Laitoin kaalilaatikon uuniin. Mies mäkättää miksi nyt tehdään uuniruokaa kun sähkö on kallista.
Kommentit (57)
Mikä sitten olisi se vaihtoehto?? Jos se on valmisruuat, häviää siinä rahaa. Jos se on joku kalliimmat raaka-aineet vaativa ruoka hellalla, siinäkin voi tulla takkiin.
Onko mies ajatellut kokonaisuutta?
Ja sitä, että tammikuu nyt vaan on haastava kuukausi. Sähköä menee enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä on suora sähkölämmitys niin ei tuolla ole niin merkitystä, uunin hukkalämpö lämmittää kämppää.
Tuleehan sille äkkiä 0,5€ hintaa siirtoineen. Ehkä kumminkin kannattaa ravintolaan mennä syömään niin säästyy tuokin raha.
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa samaalla pulla uuniin.
Ihan erikseen pörssisähköllä laitan kinkku/juustosarvet kohta uuniin kun leipä loppui, taikina kohoamassa. Kauppaan matkaa kumminkin 300m eikä autokaan ole lämmityksessä.
(Viime vuonna oli keskihinta 4,96snt/kWh eikä kk maksuja)
Vierailija kirjoitti:
Joo,mäkään en ole pitkään aikaan pessyt edes pyykkiä. Koreihin ei mahdu enää mitään. Pesisin yöllä tai aamuyöllä,mut ei se sen halvempaa ole. Ja mulla kuiten kiinteä,mutta vältän minkä voin ne tehomaksut. Sitten kun halpenee,niin pesen vaan kolme koneellista päivässä. Mä olen nyt muutenkin koko viikon vapailla kotona,ajattelin jos olis vaikka saanu petivaatteet pestyä,mut ei. Sitä voi katsella keväällä. Vaikka vältän minkä voin noi tehomaksut,niin omakotitalossa viime sähkönsiirto oli reilusti yli 230e. Tänään on mäkkäri päivä. Jää keittiö hommatkin välistä.
Sillä mäkkäriruuan hinnalla tekee paljon uuniruokaa tai pesee pyykkiä.
Olisko miehen vuoro laittaa teille ruokaa valitsemallaan tavalla?
Vierailija kirjoitti:
Joo,mäkään en ole pitkään aikaan pessyt edes pyykkiä. Koreihin ei mahdu enää mitään. Pesisin yöllä tai aamuyöllä,mut ei se sen halvempaa ole. Ja mulla kuiten kiinteä,mutta vältän minkä voin ne tehomaksut. Sitten kun halpenee,niin pesen vaan kolme koneellista päivässä. Mä olen nyt muutenkin koko viikon vapailla kotona,ajattelin jos olis vaikka saanu petivaatteet pestyä,mut ei. Sitä voi katsella keväällä. Vaikka vältän minkä voin noi tehomaksut,niin omakotitalossa viime sähkönsiirto oli reilusti yli 230e. Tänään on mäkkäri päivä. Jää keittiö hommatkin välistä.
Ei sulla sitten käsitystä miten ne tehomaksut määräytyvät.
Heittäisin tuollaisen pihin äijän pihalle.
Nosta raaka laatikko pöytään ja kutsu ukko syömäån. Tehköön itse ilman sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sulla sitten käsitystä miten ne tehomaksut määräytyvät.
Eikä sulla.
Sähkön tehomaksu tulee yleistymään asteittain lakimuutosten myötä, ja sen on määrä olla pakollinen kaikille verkkoyhtiöille viimeistään vuoden 2029 alussa, mutta jotkut yhtiöt voivat ottaa sen käyttöön jo aiemmin, kuten 2027 alkaen; maksu perustuu kuukauden 15 minuutin tehohuippuun, ja sen tarkoituksena on tasata sähkönkulutusta.
Koskee lähinnä sähköllä lämmittäviä pientaloasiakkaita ja tosiaan vasta ensi vuonna.
Tossa kohtaa irtisanoisin sähkösopparin jos se on mun nimissäni. (Tein noin kun äijä lämmitti koko talon toistuvasti 24-asteiseksi ja muu perhe kärsi kuumuudesta).
Mainitsisin miehelle että sähköt katkeaa pian ellei se tee omissa nimissään uutta sopimusta.
Oppiipahan. (Oppi)
Vierailija kirjoitti:
Mikä sitten olisi se vaihtoehto?? Jos se on valmisruuat, häviää siinä rahaa. Jos se on joku kalliimmat raaka-aineet vaativa ruoka hellalla, siinäkin voi tulla takkiin.
Onko mies ajatellut kokonaisuutta?
Ja sitä, että tammikuu nyt vaan on haastava kuukausi. Sähköä menee enemmän.
Mies ei ajattele. Se on lähtökohta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä on suora sähkölämmitys niin ei tuolla ole niin merkitystä, uunin hukkalämpö lämmittää kämppää.
Tuleehan sille äkkiä 0,5€ hintaa siirtoineen. Ehkä kumminkin kannattaa ravintolaan mennä syömään niin säästyy tuokin raha.
Persun matematiikalla juuri noin. Ja persuhan mieluummin syö nollaravinteista mäkkärimoskaa kuin oikeaa ravintolaruokaa vaikka annoshinta olisi sama. Se ei uskalla syödä julkisesti.
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa samaalla pulla uuniin.
Nalkuttava mies ei kiihota. Siksihän sinäkään et keltään saa.
Elämä on liian arvokas tuhlattavaksi jäkättävään kumppaniin.