Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ikuiset traumat huostaanotosta

Vierailija
21.01.2026 |

Olen tällä hetkellä 21-vuotias nuori. Minulle on diagnosoitu lapsena Aspergerin oireyhtymä sekä motoriikan kehityshäiriö.

Huostaanotto tapahtui lähes 16-vuotiaana jolloin minulle diagnosoitiin määrittämätön psykoottinen häiriö ja myöhemmin lähes 19-vuotiaana skitsofrenia.

Kotioloissa ei ollut mitään valittamista tai huostaanoton aihetta, huostaanoton syynä oli minun vaikea psyykkinen oireilu (joka ei kyllä lastensuojelulaitoksessakaan parantunut, päinvastoin) Muut laitoksen nuoret olivat itsetuhoisia ja päihderiippuvaisia. Itse en ole kertaakaan ollut itsetuhoinen tai edes kokeillut mitään päihteitä. Mielestäni hoito olisi pitänyt järjestää jotenkin muuten kuin sijoittamalla pois kotoa. En ole myöskään ollut aggressiivinen tai sekava, skitsofreniadiagnoosin syy oli pelot ja epäluuloisuus. 

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että, varmasti kauheita tunteita aiheuttava kokemus.Järkyttäväähän tuo on.Eihän muitakaan sairauksia potevia viedä kotoa.

Kuinkahan paljon näitä tapauksia on.

Olen samaa mieltä et tuollaisissa paikoissa ei hoitoa saa, siellä saa traumoja ym.

Vierailija
2/15 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä taho sinut sinne vei, haluatko kertoa.Ja eikö tuommoista traumakokemusta ole käyty läpi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä taho sinut sinne vei, haluatko kertoa.Ja eikö tuommoista traumakokemusta ole käyty läpi.

Lastensuojeluilmoituksen teki nuorten psykiatrisen osaston lääkäri ja siitä aika nopeasti mut tultiin hakemaan osastolta laitokseen.. Mitään muita tukitoimia ei lastensuojelusta tullut. Ainoastaan tuo huostaanotto.

Vierailija
4/15 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani puolestasi. Eihän se oireilu todellakaan sillä poistu että laitetaan laitokseen.

Vierailija
5/15 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella surullista lukea tällaista. Millaiset välit sinulla on nyt vanhempiisi? Saatko heiltä tukea? Kysyy ikäisesi as-nuoren vanhempi, joka ei voi oikein ymmärtää miten tällaiseen päädytään.

Vierailija
6/15 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella surullista lukea tällaista. Millaiset välit sinulla on nyt vanhempiisi? Saatko heiltä tukea? Kysyy ikäisesi as-nuoren vanhempi, joka ei voi oikein ymmärtää miten tällaiseen päädytään.

Saan tukea äidiltäni. Isä on menehtynyt vuosia sitten.

Vierailija
7/15 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitkä olisivat huostaanoton perusteet? Ne sisältää aina selvityksen siitä, että miksi huostaanottoon on päädytty. 

Vierailija
8/15 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mitkä olisivat huostaanoton perusteet? Ne sisältää aina selvityksen siitä, että miksi huostaanottoon on päädytty. 

Juuri tuo eli vaikea psyykkinen oireilu joka ei helpotu kotona.

Vierailija
9/15 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pahoillani puolestasi. Eihän se oireilu todellakaan sillä poistu että laitetaan laitokseen.

poistuu se oireilu kotoa, kun laitetaan se oireilija laitokseen. saa kotiväki olla rauhassa.

Vierailija
10/15 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit saa hyvät korruptiorahat yksityisiltä lastensuojelulaitoksilta, siksi niin herkästi haluavat niihin lähettää.

Vierailija
11/15 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketään normaalissa perheessä varttuvaa nuorta ei saisi riistää kotoa tuollaisen sairauden vuoksi.Kotoa käsin voi käydä terapiassa tai jopa kotona voi käydä joku työntekijä.

Koti on turvasatama tuossa tilassa.

On hirvittävää kun nuori viedään johonkin laitokseen jossa voi olla monta kymmentä eri ns.hoitajaa, vieraita aikuisia.Aivan kamalaa.

Tätä pitäisi alkaa tuomaan julki enemmän.Kiitos sinulle ap kirjoituksestasi.

Toivon sinulle kaikkea hyvää!

Ymmärrän lasten sijoituksen jos vanhemmilla ei ole kykyä huolehtia.

Vierailija
12/15 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti on ikuiset traumat. Ei ole helppoa. Jaksamista sinulle. N54

Vierailija
13/15 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinä selviät. Pidä huolta itsestäsi. Hakeudu johonkin päivätoimintaan tai mielenterveysyhdistykseen. Skitsofrenian kanssa pärjää kun sopiva lääkitys löytyy. 

Vierailija
14/15 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sinä selviät. Pidä huolta itsestäsi. Hakeudu johonkin päivätoimintaan tai mielenterveysyhdistykseen. Skitsofrenian kanssa pärjää kun sopiva lääkitys löytyy. 

Toivotaan.

Vierailija
15/15 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

poistuu se oireilu kotoa, kun laitetaan se oireilija laitokseen. saa kotiväki olla rauhassa.

Aphan sanoi, ettei ollut esimerkiksi väkivaltainen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi