tämä löytyy genistä nimelläni.

Vierailija
9/63 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme antaneet kaikille neljän puolen sukututkijoille luvat ja samoin aikuiset lapsemme.

Sehän on valtava työ kun joku tekee sitä ja mielenkiintoista tietoa.  Tosin ei niitä missään kirjoissa eikä netissä ole julkaistu.  Muistitikulla  suku, halukkaat, ovat saaneet.

En oikein jaksa tajuta mikä salaisuus on jonkun olemassaolo.  Pitäisikö hautakivistäkin kieltää tiedot ja jollain haudoilla on vainajan tyttönimetkin.

Vierailija
10/63 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten epämääräisiä miniöitä tai vävyjä jos heidän sukunsa on salaisuus?  

Vierailija
11/63 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme antaneet kaikille neljän puolen sukututkijoille luvat ja samoin aikuiset lapsemme.

Sehän on valtava työ kun joku tekee sitä ja mielenkiintoista tietoa.  Tosin ei niitä missään kirjoissa eikä netissä ole julkaistu.  Muistitikulla  suku, halukkaat, ovat saaneet.

En oikein jaksa tajuta mikä salaisuus on jonkun olemassaolo.  Pitäisikö hautakivistäkin kieltää tiedot ja jollain haudoilla on vainajan tyttönimetkin.

No, kyllä tuollaiset sukutaulut voivat ihan oikeasti tuoda julki sellaisia tietoja, jotka ovat jollekulle kiusallisia. Lisäksi niiden kautta voi johtua hakemaan lisää tietoa, joka muuten jäisi vaille huomiota. 

Ja kuten sanottu, elossa olevilla on oikeus pyytää omien tietojensa poistamista... 

Vierailija
12/63 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysehän on siitä että niitä tietoja yhdistelemällä voidaan saada aikaan huijauskuvio. Genissä ei muistaakseni saa olla elävien ihmisten nimiä näkyvillä ellei ne ole kuraattoreita tai ylläpitäjiä tai julkkiksia.

Vierailija
13/63 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tosin ainakin joskus myös painatettiin ihan sukukirjoja, ja niihin sitten joku suvun jäsen antoi syntymäajatkin kaikista jonkun tietyn henkilön lapsista ja lapsenlapsista ja lasten puolisoista ja mahdollisista lastenlasten puolisoistakin. Ihan törkeää, eikä niitä saa edes vedetyksi pois. "

Aina ihmetyttää mitä ihmeen salattavaa ihmisillä omasta suvustaan on? Enkä siis tarkoita että ei pitäisi olla oikeus kieltää omien tietojensa julkaisemin jos siihen on joku oikea hyvä syy. Mutta mikä on tavallisen ihmisen syy poistattaaa itsensä sukutaulusta?

Jos itse jotain sukua tutkisin niin minun mielenkiintoni nimenomaan herättäisi se jos joku on hyvin vastahakoinen julkaisemaan omia perustietojakaan. Mietin heti että mitä salattavaa siellä on takana.

Vierailija
14/63 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseiset tiedot on julkisista rekistereistä kerätty ja siten julkisia. Jos et halua tietojasi niistä jaettavan, tee toki väestörekisteriin tietojen luovutuskielto. Mä olen tehnyt. Mulla on myös yhteystiedot ja ajoneuvon omistajatiedot salattu.

Vierailija
15/63 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hautakivien suhteen sun pitää itse mennä sinne hautausmaalle, yleensä ja ainakin tähän asti, tosin nythän tässäkin on käytännöt muuttumassa... ilmeisesti hautakivetkin on kohta netissä nähtävinä.... Mutta noin toistaiseksi yleisesti sun pitää itse mennä paikan päälle, mutta sukutauluja jaetaan nettiin tiettyille alustoille ja jotkut niistä ovat helposti kaikkien nähtäviksi saatavia, osa toki laitettu yksityisiksi eli näkyvät vain sallitulle joukolle.

Vierailija
16/63 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku serkku on jakanut meidän perheestämmecmitään kysymättä luvattamme tietoja nettiin, esim valokuvia ihmisistä  Siis jopa edelleen eläviltä. Mitähän sille voisi tehdä? Miten ei äly toimi sen vertaa ettei niin saa tehdä? 

Emme me ole kenenkään omaisuutta jota saa jakaa vapaasti jakaa nettiin.

Vierailija
17/63 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tosin ainakin joskus myös painatettiin ihan sukukirjoja, ja niihin sitten joku suvun jäsen antoi syntymäajatkin kaikista jonkun tietyn henkilön lapsista ja lapsenlapsista ja lasten puolisoista ja mahdollisista lastenlasten puolisoistakin. Ihan törkeää, eikä niitä saa edes vedetyksi pois. "

Aina ihmetyttää mitä ihmeen salattavaa ihmisillä omasta suvustaan on? Enkä siis tarkoita että ei pitäisi olla oikeus kieltää omien tietojensa julkaisemin jos siihen on joku oikea hyvä syy. Mutta mikä on tavallisen ihmisen syy poistattaaa itsensä sukutaulusta?

Jos itse jotain sukua tutkisin niin minun mielenkiintoni nimenomaan herättäisi se jos joku on hyvin vastahakoinen julkaisemaan omia perustietojakaan. Mietin heti että mitä salattavaa siellä on takana.

Mikä ihmeen pakko sinun on tunkea julkisuuteen pienten lastenkin nimet ja syntymäajat? Kyllä sadan vuoden kuluttua sukututkimusta jatkava saa sukututkimuksen päivitettyä.

Vierailija
18/63 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseiset tiedot on julkisista rekistereistä kerätty ja siten julkisia. Jos et halua tietojasi niistä jaettavan, tee toki väestörekisteriin tietojen luovutuskielto. Mä olen tehnyt. Mulla on myös yhteystiedot ja ajoneuvon omistajatiedot salattu.

Olkoot vaan, mutta kuten sanottu henkilörekisteriä koskeva lainsäädäntö koskee näitä sukutaulujakin, ja rekisteröidyllä on oikeus pyytää tietojensa poistoa. 

Ja luvan pyytäminen on ihan suositeltavaa... 

Sitä paitsi eikö nää sukutaulut ole sitä arvokkaampi tekijälleen mitä kauemmas historiassa ne ulottuvat. Joten kannattaisi sitten panostaa siihen etäisyyteen läheisyyden sijasta! Vai tekeekö joku vaan sellaisen suppean eli nykypäivän suku ja heidän iso- ja isoisovanhempansa?

Vierailija
19/63 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittomia henkilörekistereitä tämmöiset? 

Vierailija
20/63 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, niin sinä varmaan mietit. Mutta kun näitten sukutaulujen julkaiseminenkin yleiseen nettiin, niin sekin on riski ihmisen yksityisyydelle. Ja pitäähän sitä ajatella jälkipolveakin.... Et voi antaa lastesi puolesta lupaa heidän tietojensa julkaisemiseen, et syntyneiden tai syntymättömienkään...

Ei siellä tarvitse mitään rikoksia tai muuta hirvittävää olla, ihmiset eivät vain halua jaella tietojaan, olinpaikkojaan, sukulaissuhteitaan joka suuntaan!

Sinun on vain hyväksyttävä mitään sen kummemmin miettimättä se kieltäytyminen kunniasta päästä sun sukutaulujulkaisuun mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän