Pärjääkö tavallinen työntekijä palkalla
Ysiluokalla olen ja mietin kannattaako mennä lukioon tai vaikkapa kokki tai levyseppäkouluun
Kommentit (27)
Molemmat on OK jos silpputyöt, vuokrafirmat ja ala-arvoinen kohtelu kuulostaa houkuttelevalta.
Huonolla palkalla ei pärjää hyvin mutta työttömänä pärjää vielä huonommin. Ole onnellinen jos saat töitä, kaikki ei saa.
Opettelet budjetoimaan ja hallitsemaan omaa talouttasi, niin pärjäät pienilläkin tuloilla. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.
Mene välittömästä ammattikouluun ja hanki ammatti, hae töitä. Lukioon kun menet niin siellä palaa aikaa ja sitten vielä jonnekin korkeakouluun vielä eikä sittenkään ole mitään osaamista mihinkään ammattiin, niin tulee kyllä todella huono tilanne.
Pärjää, jos palkka on elinalueeseen ja menoihin sopiva. Mitä isompi palkka, sen paremman laadun omalle elämälleen voi antaa.
Ammattikorkeaankin jos menee lukion jälkeen niin menee monta vuotta opiskelussa
Älä ala hitsaamaan koska et saisi töitä. Suomessa on telakoilla ulkomaalaiasia hitssaajia todella paljon. Turun telakalla on 5000 ulkomaaalaista töissä, olen itse ollut siellä.
Vierailija kirjoitti:
Pärjää, kun nuukasti elää. Riippuu vielä siitäkin, missä asuu ja miten.
Eipä ole tarvinnut duunarina nuukailla kun ekat pari vuotta.
Ei viinaa eikä tupakka tai niksupusseja muista se.
No palkan pitäisi olla 2000 euroa nettoa ja sitten asuu halvalla alle 500 euron vuokralla niin voi pärjätä. Itse olen pärjännyt.
Vierailija kirjoitti:
No palkan pitäisi olla 2000 euroa nettoa ja sitten asuu halvalla alle 500 euron vuokralla niin voi pärjätä. Itse olen pärjännyt.
Miksi juuri vuokralla? Suomi ei lopu kehäkolmoseen ja amiska työpaikat on muualla suomessa jossa asunnotkin "halpoja" ostaa omaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mene välittömästä ammattikouluun ja hanki ammatti, hae töitä. Lukioon kun menet niin siellä palaa aikaa ja sitten vielä jonnekin korkeakouluun vielä eikä sittenkään ole mitään osaamista mihinkään ammattiin, niin tulee kyllä todella huono tilanne.
Älä missään nimessä kuuntele! Kannattaa mennä lukioon! Sieltä sitten helpompi päästä korkeakouluun.
Itse valitsin amiksen. Kärvistelin kokin töissä jonka jälkeen hain ammattikorkeaan. Olisin päässyt vielä helpommalla lukion käymällä.
Kokin ala oli kamala. En aikaa tauolle ja palkka surkea.
Amiksen jälkeen voi opiskella lisää, jos haluaa. Työn ohella onnistuu.
Kyllä työntekijä palkallaan elää mutta perheen elättäminen onkin sitten epävarmempaa.
Lukio antaa sinulle huomattavasti enemmän mahdollisuuksia jatkossa ja todennäköisesti myös paremmin palkatun uran. Myös kaksoistutkinto, eli ammatillisen perustutkinnon ja ylioppilastutkinnon suorittaminen samanaikaisesti, on mahdollista.
En. Dyykkaan perheelle roskiksista, nuoriso tuo kouluistaan ja lisäksi käyn varastamassa ruokaa sekä joskus seurakunnassa kahvilla.
Vierailija kirjoitti:
Opettelet budjetoimaan ja hallitsemaan omaa talouttasi, niin pärjäät pienilläkin tuloilla. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.
En ole koskaan tajunnut tätä sanontaan. Mielestänin paljon fiksumpaa hankkia kunnon tulot, kun koko ajan laskeskella pennosia.
Pakko pärjätä kun tukia ei työssäkäyvä saa.
Molemmat ravitsemusalalla, toinen täysiaikainen ja toinen 30h/vko. Jonkun on nämäkin työt tehtävä.
Ainakin minä pärjään eikä tarvi edes kovin nuukasti elää ja olen osa-aikatyössä.
Pärjää, kun nuukasti elää. Riippuu vielä siitäkin, missä asuu ja miten.