Tehdäänkö koululaisten kodeissa ruokaa?
Aamupala, terveellinen välipala koulun jälkeen, lämminruoka, iltapala, viikinloppuisin kaksi lämmintä ruokaa päivittäin.
Hiukkasen epäilen. Jos lapsi saa lihaa tarpeeksi kotona hän pärjää koulussa vaikka joskus olisi puuropäivä tai kasvispaistos.
Vaikka ruoka on maustettu ja kypsytetty eli prosessoitu .
Olen tavallista enemmän ollut nyt kaupungilla kun koti remontissa. paljon on lapsilla rahaa ostella kaupoista juomia ja karkkeja, istua noissa hesburgereissa ja mäkkäreissä prosessoituja pihvejä syöden.
Kommentit (30)
Keskusteluista kyllä saa käsityksen että kouluruoka on lasten saama ainoa ravinto. Miten lapset pärjäävät kesälomat kun eivät saa sitäkään?
Kyllä mun koululaiset on esim välipalan hoitaneet ihan itse, mä ja mies ollaan töissä siihen aikaan kun lapset kotiutuvat. Tietysti huolehdin, että kaapissa on jotain sopivaa syötävää.
Meillä syödään 90 % itse tehtyä kotiruokaa. Loput on satunnaisia ravintolavisiittejä ja eineksiä.
Joku muukin puhui ketjussa roskaruokaperjantaista. Meillä myös tämä perinne. Joskus itse tehtyjä hampurilaisia, joskus pakastepizzaa. Mitä milloinkin sovitaan.
Mun ostoskärrystä ei löydy ranskanperunoita tai nugetteja. Löytyy lihaa, kalaa, perunoita, vihanneksia, maitoa, juustoa.... raaka-aineita. Ei valmista ruokaa. Onko kaikki huipputerveellistä? Ei. Maustuuko hyvältä? Siihen on pyrkimys.
Ei meillä ole kukaan välipaloja tekemässä, koska ollaan töissä. Osaavat kyllä itsekin paistaa munia, tehdä leipää tai syödä muuta kevyttä. Normaalia ruokaa kyllä syödään, mutta meilläkin on roskaruokapäiviä. Todellakin teini kaupungille päästessään saa itse valita ruokapaikkansa, saahan siitä ruuasta nauttiakin ilman että pitää koko ajan kytätä onko joku asia terveellistä vai ei.
Meillä ei tehdä! Meillä on nuoriso- ja liikuntaministerin toiveiden mukaiset koulumatkat eli 5 km kävelyä ja 14 km bussissa istumista. Näihin menee päivässä mukavasti yli 3 tuntia, joten lapset lähtevät kouluun eväiden kanssa (syövät bussissa) klo 6.20 ja palaavat kotiin klo 18 tienoilla. Ei siinä mietitä erikseen välipaloja ja iltapaloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lämminruokaa en ole koskaan syönyt saati kokannut. Onko sulla ap reseptiä antaa?
Einesmaksalaatikosta tulee lämmin ruoka kun lämmität mikrossa kuvun alla.
Entä jos ei ole kupua?
Meillä ei ole ikinä ollut vkl kahta lämmintä ruokaa, ei ollut lapsuudessanikaan. Vkl paras osa on syödä aamupalaa lounasaikaan.
Moni lapsi koulun jälkeen on todella nälkäinen, sillä isoissa koulussa kouluruoka tarjotaan jo klo 10.00, seuraavaa klo 10.30 jne. jotta kaikki lapset ehtisivät ruokailla. Ja monella koulu päättyy klo 14.30 tai klo 15, niin pahimmillaan lapsi voi olla symämättä 5h.
Nyt näistä ovat ottaneet koppia esim. oppilaskunnat, tarjoamalla maksua vastaan esim. puuroa.
Jos käydään Mäkkärissä, ei tehdä ja jos ei käydä, niin tehdään?
Jos joku valmisruoka ostetaan, niin ei tehdä ja jos ei valmisruokaa ikinä, niin tehdään?
Jos karkkia usein niin ei tehdä ja jos ei usein, niin tehdään?
Öööööö?
Se että a. Ei ne samat lapset istu siellä mäkläreissä joka päivä. b. Toisille lapsille annetaan enemmän käyttörahaa. Mutta ei opastusta miten sitä rahaa on järkevä käyttää. C. Ei meillä tehdä viikonloppuna kahta lämmintä ruokaa.
D. Liha???? Kyl hitokseen kalasta tykätään. Ja monipuolisesta ruuasta.