Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten niin muka nuoret aikuiset tulvii kirkkoihin?

Vierailija
24.01.2026 |

Missä niin tapahtuu ja miten se näkyy? Ainakin omassa kotikaupungissani tavallisessa sunnuntaiaamun ev.lut. messussa on ehkä 1 tai 2 nuorta aikuista kaikkien mummojen ja muutaman keski-ikäisen vakiokävijän keskellä. Sateenkaarimessuissa nuoria aikuisia on enemmän, mutta niitä järjestetään vain harvoin enkä tiedä kuinka moni käy niissä ensisijaisesti uskonnon takia. Nuorille aikuisille suunnatussa toiminnassa on puolestaan keskimäärin n. 10 kävijää, vaikka tämä on opiskelijakaupunki jossa ei ole nuorista aikuisista pulaa. Edes nuorten aikuisten ilmaiset ruokailut ei vedä väkeä juuri enempää, vaikka niissä on kuulemma hyvät tarjoilut herkullisia jälkiruokia unohtamatta ja ne on iltaisin sellaiseen aikaan, että myös useimmat työssäkäyvät ja opiskelijat ehtisi hyvin paikalle.  

Siitä on puhuttu paljon, että nuoret aikuiset on kiinnostunut uskonnosta ja suorastaan tulvii kirkkoihin. Asunko poikkeuksellisen uskonnottomalla paikkakunnalla vai etsinkö nuoria aikuisia vääristä paikoista? 

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullutkaan, että missään olisi nuoret aikuiset tai yhtään minkään muunkaanbikäiset Suomessa täyttäneet kirkot muuta kuin kotkeintaan kauniimpin joululaulujen aikaan ja satunnaisesti jonkun tunnetun artistin tai kuoron esiintyessä tms n.n kirkossa.

Enempi itse olen tuuminut, miten tulevaisuudessa näkyy se, että nuorten arvot ja asenne ilmapiiri vaikuttaa kiihtyvällä vauhdilla polarisoituneen; ääripäiden korostuessa  

Ellen väärin ole ymmärtänyt, joka on täysin mahdollista mutta, yhtä kaikki olen käityksessä, että nuoten arvot ja asenteet aiempaa enemmän myös sukupuolittuneet: nuoret naiset ovat huomattavasti avoimempia ja liberaalimpeja kuin samanikäiset nuoret miehet konservatiivisempia. - Ja sitten ihmetellään miksei synny lapsia tai parisuhdekumppaninnl löytäminen ei onnistu vaikka kumppania saatetaan hakea vaikka sohvalka somea ja tinderiä selaten ja hakukenttänä loputon bittiavaruus. Toisaalta tunne rajattomista mahdollisuuksista saattanee saada osan koukkuun ja puuttuu maltti ja halu pysähtyä ja keskittyä........

Uskovainen mies

Vierailija
22/26 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka muka on väittänyt, että nuoria tulvii kirkkoon? Eikö väite pikemminkin ole, että kristinusko kiinnostaa yhä useampia nuoria aikuisia, etenkin miehiä? Kristinuskosta kiinnostuminen ei vaadi kirkossa käyntiä. Itse asiassa sanoisin pikemmin, että nykyään päinvastoin. Nyky-kirkko opettaa usein suorastaan kristinuskonvastaisia sanomia ja pyyhkii Raamatulla pyllyään. En ymmärrä miksi kukaan kristitty menisi kirkkoon lainkaan. En minäkään kristittynä niin tee. Etenkin nuoret miehet varmasti usein kääntyvät kristinuskon puoleen juuri siksi, että se edustaa maailmankuvaa ja yhteiskunnallista järjestystä, joka on vastakkainen nykyiselle sellaiselle, jota ns. kirkko taas edustaa. Kirkko on siis varmasti monelle tuoreelle kristitylle viimeinen paikka, minne haluaisi mennä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä Tukholmassa oli ainakin Klara kirkko täynnä väkeä viime sunnuntain Jumalanpalveluksessa. Oli nuoresta vanhaan, myös turisteja.

Jotkut joutuvat seisomaan ovella, kun penkkeihin ei mahtunut.

Täällä ruotsissa on ainakin nuoret alkaneet löytämään kirkkoihin ja täten kristinuskon.

Jos tarkoitat Svenska kyrkania eli Ruotsin vastinetta Suomen ev.lutille, en tiedä voidaanko sen kohdalla enää puhua kristinuskon löytämisestä. Sehän on liberalisoitumisessa valovuosia ev.lutin edellä. Käsittääkseni se on todellisuudessa pikemminkin feelgood-yleisuskonnollinen sateenkaari-instituutio, vaikka tunnustaakin paperilla kristillistä uskoa. 

Vierailija
24/26 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole moisesta tulvasta lukenutkaan. Mutta nuorten miesten lisääntyneestä uskoontulosta olen lukenut. Ei se tarkoita, että he tulvimalla käy kirkossa.... Oletkohan nyt ymmärtänyt väärin?

Vierailija
25/26 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät oikeat uskovaiset käy kirkoissa. Vain tapakristityt niissä käyvät.

"Sillä missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellään." (Matt. 18:20)

Antamasi raamatunkohdan mukaan Jeesus on jumalanpalveluksissa käyvien kristittyjen keskellä.

Vierailija
26/26 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin tietyt, enimmäkseen konservatiiviset ev.lut. kirkon herätysliikkeet ja ortodoksinen kirkko on nuorten aikuisten suosiossa.

Kristinuskosta kiinnostuneet etsii totuutta, mitä ei löydy ev.lut kirkosta. Meidän katolinen kirkko on niin ääriään myöten täynnä sunnuntaimessussa, ettei kaikki halukkaat mahdu edes istumaan, osa seisoo pakkasessa ulko-ovien takana. Se on pieni kärsimys siitä palkinnosta, että pääsee kohtaamaan koko maailmankaikkeuden luojan.

Katolisen kirkon jäsen- ja messukävijämäärän kasvu on lähes pelkästään ulkomailta Suomeen muuttaneiden katolilaisten ansiota. Esim. Turun katoliseen seurakuntaan, joka kattaa maantieteellisesti hyvin laajan alueen Ahvenanmaalta Satakuntaan asti, liittyi viime vuonna alle 20 sellaista nuorta tai aikuista jotka eivät olleet aiemmin olleet katolilaisia.