Vinkkejä avautumisvaiheen lopun kipujen hallitsemiseen?
Viime synnytyksestä jäi kokonaisuudessaan hyvät muistot mutta avautumisvaiheen loppu kalvojen puhkaisusta ponnistusvaiheen alkamiseen (kohdunsuu 8cm-10cm) meni sietämättömien kipujen kanssa taistellen... Nyt uutta synnytystä pohtiessani olen miettinyt miten noita avautumisvaiheen lopun kipuja voisi paremmin koettaa hallita? Avautumisvaiheen alun kipujen kanssa selvisi rauhallisesti hengitellen ja mahdollisimman hyvin rentutumaan pyrkien, mutta tuossa loppuvaiheessa ei kyllä millään enää pystynyt olemaan rentona...
Terveydenhoitaja neuvoi nousemaan kontilleen peppu ylöspäin osoittaen niin että kohdunsuuhun ei tule niin paljon painetta, ja hengittelemään nopeaa pintahengitystä...
Olisiko kellään mahdollisesti muita vinkkejä, ottaisin mielelläni vastaan!!
oli naulittu myös sänkyyn vaik olisin halunut liikkua. just noi vikat hetket oli niin kamalat... ilokaasu oli ainut turvani ja sitä vedin minkä keekesin mutta ei se mitään auttanut. Liikkumaan kun ei päässyt.
Tokan kohdalla olisin saanut liikkua mutta en halunut. Synnärillä olin kun auki 8cm ja ihan vain paikalla olin ja keskityin supistukseen kun se tuli. sillä selvisin mutta mulla ei ole tuo vaihe pahin vaan ponnistus ja sitä nyt jännitän kovasti tän kolmannenkin kanssa.