Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukion vaihto?

Vierailija
21.01.2026 |

Hei! 

Tarvitsen neuvoa, koska olen ihan hukassa ja tilanne tuntuu ahdistavalta, varsinkin yo-kokeiden lähestyessä.

Olen kolmannen vuosikurssin lukiolainen Keski-Suomessa, vaikka olen alun perin Etelä-Suomesta. Minulla on lukion oppimäärä suoritettuna (yli 150 op), mutta yo-tutkinto on vielä kesken. Aion valmistua syksyllä, enkä näe järkeä jäädä tänne, vaan haluaisin muuttaa takaisin kotikotiin Etelä-Suomeen. 

Lukion henkilökunta on kuitenkin suositellut, että pysyisin kirjoilla nykyisessä lukiossa ja suorittaisin yo-tutkinnon Etelä-Suomessa ulkopuolisena kirjoittajana. (Tai kirjoittaisin täällä, mutta matkaa on kuusi tuntia, eikä vuokra halpaa ole + syksyllä minulla ei olisi opintotukea). Ongelma on kuitenkin se, että tilaa ei vain ole ulkopuolisille kirjoittajille. 

Joten kävin asiasta uudelleen opon kanssa ja ehdotin, että teen kevään kirjoitukset täällä, mutta vaihtaisin sen jälkeen lukiota, jotta syksyllä minulla olisi 100% paikka kirjoittaa ja myöhemmin mahdolliset korotukset hoituisivat ilman ylimääräistä säätöä. Tästä huolimatta minua painostetaan pysymään nykyisessä lukiossa ja etsimään Etelä-Suomesta lukio, jossa voisin suorittaa tutkintoni.

Mitä mieltä olette, kannattaako vaihtaa lukiota vai pysyä kirjoilla nykyisessä? Kuinka hankala on lukion vaihto? Haetaanko yhteishaun kautta vai muuten? Ja tarvitaanko lukion vaihtoon erotodistusta?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitat nyt keväällä kaikki eikä ole ongelmaa. 

Vierailija
2/6 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako ainetta sinulla on kirjoittamatta? Saatko yo-todistuksen joulukuussa? Käytkö armeijan heti lukion jälkeen vai luetko pääsykokeisiin keväällä 2027? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän vaikeata kirjoittaa kaiken nyt, kun ilmoitus yo-kokeisiin on jo ohi 😅

Vierailija
4/6 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syksylle jää vielä kaksi ainetta kirjoitettavaksi. Periaatteessa pitäisi valmistua joulukuussa, mutta jos vaihdan lukiota, en tiedä kuinka monta kurssia minulle hyväksiluetaan. Saattaa olla, että valmistuminen venyy. 

Armeijaa en aio käydä, ja ideana olisi päästä todistuvalinnalla. 

Vierailija
5/6 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukio painostaa jäämään, koska heillä on siihen taloudellinen motiivi. 

Vierailija
6/6 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et voi vaan käydä hoitamassa ne syksyn kirjoitukset siellä nykyisessä lukiossasi, vaikka asut muualla? Jos vaan parista aineesta kyse. Miksi säätää yhtään enempåä, jos lukion oppimäärä on suoritettu eli koulua ei varsinaisesti ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan