Saako 15v olla öitä yksin kotona?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tytär oli 15v, kun hän muutti omilleen.
Mieti sitä!
Hyvin on pärjännyt.
Pärjännyt? Sossu ja Kela maksanut elämisen.
Meillä kaikki kolme, eivätkä kyllä Kelan rahoilla eläneet. Molemmat oltiin silloin(kin) TÖISSÄ. Samoin lapset kun valmistuivat amiskasta niin menivät TÖIHIN.
Niin vasta amiksesta valmistuessaan. Eli noin 19-20 vuotiaina täysi-ikäisinä.
Vierailija kirjoitti:
Nehän jo reissaa yksin
Minun nuoruudessa moni lähti tuossa iässä interreilille ja rahattomat liftasivat keskieurooppaa kiertämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti sitä!
Hyvin on pärjännyt.
No tämä. Ei kellään 15 vuotiaalla ole rahaa asua yksin. Oletko ylpeä lapsesi heitteillejätöstä?
Onhan sitä tuon ikäisiä miljonäärejäkin. Aina on poikkeustapauksia, ei voi yleistää.
Aika vähän on. Tuskinpa täällä vanhemmat joiden lapset ovat muuttaneet omilleen alaikäisinä ovat mitään miljonäärejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti sitä!
Hyvin on pärjännyt.
Opintotuen asumislisä + lapsilisä. Jonkin verran omia tuloja. Pappa betalar loput.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nehän jo reissaa yksin
Minun nuoruudessa moni lähti tuossa iässä interreilille ja rahattomat liftasivat keskieurooppaa kiertämään.
Ja monelle tapahtuikin siellä todella ikäviä asioita tai jopa kuoli. Ethän unohda sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti sitä!
Hyvin on pärjännyt.
Opintotuen asumislisä + lapsilisä. Jonkin verran omia tuloja. Pappa betalar loput.
Niin eli ei pärjännyt yksin, vaan muut maksoi taas lystin.
Moni vahtinut toisten lapsia yön yli, tuon ikäisenä, ainakin ennen, niin päättele siitä Ap...
Itse olin lukion ajan 16 vuotiaasta alkaen töissä joka arki-ilta 5h siivoamassa ja viikonloppuisin kaupassa 7h töissä. Kustansin itse oman asumiseni.
N27
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nehän jo reissaa yksin
Ja monelle tapahtuikin siellä todella ikäviä asioita tai jopa kuoli. Ethän unohda sitä.
Kaikki tuntemani tulivat takaisin ja lähtivät opiskelemaan. Serkkuni ryöstettiin, mutta veivät vain rahat ja passin ei mitään muuta. Pääsi kotiin kyllä takaisin kun meni oikeaan paikkaan, tämä tapahtui Turkissa
Vierailija kirjoitti:
Moni vahtinut toisten lapsia yön yli, tuon ikäisenä, ainakin ennen, niin päättele siitä Ap...
Niin ja tosi "hyvin" pärjättiin. Nämä kersat usein lähti itse kylille kavereidensa kanssa, pieni lapsi jätetty yksin tai muuten laiminlyöty.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin lukion ajan 16 vuotiaasta alkaen töissä joka arki-ilta 5h siivoamassa ja viikonloppuisin kaupassa 7h töissä. Kustansin itse oman asumiseni.
N27
Harvempi noin tekee. Yleensä makoilevat kelan ja vanhempien rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja tosi "hyvin" pärjättiin. Nämä kersat usein lähti itse kylille kavereidensa kanssa, pieni lapsi jätetty yksin tai muuten laiminlyöty.
No en minä ainakaan lähtenyt. Hoidin 4 ja 1 vuotiaan.
T.N 50+
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nehän jo reissaa yksin
Monelle tapahtuu todella ikäviä asioita kotonaankin ja jopa kuolevat, ethän unohda sinäkään sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti sitä!
Hyvin on pärjännyt.
Mutta asuu kuitenkin erillään vanhemmistaan, ja nukkuu yönsä ilman aikuisen valvontaa.
Jos omilleen saisi muuttaa vasta, kun ansaitsee itse elantonsa, pitäisi minunkin asua vielä vanhemmillani, koska elän puolisoni palkalla. Tosin yhteiskunnan tuella ne vanhempanikin elävät, kun ovat eläkkeellä.
Jos 15-16-vuotias muuttaa asumaan omilleen, niin vanhemmat maksavat sen. Tuon ikäinen ei saa opintotukea, jos vanhemmilla on kohtuulliset tulot.
Itse olin tuon ikäisenä jopa viikon yksin kotona/mökillä.
M34
Ei ole mitenkään epätavallista että 15-vuotias on yksin yön kotona. Usein kannattaa miettiä tapauskohtaisesti, tilanteen ja nuoren kypsyyden mukaan. Jotkut teinit on kamalan avuttomia vielä tuossa iässä, toiset taas tosi osaavia ja itsenäisiä, jopa muuttaneet opiskelemaan toiselle paikkakunnalle.
Ehkä kannattaa miettiä että miten hätätilanteessa nuori osaisi toimia ja onko tarvittaessa aikuinen joka soittaessa pystyy tulemaan hätiin.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin tuon ikäisenä jopa viikon yksin kotona/mökillä.
M34
Kultaisella 80-luvulla olikin vähän eri meininki. Nykyään ei voi jättää yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti sitä!
Hyvin on pärjännyt.
Tässä ei nyt ollutkaan taloudellisesta pärjäämisestä kyse, vaan siitä, voiko 15 vuotiaan jättää yöksi yksin kotiin.
Onhan sitä tuon ikäisiä miljonäärejäkin. Aina on poikkeustapauksia, ei voi yleistää.