Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko ajatelleet, että elämme nytkin jo kuin kuninkaat?

Vierailija
24.01.2026 |

Ja silti todella moni valittaa ja haluaa vaan lisää rahaa, mukavuuksia ja elämyksiä. 

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on oikeassa. Ei osata arvostaa enää mitään. Kaikilla ei ole edes autoa millä pääsis menemään mökille. Puhumattakaan siitä mökistä. Suomessa työtönkin asuu lämpöisessä asunnossa ja näköjään myös ajelee mökille. Jossakin toisessa maassa noilla spekseillä asuis kadulla kerjäämässä. 

Tässä katso alaspäin, muilla menee huonommin -ajattelussa on se vaara, että siitä huonommin menosta otetaan se malli, että noin voi ihmisiä vielä köyhdyttää. Pohja on se kärsimys, eikä se, että kaikilla olis perustarpeet tyydytettynä. 

Valitettavasti jo oman työni puolesta tiedän, että monet ihmiset joille maksetaan kaikki valmiiksi on todella kiittämättömiä. Joten voin allekirjottaa ap:n aloituksen ihan täysin. Lämpimällä autolla ajetaan oven eteen nurisemaa jostain ihan naurettavasta. Joillakin työssä käyvillä ei ole edes varaa autoon. Kiittämättömiä on Suomi täynnä. 

Vierailija
62/83 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro tämä rikkaille. Kaikkea rahaa ei aina tarvitse käyttää itseensä.

Heti ensimmäinen vastaaja aloitti ap:n mainitseman valittamisen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luksuselämää vietetään nykyisin vaikka olisi työtön tai laiska. Kaikkea on ja kaikkea saa - asunnotkin hulppeita verrattuna miten sotien jälkeen eleltiin torpissa ja hellahuoneissa lapsikatraiden kanssa ja rähkittiin töissä minipalkoilla. Valittaa osataan tuhat kertaa enemmän kuin silloin. 

Ihan vapaasti voit muuttaa keski-aikaisiin oloihin. Heitä kännykkäsi pois paksuista pikku kätösistäsi ja muuta puutarhavajaan.  Nykymukavuuksista maksetaan ettei tarvitse elää kuin silloin. Maailma on muuttunut ja muuttuu koko ajan. 
Tämä palsta on niin hassu. Joku äärimmäisen tyhmä ääliö tekee tyhmän aloituksen ja mammat innoissaan, ollenkaan ajattelematta tai kyseenalaistamatta,  ovat samaa mieltä. 

Vaikka ap muuttaisi kiven koloon, niin se ei muuta sitä, että elämisen perustaso sisältää ruuan, lämmön ja terveyden lisäksi kaikilla paljon mukavuuksia, kuten sähköhärpäkkeitä ja helpon liikkumisen. Kenenkään ei tarvitse vaeltaa pitkin salomaita sukulaisten luo, vaan kyllä sinne ihan kevyesti autolla tai bussilla hurautetaan.

Vierailija
64/83 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikaskin voi olla tyytymätön koska Musk on paljon rikkaampi. Tyytymätön siihen että pitää lentää finnairilla kun ei ole omaa lentokonetta.

Siinä tilanteessa me ollaan. Ennen haaveiltiin tästä mikä meillä on. Ei tällä tyytymättömyydellä ole loppua jos ei itse päätä olla tyytyväinen.

Vierailija
65/83 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on suhteellista, köyhyyskin. Eipä näitä kuninkaita minun lähipiirissä ole. Pelkkä hengissä pysyminen ei siihen määritelmään riitä.

Vierailija
66/83 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni Juhana Herttualla oli keskiajalla Turun Linnassa varsin paljon palvelusväkeä, jota harvalla nykypäivän rikaalla on, eikä varsinkaan hyvätuloisella ole. 

Hänellä oli myös lämmin suihku. Se toimi niin, että nuori, kaunis ja alaston neito kaatoi suihkusta vettä hänen ylleen. Toinen neito pesi hänet "perusteellisesti". Juhana saattoi myös käskeä neidot kylpyyn kanssaan ja neidot olivat kaikin tavoin valmiita miellyttämään Juhanaa... Tiedätte kyllä...

Hänellä oli myös "vuoteen lämmittäjänä" joka ilta uusi neitsyt tyttö, jonka kanssa saatoi peuhata ja purkaa "päivän paineet" niin, että levolliset unet olivat Ruhtinaalle mahdollisimman hyvät.

Ei oikein kuulosta monenkaan suomalaisen rikkaan arjelle?

Venäjän Katariin Suurella oli kai vastaavat palvelut toisinpäin?

Vierailija
67/83 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni Juhana Herttualla oli keskiajalla Turun Linnassa varsin paljon palvelusväkeä, jota harvalla nykypäivän rikaalla on, eikä varsinkaan hyvätuloisella ole. 

Hänellä oli myös lämmin suihku. Se toimi niin, että nuori, kaunis ja alaston neito kaatoi suihkusta vettä hänen ylleen. Toinen neito pesi hänet "perusteellisesti". Juhana saattoi myös käskeä neidot kylpyyn kanssaan ja neidot olivat kaikin tavoin valmiita miellyttämään Juhanaa... Tiedätte kyllä...

Hänellä oli myös "vuoteen lämmittäjänä" joka ilta uusi neitsyt tyttö, jonka kanssa saatoi peuhata ja purkaa "päivän paineet" niin, että levolliset unet olivat Ruhtinaalle mahdollisimman hyvät.

Ei oikein kuulosta monenkaan suomalaisen rikkaan arjelle?

Venäjän Katariin Suurella oli kai vastaavat palvelut toisinpäin?

Nykyajan tekniikka vastaa entisajan palvelijoita, joten lähes samanlaista ylellisyyttä on tarjolla jopa köyhimmille tänä päivänä. Suihkuhan sen veden "kaataa" ja riittää, että itse asettuu alle seisomaan.

Ap

Vierailija
68/83 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen miettinyt! Ihmisen koko historian valossa on siistiä, että

- sain syntyä turvallisessa ympäristössä, ei matka tyssännyt heti synnytykseen tai pikkulapsiaikaan, mikä oli muinoin aika yleistä

- hanasta tulee hyvää ja kylmää juomavettä niin paljon kuin haluaa

- hanasta tulee lämmintä vettä peseytymiseen milloin vain ja niin paljon kun haluaa

- asunto pysyy tasaisen lämpimänä

- pissa/kakka häviää napista painamalla 

- saan valita haluanko tehdä lapsia vai en

- saan ylipäätään itse päättää elämääni liittyvät asiat

- saan valita mitä syön, valikoima kattaa koko maapallon

- ulkona on turvallista, ei petoja 

- sairauden kohdatessa apua saa varmasti

- saan kulkea paikasta toiseen koneella jolla matka taittuu yli sata kilsaa tunnissa

- voin myös matkustaa nopeasti ympäri planeettaa jos haluan 

en jaksa nyt keksiä enempää mutta onhan noita

Vierailija
69/83 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tää herättää joissain kommentoijissa niin hirveää raivoa? Osaatteko selittää miksi?

Ap

Vierailija
70/83 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitä vertaamaan johonkin 1600-luvun kuninkaallisiin. Mun sinänsä ihan hyvään elämään ei kuulu palvelusväkeä, jahtia, kartanoa saati linnaa, helikopteria tai yli 300€ vaatteita...

Niin. Ja 1600-luvun kuninkaallisilla ei ollut esimerkiksi sähköä käytössään.

Vierailija
71/83 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- sain syntyä turvallisessa ympäristössä, ei matka tyssännyt heti synnytykseen tai pikkulapsiaikaan, mikä oli muinoin aika yleistä

- hanasta tulee lämmintä vettä peseytymiseen milloin vain ja niin paljon kun haluaa

- saan kulkea paikasta toiseen koneella jolla matka taittuu yli sata kilsaa tunnissa

en jaksa nyt keksi

Aika hyvä. Kaupassa tosiaan on saatavilla kaikki maailman ylelliset herkut ja niitä on mahdollisuus jokaisen ostaa edes pieni määrä.

Vierailija
72/83 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

en jaksa nyt keksi

sairauden kohdatessa apua saa varmasti ei päde, mutta muuten kyllä. 

Vierailija
73/83 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tää herättää joissain kommentoijissa niin hirveää raivoa? Osaatteko selittää miksi?

Ap

Kun on se kokemus, että omat perustarpeet ei täyty ja sen myötä ei perusturvallisuus, vaikka se lämmin vesi kotiin tuleekin. 

Mua vähän myös ärsyttää se, että on "race to the bottom" eli verrataan huonompaan ja vähän kuin glorifioidaan sitä köyhyyttä ja surkeutta samalla myös. Edistys on kuitenkin mennyt eteenpäin sillä, että ei olla tyydytty, vaan ollaan haluttu parempaa. 

Vierailija
74/83 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Historian yli verratessa pelataan aina mielikuvilla. Meillä on teknisesti paremmin asiat. Perustarpeita täyttyy enemmän, mutta samalla henkisellä puolella ollaan menetetty esim. yhteisöllisyyttä todella paljon. Se on niiden omien valintojen toinen puoli: ei ole yhteisöä/sukua/lakia kontrolloimassa, mutta samalla monet kärsii esim. yksinäisyydestä tosi pahasti. Ihminen kun ei elä pelkästä leivästä, vaan myös henkisesti tarvitsee asioita, yhteyksiä toisiin ihmisiin. 

Vierailija
75/83 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Markkinoinnin tavoitteena on saada huomaamaan, mitä kaikkea meiltä puuttuu, ei mitä kaikkea meillä jo on. Jälkimmäinen vaatii itsenäistä ajattelua.

Vierailija
76/83 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kun on se kokemus, että omat perustarpeet ei täyty ja sen myötä ei perusturvallisuus, vaikka se lämmin vesi kotiin tuleekin. 

Mua vähän myös ärsyttää se, että on "race to the bottom" eli verrataan huonompaan ja vähän kuin glorifioidaan sitä köyhyyttä ja surkeutta samalla myös. Edistys on kuitenkin mennyt eteenpäin sillä, että ei olla tyydytty, vaan ollaan haluttu parempaa. 

En mä glorifioi köyhyyttä ja mun mielestä nyt ollaan siinä pisteessä, että kaikki tarvittava on jo. Vai mitä parempaa sun mielestä puuttuu? Marmorilattiat, palvelijat ja loma-asunto Marbellasta?

Ap

Vierailija
77/83 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

En mä glorifioi köyhyyttä ja mun mielestä nyt ollaan siinä pisteessä, että kaikki tarvittava on jo. Vai mitä parempaa sun mielestä puuttuu? Marmorilattiat, palvelijat ja loma-asunto Marbellasta?

Ap

Lisäksi arkipäivän askareet voi suorittaa helpommin kuin koskaan. Viikkosiivouskin menee sillä kun nostelee kalustimia ja pyyhkii pinnat. Robotti imuroi ja moppaa.

Vierailija
78/83 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei lue uutisia.

Kysy EU - komissiolta.

Suomi on EUn tarkkailuluokalla myös ihmisten pitämisestä köyhyydessä

Suomi on Euroopan pohjasakkaa.

Vierailija
79/83 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palasin pari viikkoa sitten eräästä Afrikan maasta ja siellä maaseudulla käydessäni todellakin tajusin miten järjettömän etuoikeutettu olen, ja olen vain keskituloinen suomalainen. 
Silti, ihmiset olivat niin iloisia ja ystävällisiä. Nuoriso ajeli kolme päällä vanhalla fillarilla tai härkävaunuilla. Iloisesti morjestelivat mennessään. 

Vierailija
80/83 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

rooman keisareilla ja ranskan kuninkailla ei ollut hyvää sairaanhoitoa ja puudutus lääkkeitä. eli särkylääkkeet ja syöpähoidot on luksusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme