Kannattaako enää jatkaa, jos ei ole oppinut 1,5 vuodessa ajamaan?
Niin, kannattaako enää jatkaa yrittämistä? Olen käynyt autokoulun kahdesti, suurimmilla tuntipaketeilla ja ottanut jo 6 lisätuntia. Olen yrittänyt ajaa tietysti muutenkin, mutta yksin en osaa ja kukaan tuttu ei enää jaksa.
Luin muiden kokemuksia vastaavista vaikeuksista ja joku kertoi että alkuun oli hankalaa, mutta neljännellä ajotunnilla alkoi sujua. Noin muutenkin vaikuttanut, että ihmisiä on kahdenlaisia. Osa osaa kaiken jo autokouluun mennessään ja autoilu on mukavaa ja rentoa. Toiset on aluksi kauhuissaan ja ajaminen on vaikeaa, mutta sitten se yhtäkkiä alkaa sujua muutaman ajotunnin jälkeen / tyhjällä parkkipaikalla yhtenä iltana harjoittelun jälkeen / tms. Ja sitten tuollaisen pienen harjoittelun jälkeen ajelevat, kuin olisivat tehneet sitä aina.
Osa siis tarvitsee enemmän harjoittelua, mutta heillekin riittää muutama tunti. Olen häkeltynyt... Oletin että se vie vuosia kaikilla ja tulen oppimaan sen sitten joskus. Ja nyt 1,5 vuoden harjoittelun jälkeen kuulen, että se olisi pitänyt oppia jo paljon aiemmin.
Jooh, motivaatiota jatkaa ei oikein ole ja ärsyttää kaikki hukkaan heitetty raha. Miksi autokoulussa eivät sanoneet mitään? Viimeistään kun aloitin sen uudelleen, olisi voinut edes varoittaa, ettei kaikki vaan opi ikinä. Raha kyllä kelpasi.
Onko tämä sitten niin harvinaista? Onko sulla käynyt näin, tai tiedätkö jonkun muun?
Kommentit (75)
Itse lopetin ajamisen, kun kahden vuoden jälkeen se oli edelleen yhtä haasteellista kuin aluksi.
Ymmärsin myös olevani vaaraksi muille.
Vuosia myöhemmin ymmärsin syyksi hahmotushäiriön. Tieto helpotti, koska aiemmin ajattelin vain olevani todella tyhmä.
Surkimukset eivät ajokorttis tarvitse.
Ajatko suuressa kaupungissa vai pienessä kylässä? Taajamassa vai maanteillä?
Jonkinlaista hahmotuskyvyn ongelmaa varmasti kyllä on, miten matemaattiset aineet sujuivat koulussa? Ei varmasti olisi väärin luopua haaveesta, olethan jo aika tyhjentävästi yrittänyt.
Itsekin ajoin kortin vasta kolmekymppisenä, näihin vaiheisiin jaan itse oman kehittymisen ja tässä järjestyksessä: liikennesäännöt, auton käsittely, auton ajaminen maantiellä, auton ajaminen taajamassa.
Kaikkia liikennemerkkejä en muista, mutta perussäännöt tulevat selkärangasta eikä niitä tarvitse ajatella. Auton käsittelyä on paras harjoitella isolla, tyhjähköllä parkkipaikalla. Vaihdoin juuri autoa, ja menin parkkikselle opettelemaan ulottuvuudet, ruutuparkkeerauksen, peruutuksen jne. Maantieajo on helpompaa kuin taajama-ajo, koska saa ajaa tasaista nopeutta eikä jalankulkijoita ole joka oksalla. Se viimeinen taso on vasta taajama-ajo, ja siihen kannattaa ryhtyä vasta sitten kun nuo muut tasot sujuvat.
Vierailija kirjoitti:
vaihtoehto 1: sinulla ei vaan ole tarvittavaa kykyä ajaa autoa ja hyvä, että se on huomattu jo autokoulussa. Autolla ajaminen on kognitiivisesti vaativaa ja siksi kaikki ei vaan siihen kykene. Tällöin kannattaa ihan suosiolla luovuttaa
vaihtoehto 2: olet stressaantunut kaikista epäonnistumista ja siksi mokailet. tässä auttaa, jos otat pari välivuotta auton ajamisen harjoittelusta ja sinä aikana rennossa tilanteessa kotona luet liikennesääntöjä ja opettelet niitä omaan tahtiisi. Sen jlkeen tai samaan aikaan käyt yksityisellä suljetulla ajoharjoitteluradalla ihan vain harjoittelemassa auton ajamista radan ympäri. Siitä saat ainakin kokemusta pelkästä auton ajamisesta, kaasun käytöstä ja vaihteiden vaihtamisesta (tai automaattivaihteista) ja tämä kokemus voi auttaa sitten aikanaan, jos päätät hakeutua uudelleen autokouluun
siinä pari vaihtoehtoa. Ei tarkoita, että on jompikumpi noista, vaan siinä kaiketi yleisi
Ei ne autokoulussa mitään sanoneet. Ärsyttäisi vähemmän, jos olisivat sanoneet heti, ettei kannata yrittää edes. Inssi meni läpi ihan ensimmäisellä yrittämällä, ei se kerro mitään siitä osaatko ajaa vai et. En mä tiedä kuinka huono pitää olla, että joutuu uusimaan sen.
Autokoulun kävin uudelleen, kun en ensimmäisellä kerralla oppinut ajamaan, vaikka sainkin kortin.
Tuo tauon pitäminen voisi olla fiksua, olen stressannut tätä yli 1,5 vuotta yhtäjaksoisesti, niin tuossa voi olla perää. Kolmatta kertaa autokouluun meneminen ei kiinnosta ainakaan nyt, ärsyttää muutenkin tämä turha rahanmeno.
Vierailija kirjoitti:
Oot niin paljon rahaa laittanut siihen että on pakko käydä läpi vanhempien takiakin. Ne muuten häpeää sua.
Toi on totta ja ton takia muut pitää laittaa kärsimään asiasta. Töitä nyt on vaan pakko tehdä, joten olkaa varovaisia liikenteessä kun ajan. Mä oon kokoajan tosi varovainen ja hermoissani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla harvinaisen tyhmä ihminen.
Mulla on vähän samantapaisia ongelmia kuin ap:llä, tosin ei ehkä ihan niin pahoja. Koulutukseltani olen ydinfyysikko ja tekniikan tohtori (ihan oikeasti). Autoa en ole enää ajanut tämän vuosituhannen puolella, mikä on varmaan kaikkien turvallisuuden kannalta parasta. Asun pääkaupunkiseudulla, joten täällä pääsee ihan hyvin julkisilla ja autottomuuden ansiosta säästyneillä rahoilla voi ajaa taksilla silloin, kun julkiset eivät kulje tarpeeksi hyvin.
Sä voit lohduttautua sillä, että tuolla koulutuksella et vain voi olla tyhmä. :) Yliopistoon ei edes pääse tyhmät. Mulla on siis vain AMK-tutkinto.
Mutta kiitos kun jaoit! Lohduttavaa kuulla ettei se ole kaikille niin helppoa. :)
Täytyyhän sun seurata liikennettä liikkuessasi kävellen tai pyörällä. Miten liikennemerkit ja valot jää sulta sitten autolla ajaessa huomaamatta?
Minä opin muuten hyvin ja liikennesäännöt, mutta en hahmota autoa. Se, etten hahmota autoa ei johdu suoraan siitä että olen nainen, vaan minulla on hahmotushäiriö. Esimerkiksi piirrän kuin viisivuotias ja eksyn jopa kauppakeskukseen, tuttuunkin.
Parempi lopettaa, saatat säästää jonkun kuolemalta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on automaattikortti, en ole muulla ainutkaan. Olisi helpompi kertoa mikä ei ole vaikeaa.
Ongelmia on ainakin näissä;
Liikennesäännöt, erityisesti väistämissäännöt. Saatan osata jonkun niistä hetken aikaa, mutta sitten muistankin sen väärin. Tästä on tullut vaaratilanteita.
Merkkejä en aina huomaa ja myös liikennevalot saatta jäädä huomaamatta. Liikennemerkkien lisäkilpiä en osaa tulkita, se logiikka on niin outo, etten muista niitä. Siis niitä, millaisella ajoneuvolla saa/ei saa tehdä jotain tai alkaako vai päättyykö pysäköintikielto.
Peruuttaminen on jotain aivan ylivoimaista. Tietysti olen harjoitellut sitäkin iltakausia, mutta ei mulla ole silti käsitystä mitä pitäisi tehdä, kääntää jonnekin vai mennä suoraan.
Pysäköinti. En jotenkin näe, onko auto vinossa, jos ruutuja ei ole, helppoa näin talvella... En ymmärrä mit
Näillä spekseillä lopeta heti, susta ei kuljettajaa tule millään tuntimäärällä. Suurin osa noista tulee suoraan selkärangasta eikä niitä tarvi edes opetella.
Sinulla on varmaan hahmotushäiriö jolloin ajaminen voi olla ihan mahdotonta. Älä tuhlaa enää yhtään rahaa autokouluun. Kaikkea ei voi osata.
Minullakin oli vaikeaa vaikka olen muuten ihan koulutettu ja hyvässä työssä oleva ihminen. Lopulta vaihdoin autokoulua ja onnistuin saamaan kortin. Ajaminen on kyllä jäänyt joten mitään hyötyä kortista ei ole ollut.
Minulla ja ajo-opettajalla oli antipatioita alusta asti, lisäksi jännitin kauheasti. Minun olisi tietysti pitänyt pyytää toinen opettaja, mutta kai aivoni lakkasivat toimimasta sen jännityksen vuoksi. Pidin tunneilla käymisten välillä pitkiä taukoja, jouduin sitten ottamaan reilusti myös lisätunteja. Lopulta sain kortin muutaman epäonnistuneen inssin jälkeen, minusta tuli ihan hyvä ajaja, mutta tuon opettajan törppöyden vuoksi jäi autokoulusta inhottava muisto.
Mulla tuli heti mieleen Naag ja Valtteri. He mielestäni kertoivat, että autokoulu on taas aloitettu ja jos sitä nyt sais loppuun käytyä. Seurasin siihen aikaan heitä silloin tällöin, ja mielestäni molemmat sitten saivat kortin.
Tunnen useamman kortillisen ihmisen, joiden ajotaito ei päätä huimaa.
Esimerkiksi läheiselläni on selvästi jonkinlainen hahmotushäiriö, joka tekee ajamisesta vaikeaa vähänkin haastavammassa kelissä. Nykyään ajaa vain kesällä hyvällä kelillä tuttuja reittejä. Ei olisi ansainnut koskaan saada korttia, mutta eipä noita niin huomioitu vuosikymmeniä sitten.
Tässä nyt puhutaan jo että ap:lla on kehitysvammaa ja mitä kaikkea muuta.. itse olen korkeasti koulutettu ja pärjään elämässäni hyvin, en oikein edes tiedä muita yhtä tehokkaita ihmisiä kuin minä, jos nyt rehellinen olen. Hahmotan aikaa hyvin, osaan organisoida asioita, töissä ja opinnoissa loistan. En kuitenkaan oikein hahmota mikä on oikea ja vasen enkä tosiaan hahmota auton ulottuvuuksia... joku avaruudellinen hahmotuskyky siis puuttuu tms ja muistan huonosti sellaisia ohjeita jotka ei ole mulle jatkuvasti tärkeitä.. just jotkut liikennemerkit ja väistämissäännöt unohtuu, vaikka muistan muuten valtavan määrän dataa. Summa summarum, kaikilla meillä voi olla jotain puutteita jossain x-taidossa, se nyt ei kenestäkään tee yleisesti mitään tomppelia. Ajokortin ajoin ja ihan siedettävästi pystyn ajamaan, mutta se vaatii multa niin älytöntä keskittymistä etten viitsi, olen siirtynyt julkiseen liikenteeseen.
Luulen, että stressaat ajamista niin paljon, että noita virheitä sattuu. Jos vaan luovut ajamisesta ja menet muiden kyytiin. Tsemppiä!
AI- ehdotus:
Ihmiset eivät opi ajamaan autoa monista syistä, kuten
pelosta ja ahdistuksesta (liikenne, onnettomuudet, omat virheet), keskittymisvaikeuksista, oppimisvaikeuksista (motoriset taidot, koordinaatio), motivaation puutteesta, taloudellisista syistä (kurssit, polttoaine), fyysisistä syistä (näkö, koordinaatio), kokemattomuudesta (ei ole harjoitellut tarpeeksi), tai lakisääteisistä esteistä (esim. ikä). Opetuslupa tai autokoulu auttavat, mutta ne eivät poista perimmäisiä syitä, jotka voivat liittyä joko ajamiseen itseensä tai kuljettajan muihin ongelmiin
Ensinnä sun pitää kattoo onko etupääs tarpeeksi downforcee. Niin on hankala ottaa corner entryis kohti apexii jos setup ei toimi. Ja siit sitten etuakselille ja throttle managementilla nopee ulostulo, sun pitää oppii sun auto. Jinba Ittai... Te ootte yhtä, sinä ja auto. Ei siis kaksi vaan yksi...
Sä tunnet, sä elät, sä olet sun auton kanssa. Tunnet jokaisen millimetrin miten auto menee, pidon raja, auton rotaatio. Sä hengität,haistat, maistat, näet, kuulet, yhdessä sun autoo.
edesmennyt isäni oli tutkitusti erittäin älykäs, mutta ei vaan koskaan oppinut lukemaan liikenneopasteita. Liikennemerkit osasi, mutta auta armias, jos hälle sanoi, että tuossahan oli kyltti, jossa luki kylätie, että siitä olisi pitänyt kääntyä, niin isä sanoi, että miksei kukaan kertonut. Tai jos hänelle sanoi, että tuolla toisessa risteyksessä kun lukee, että pitää ryhmittyä vasemmalle kaistalle, jos haluaa kylätielle, niin mene sinne, niin hän ei vaan sitä kylttiä nähnyt mitenkään ja kyseli, että kertokaa nyt mistä pitää kääntyä. Lapset kun uskaltaa, niin yritettiin lapsena aina opettaa isää lukemaan ne opasteet, yritettiin monella eri tavalla, mutta ei vaan mennyt perille koskaan. Ei hän kuitenkaan liikenteessä ollut vaarallinen. Lukutaidottomuus kylttien suhteen johti vain siihen, että tehtii uusissa paikoissa aina useampia kierroksia ympäri kaupunkia. Kun navigaattorit tulivat, niin isä tykkäsi. Ne kun antoivat aina hyvissä ajoin suulliset ohjeet siitä mihin pitää ryhmittyä. Toisaalta aiheutti sen, ettei isä enää senkään verran eds yrittänyt lukea kylttejä. Ja osasi kyllä lukea. Isän lukutahti oli sellainen, että helposti luki 3 romaania yhden illan aikana ja osasi vielä vastailla kysymyksiin siitä oikein, eli myös muisti lukemansa.