Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Näkymätön jarru on piiloutunut valtiovarainministeriön johtoon

Vierailija
24.01.2026 |

Pääministeri Petteri Orpolla (kok) on harmillinen ongelma. Suomen talous ei kasva eivätkä suomalaiset kuluta, vaikka hän on jo monta kertaa pontevasti sanonut, että kyllä tämä tästä. Todellisuus jatkaa sitkeästi hallitusohjelman vihamielistä vastustamista.

Syyllisiä kurjaan tilanteeseen on tyypilliseen tapaan etsitty kaikkialta muualta kuin peilistä.

Lokakuussa pääministeri nimesi syypäiksi talouden laahaavaan kasvuun ja kansalaisten heikkoon turvallisuudentunteeseen muun maailman: Venäjän hyökkäyssodan ja Donald Trumpin kauniisti sanottuna "poukkoilevan" kauppapolitiikan.

Marraskuussa Suomi tipahti kokoomuksen Toivo kotiin -kampanjasta huolimatta taantumaan ja tutkimukset etenivät. Valtiovarainministeriö tuli siihen tulokseen, ettei kotitalouksien heikko luottamus voi selittää kaikkea, vaan syy talouden pysähtyneisyyteen on jokin tuntematon jarru.

Sittemmin yleiseksi totuudeksi on muodostunut se, että tuo mystinen jarru olemme me kaikki: suomalaiset, jotka eivät kuluta.

Hmmm, ja mistäköhän se voisi johtua!

Ehkä talouden todellinen jarru löytyy paljon lähempää valtiovarainministeriötä esimerkiksi sen johdosta.

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pessimistille tiedoksi,jarrut petti ja kohta mennään kovaa.

Alamäkeä yleensä mennään kovaa jos jarrut pettää?

Vierailija
42/62 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kullan hinnasta voisi päätellä, että usko valuuttajärjestelmään on loppu.

Kohta ollaan kaikki miljonäärejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut varovainen kuluttaja aina, mutta nyt on kulutushanat kokonaan kiinni. Olen 50-vuotias ja taloushallinnon töitä ollaan koko ajan vähentämässä tekoälyllä. Työttömyysuhka on siis melkoinen. 50-vuotiaana olen työmarkkinoilla ongelmajäte ikäni vuoksi, joten työllistyminen on vaikeaa, vaikka takana on liki 30 vuoden työura, ammattitaitoa on, olen edelleen innokas työstäni ja mietin aina, että miten asioita voisi tehdä paremmin. Ansiosidonnaista on leikattu, työttömyysturvan ehtija kiristetään niin, että koskaan et tiedä milloin pamahtaa karenssi, asumistukea ei saa enää omistusasunnon yhtiövastikkeeseen jne. Eli se viimeinenkin turva on joko poistettu kokonaan tai on niin hataralla pohjalla, että nyt säästän vimmatusti. Kiitos nykyiselle  hallitukselle, että ne ovat onnistuneet luomaan ennätysnegatiivisen tunnelman Suomeen.

Vierailija
44/62 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Lisäksi Bitcoin tulee tästä vielä nousemaan, kiitos Trumpin sekoilujen ja sijoittajien epäluottamuksen dollaria kohtaan.

Vierailija
45/62 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku livauttanut jarrua Petterin ja Riikan kiisseliin. M51

Vierailija
46/62 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti ei kuitenkaan miljardöörejä. M51

Vierailija
47/62 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa ap kauniisti kirjailtu. Sellaiseen tyypilliseen "Kansan uutiset"-tapaan kirjoitettu juttu... Olet ilmeisesti hallituksen vaihdon yhteydessä potkut saannut toimittaja? Heillähän taisi olla YT:t, kun ei ollut enää pätevä tietotoimistona.

Vierailija
48/62 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjän hyökkäyssodan ja Donald Trumpin kauniisti sanottuna "poukkoilevan" kauppapolitiikan.

Ehkä hallituksen olisi kannattanut keskittyä kauppasodan häviämiseen. Eiku...

Vierailija
49/62 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riikka perkele! M51

Saatanan tunarit!

-Kekkonen

Vierailija
50/62 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riikka perkele! M51

Saatanan tunarit!

-Kekkonen

UKK pitäisi kaivaa haudastaan, olisi käyttöä. M51

Vierailija
51/62 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riikkulin pimpukasta tippuu koko ajan hiekkaa nousukauden ladulle.

Sun hiekootuksen poistoon tarvittiin kuorma-auto, persuhullu.

Vierailija
52/62 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut varovainen kuluttaja aina, mutta nyt on kulutushanat kokonaan kiinni. Olen 50-vuotias ja taloushallinnon töitä ollaan koko ajan vähentämässä tekoälyllä. Työttömyysuhka on siis melkoinen. 50-vuotiaana olen työmarkkinoilla ongelmajäte ikäni vuoksi, joten työllistyminen on vaikeaa, vaikka takana on liki 30 vuoden työura, ammattitaitoa on, olen edelleen innokas työstäni ja mietin aina, että miten asioita voisi tehdä paremmin. Ansiosidonnaista on leikattu, työttömyysturvan ehtija kiristetään niin, että koskaan et tiedä milloin pamahtaa karenssi, asumistukea ei saa enää omistusasunnon yhtiövastikkeeseen jne. Eli se viimeinenkin turva on joko poistettu kokonaan tai on niin hataralla pohjalla, että nyt säästän vimmatusti. Kiitos nykyiselle  hallitukselle, että ne ovat onnistuneet luomaan ennätysnegatiivisen tunnelman Suomeen.

Milläs ajattelit täyttää taikaseinän, positiivisella ajattelullako?

Vierailija
53/62 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on vähän huolestuttavaa, kun VM:ssä ei kukaan osaa laskea vain lukea talousteorioita ymmärtämättä niitä käytännössä.

Sieltä pitäis nyt potkaista Mikko Spolander kumppaneineen pihalle ja korvata heidät tässä ajassa elävillä. 

En ole ollenkaan varma, tarvitaanko koko valtiovarainministeriötä nykymuodossaan. Kun tulos on tämä. Ehkä joku muutaman viisaan neuvottelukunta riittäisi ja ei kun porrastetulle ansiosidonnaiselle nykysakki.

Vierailija
54/62 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

AI voi korváta helposti virkaköpin ja jakkukalkkunan... Mitään erityisosaamista heillä ei ole...

Vierailija
55/62 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on vähän huolestuttavaa, kun VM:ssä ei kukaan osaa laskea vain lukea talousteorioita ymmärtämättä niitä käytännössä.

Sieltä pitäis nyt potkaista Mikko Spolander kumppaneineen pihalle ja korvata heidät tässä ajassa elävillä. 

Spolanderin vois myydä suolapatsaaksi Grönlantiin. Siis aivan turhanpäiväinen ukkeli.

Piti kuvagooglata että kukas ukko tää olikaan. Jaaha, hikkyosastoa. Tuskin on päivääkään itse yrittäjänä ollut eikä ymmärrä taloudesta oikeasti mitään. On vaan opiskellut ja päässyt hyviin asemiin laittamalla omia palleja alasimelle kertaakaan elämässään.

Vierailija
56/62 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se vaan, että Suomen valtion kulta on viety Yhdysvaltoihin juutalaisten holveihin siltä osin kuin kultavarannosta ei ole luovuttu (suurimmaksi osaksi on). Näinhän se on hyvä asiat järjestellä.

Vierailija
57/62 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidä kynsin hampain kiinni töistäsi ja säästä kaikki, mitä pystyt. Minä olen 54 ja nyt ollut vuoden työttömänä. Näen ihan oikeasti loppukuusta aina nälkää, koska yritän silti vielä saada laskut, myös lainaerät maksettua, vaikka ansiosidonnaista on leikattu 75-prosenttiin. Eipä tuolla nälällä niin väliä ole kun en ole enää fertiili-ikäinen eikä pieniä lapsiakaan enää kotona kärsimässä puutteesta. Perjantaina seuraavan kerran ruokakauppaan.

Vierailija
58/62 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piti kuvagooglata että kukas ukko tää olikaan. Jaaha, hikkyosastoa. Tuskin on päivääkään itse yrittäjänä ollut eikä ymmärrä taloudesta oikeasti mitään. On vaan opiskellut ja päässyt hyviin asemiin laittamalla omia palleja alasimelle kertaakaan elämässään.

*laittamatta

Vierailija
59/62 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtiovarainministeriön johtoon on piiloutunut  idiootti virkamiehiä. Mokomat ovat johtaneet kahdenkymmenen vuoden ajan taloutta päin helvettiä. Miksi näitä ei irtisanota osaamattomuuden perusteella kun taloutta ei ole saatu kasvuun. Painukoot hiiteen Suomesta mokomat luuserit. 

Vierailija
60/62 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtiovarainministeriön johtoon on piiloutunut  idiootti virkamiehiä. Mokomat ovat johtaneet kahdenkymmenen vuoden ajan taloutta päin helvettiä. Miksi näitä ei irtisanota osaamattomuuden perusteella kun taloutta ei ole saatu kasvuun. Painukoot hiiteen Suomesta mokomat luuserit. 

Miltä kaalisoppa maistuu tänään Pietarissa, Vasili?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi