Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako enää jatkaa, jos ei ole oppinut 1,5 vuodessa ajamaan?

Vierailija
18.01.2026 |

Niin, kannattaako enää jatkaa yrittämistä? Olen käynyt autokoulun kahdesti, suurimmilla tuntipaketeilla ja ottanut jo 6 lisätuntia. Olen yrittänyt ajaa tietysti muutenkin, mutta yksin en osaa ja kukaan tuttu ei enää jaksa.

Luin muiden kokemuksia vastaavista vaikeuksista ja joku kertoi että alkuun oli hankalaa, mutta neljännellä ajotunnilla alkoi sujua. Noin muutenkin vaikuttanut, että ihmisiä on kahdenlaisia. Osa osaa kaiken jo autokouluun mennessään ja autoilu on mukavaa ja rentoa. Toiset on aluksi kauhuissaan ja ajaminen on vaikeaa, mutta sitten se yhtäkkiä alkaa sujua muutaman ajotunnin jälkeen / tyhjällä parkkipaikalla yhtenä iltana harjoittelun jälkeen / tms. Ja sitten tuollaisen pienen harjoittelun jälkeen ajelevat, kuin olisivat tehneet sitä aina.

Osa siis tarvitsee enemmän harjoittelua, mutta heillekin riittää muutama tunti. Olen häkeltynyt... Oletin että se vie vuosia kaikilla ja tulen oppimaan sen sitten joskus. Ja nyt 1,5 vuoden harjoittelun jälkeen kuulen, että se olisi pitänyt oppia jo paljon aiemmin. 

Jooh, motivaatiota jatkaa ei oikein ole ja ärsyttää kaikki hukkaan heitetty raha. Miksi autokoulussa eivät sanoneet mitään? Viimeistään kun aloitin sen uudelleen, olisi voinut edes varoittaa, ettei kaikki vaan opi ikinä. Raha kyllä kelpasi.

Onko tämä sitten niin harvinaista? Onko sulla käynyt näin, tai tiedätkö jonkun muun?

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Korttia sinulla ei kertomuksesi perusteella pitäisi olla lainkaan."

Samaa ihmettelen miten helvetissä noin onneton tumpelo on ikinä voinut päästä inssistä läpi? Ajelikohan reittinsä inssin reittä pitkin...?

:D

Itse olen epäillyt päässeeni läpi, koska inssi ei halunnut mun kyytiin enää toista kertaa.

Vierailija
22/75 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo liikenteen seuraaminen ja lukeminen on oleellisinta ulkomaillakin, jos on kohteessa jonka liikenne on aivan kaoottista.

Jos liikennettä ei hahmota edes hiljaisessa Suomessa 1,5 vuoden jälkeenkään, ei kykene seuraamaan muuta liikennettä ja liikennevalotkin jää huomaamatta, niin ei missään nimessä pidä mennä rattiin. 

Ei tuo ollenkaan normaalia ole minkään ikäiselle, eli joku paha hahmotushäiriö pakosti kyseessä. Liikenteessä ajaa sujuvasti älyllisesti lievän kehitysvamman puolellakin olevia ihmisiä, eli joku hahmotushäiriön tyyppinen oltava?

Kai nyt joku hahmotushäiriö olisi tullut esille aiemminkin. Koulut olen suorittanut keskinkertaisesti, joitakin aineita ihan hyvinkin. Työelämässä pärjään keskinkertaisesti, en ole mikään uratykki, mutta en huonoimmastakaan päästä. 

Lähinnä epäilen olevani vain liian tyhmä ja hidas ajattelemaan. Ajaessa pitäisi pystyä soveltamaan tieliikennelakia sadasosasekunneissa, ei mun tarvi missään muualla tehdä ratkaisuja niin nopeasti, töissäkin pystyn aina pelaamaan muutaman sekunnin mietintäaikaa. Mun työssä tai harrastuksissa ei myöskään kukaan kuole, jos teen huonon ratkaisun. Ajaessa jokainen virhe voi tarkoittaa jonkun kuolemaa tai vähintään loukkaantumista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulje julkisilla. Vaarannat muiden hengen.

Vierailija
24/75 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kanssa toi ja olisin mieluusti perustulolla jos sellainen on. Olen tuhonnut ensimmäisellä viikolla kaikki työsuhdeautoni. Mulla on ollut 16 työsuhdeautoa ja kaksi on mennyt ihan lopullisesti paskaksi. 

Työt on pätkiä ja sellaisia ettei niistä kerry mitään recordia, joten kukaan ei tiedä käytännössä miten paska olen pakulla ja paska henkilöautolla. 

Olen kolmekymppinen mies ja tuhoan kaiken mitä ajan. 

En usko että on hahmotuksesta kyse koska olen todella akrobaattinen ihminen. Telinevoimistelusta taustaa ja parkouria harrastan aktiivisesti. Monesti mulle on vitsailtu että juoksen talojen katoilta toiselle nopeammin kuin ajan autolla perille. Se on kyllä totta. Koska kavereiden kanssa tehtiin ihan aktuaalinen testi asiasta. Auto oli 30s hitaampi kolmen korttelin juokurallilla. Siinäkin testissä meinasi käydä huonosti ihmisille.

Vierailija
25/75 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on automaattikortti, en ole muulla ainutkaan. Olisi helpompi kertoa mikä ei ole vaikeaa. 

Ongelmia on ainakin näissä;

Liikennesäännöt, erityisesti väistämissäännöt. Saatan osata jonkun niistä hetken aikaa, mutta sitten muistankin sen väärin. Tästä on tullut vaaratilanteita. 

Merkkejä en aina huomaa ja myös liikennevalot saatta jäädä huomaamatta. Liikennemerkkien lisäkilpiä en osaa tulkita, se logiikka on niin outo, etten muista niitä. Siis niitä, millaisella ajoneuvolla saa/ei saa tehdä jotain tai alkaako vai päättyykö pysäköintikielto. 

Peruuttaminen on jotain aivan ylivoimaista. Tietysti olen harjoitellut sitäkin iltakausia, mutta ei mulla ole silti käsitystä mitä pitäisi tehdä, kääntää jonnekin vai mennä suoraan.

Pysäköinti. En jotenkin näe, onko auto vinossa, jos ruutuja ei ole, helppoa näin talvella... En ymmärrä mit

Nyt on kyllä viisainta, että unohdat haaveesi ajaa autoa.

Olisit kyvyilläsi ja ominaisuuksillasi vaaraksi itsellesi ja muille ihmisille.

Tämä ei ole kettuilua, mutta et tule oppimaan liikennekelpoiseksi.

Vierailija
26/75 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot niin paljon rahaa laittanut siihen että on pakko käydä läpi vanhempien takiakin. Ne muuten häpeää sua.

Vierailija
27/75 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kulje julkisilla. Vaarannat muiden hengen.

Tarvittaisi perustulo. Muussa tapauksessa muut on vain edessä, koska jokaisen täytyy tienata oma leipänsä kylmässä maailmassa. Älkää olko aamulla ja viiden ruuhkassa, kun mä ajan. Kun mä ajan niin ajan ja muut saa varoa. Ajan ihan täydessä stressissä täristen. 

Vierailija
28/75 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla harvinaisen tyhmä ihminen.

Vierailija
29/75 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytkö pyörän kanssa reittejä läpi ja kertaat liikennemerkkejä ja -sääntöjä rauhassa?

Vierailija
30/75 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Korttia sinulla ei kertomuksesi perusteella pitäisi olla lainkaan."

Samaa ihmettelen miten helvetissä noin onneton tumpelo on ikinä voinut päästä inssistä läpi? Ajelikohan reittinsä inssin reittä pitkin...?

Se ajokortin saaminen oli melkeinpä helpoin homma. Autokoulusta patistivat kokeilemaan, vaikka sanoin etten osaa. Menin sitten sinne inssiin sillä asenteella, ettei se läpi mene kuitenkaan, niin en juurikaan jännittänyt edes. Sain kortin ensimmäisellä yrityksellä. :D

Enhän mä tietenkään senkään jälkeen osannut ajaa. Yritin puolisen vuotta ja menin sitten uudelleen (eri) autokouluun. 

Olen sen verran vanha, ruma ja lihava, ettei tuo reittä pitkin "ajelu" ole oikein vaihtoehto. :) 

Vierailija
31/75 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oot niin paljon rahaa laittanut siihen että on pakko käydä läpi vanhempien takiakin. Ne muuten häpeää sua.

Kyllä ne varmaan häpeääkin, asuvat onneksi eri paikkakunnalla, niin eivät näe kaikkea. Eikä ne tästä ole euroakaan maksaneet.

Vierailija
32/75 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaihtoehto 1: sinulla ei vaan ole tarvittavaa kykyä ajaa autoa ja hyvä, että se on huomattu jo autokoulussa. Autolla ajaminen on kognitiivisesti vaativaa ja siksi kaikki ei vaan siihen kykene. Tällöin kannattaa ihan suosiolla luovuttaa 

vaihtoehto 2: olet stressaantunut kaikista epäonnistumista ja siksi mokailet. tässä auttaa, jos otat pari välivuotta auton ajamisen harjoittelusta ja sinä aikana rennossa tilanteessa kotona luet liikennesääntöjä ja opettelet niitä omaan tahtiisi. Sen jlkeen tai samaan aikaan käyt yksityisellä suljetulla ajoharjoitteluradalla ihan vain harjoittelemassa auton ajamista radan ympäri. Siitä saat ainakin kokemusta pelkästä auton ajamisesta, kaasun käytöstä ja vaihteiden vaihtamisesta (tai automaattivaihteista) ja tämä kokemus voi auttaa sitten aikanaan, jos päätät hakeutua uudelleen autokouluun

siinä pari vaihtoehtoa. Ei tarkoita, että on jompikumpi noista, vaan siinä kaiketi yleisimmät ongelmat. 

Yleensä, tai ainakin silloin, kun itse kortin sain, niin inssi menee läpi 1. kerralla. meidän luokalta yksi tyttö joutui ajamaan inssin kahdesti. Ensimmäinen kerta meni puihin, kun häntä van stressasi ja pelotti inssi niin paljon, niin unohti sitten suojatiesäännöt ja meinasi ajaa toisen auton kylkeen, kun keskittyi katsomaan edessä olevaa autoa. toisella kertaa meni sitten läpi. 

Vierailija
33/75 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä tilanteessa et siis osaa ajaa yksin ja olet vaaraksi muille? Etkö osaa jarruttaa jos on punainen liikennevalo? Etkö osaa kääntyessä katsoa tuleeko suojatien yli joku? Vai mikä siitä yksin ajamisesta tekee asian vaaralliseksi? 

Unohdan huomioida asioita. Jos muistan seurata nopeusrajoituksia ja liikennevaloja, en muista kääntyä oikeasta risteyksestä. Jos muistan seurata jalankulkijoita kääntyessäni, ohjaan huonosti ja en meinaa pysyä kaistalla. Mulla pitää olla joku vahtimassa, että huomioin kaiken mitä pitää ja kertomassa mihin väliin kannattaa mennä.

Samaa periaatetta pitää suorittaa kävellessä ja pyöräillessäkin. Katsoa mihin astuu, seurata liikennevaloja, vastaantulijoita ettei törmää ja osata kääntyä oikeasta kadunkulmasta horjumatta ojaan tai autotielle.

Vierailija
34/75 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla harvinaisen tyhmä ihminen.

Mulla on vähän samantapaisia ongelmia kuin ap:llä, tosin ei ehkä ihan niin pahoja. Koulutukseltani olen ydinfyysikko ja tekniikan tohtori (ihan oikeasti). Autoa en ole enää ajanut tämän vuosituhannen puolella, mikä on varmaan kaikkien turvallisuuden kannalta parasta. Asun pääkaupunkiseudulla, joten täällä pääsee ihan hyvin julkisilla ja autottomuuden ansiosta säästyneillä rahoilla voi ajaa taksilla silloin, kun julkiset eivät kulje tarpeeksi hyvin.

Vierailija
35/75 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo liikenteen seuraaminen ja lukeminen on oleellisinta ulkomaillakin, jos on kohteessa jonka liikenne on aivan kaoottista.

Jos liikennettä ei hahmota edes hiljaisessa Suomessa 1,5 vuoden jälkeenkään, ei kykene seuraamaan muuta liikennettä ja liikennevalotkin jää huomaamatta, niin ei missään nimessä pidä mennä rattiin. 

Ei tuo ollenkaan normaalia ole minkään ikäiselle, eli joku paha hahmotushäiriö pakosti kyseessä. Liikenteessä ajaa sujuvasti älyllisesti lievän kehitysvamman puolellakin olevia ihmisiä, eli joku hahmotushäiriön tyyppinen oltava?

Kai nyt joku hahmotushäiriö olisi tullut esille aiemminkin. Koulut olen suorittanut keskinkertaisesti, joitakin aineita ihan hyvinkin. Työelämässä pärjään keskinkertaisesti, en ole mikään uratykki, mutta en huonoimmastakaan päästä. 

Lähinnä epäilen olevani vain

Toivottavasti et myöskään kulje polkupyörällä, olet siinä konepellillä jos hahmotus liikenteestä on noin huono.

Vierailija
36/75 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autolla ajaminen on taito joka yleensä tulee selkärangasta kun sitä tarpeeksi tekee. Silloin ei tarvitse ajatella kytkimen painamista, vaihteiden vaihtoa tai ratin kääntämistä ja aikaa jää enemmän huomioida ne liikennemerkit ja muu liikenne. 

Vierailija
37/75 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olisin lyönyt jo hanskat tiskiin vuosi sitten 

Vierailija
38/75 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kanssa toi ja olisin mieluusti perustulolla jos sellainen on. Olen tuhonnut ensimmäisellä viikolla kaikki työsuhdeautoni. Mulla on ollut 16 työsuhdeautoa ja kaksi on mennyt ihan lopullisesti paskaksi. 

Työt on pätkiä ja sellaisia ettei niistä kerry mitään recordia, joten kukaan ei tiedä käytännössä miten paska olen pakulla ja paska henkilöautolla. 

En usko että on hahmotuksesta kyse koska olen todella akrobaattinen ihminen. Telinevoimistelusta taustaa ja parkouria harrastan aktiivisesti. Monesti mulle on vitsailtu että juoksen talojen katoilta toiselle nopeammin kuin ajan autolla perille. Se on kyllä totta. Koska kavereiden kanssa tehtiin ihan aktuaalinen testi asiasta. Auto oli 30s hitaampi kolmen korttelin juokurallilla. Siinäkin testissä meinasi käydä huonosti ihmisille.

Jestas, tuo on varmaan joku ennätys jo. Oot ain selvinnyt loukkaamatta itseäsi tai muita? Millaiset jutut ajaessa on sulle vaikeita? 

En ole vielä aiheuttanut vahinkoa muille, mutta jos jatkaisin, niin varmasti kävisi jotain. Omassa autossa on jotain pieniä naarmuja, mutta se on oma, niin ei väliä. 

Vierailija
39/75 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

&nb

Yleensä kolhaisen peltiä kääntyessä ja parkkipaikalla lamput paskaksi yleensä. Sellaista pientä. Harvemmin koko koneisto on mennyt lyttyyn paitsi parina kertana. Jos olisi pidempiä työsuhteita niin mut kyllä tiedettäisi laajalti. 

Nää kuukausien pätkät tekee sen että olentavallaan anonyymikin.

Vierailija
40/75 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytkö pyörän kanssa reittejä läpi ja kertaat liikennemerkkejä ja -sääntöjä rauhassa?

Pyörällä en, en ole koskaan pitänyt pyöräilystä, niin ei tullut edes mieleen. Muiden kyydissä / julkisilla / kävellen mietin niitä kyllä. Ostin myös lisäaikaa siihen autokoulun palveluun, missä voi harjoitella teoriaa ja tehdä niitä kuvaharjoituksia. Nyt ei enää ole motivaatiota, mutta aiemmin harjoittelin niitä 1-3 iltana viikossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä