Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako enää jatkaa, jos ei ole oppinut 1,5 vuodessa ajamaan?

Vierailija
18.01.2026 |

Niin, kannattaako enää jatkaa yrittämistä? Olen käynyt autokoulun kahdesti, suurimmilla tuntipaketeilla ja ottanut jo 6 lisätuntia. Olen yrittänyt ajaa tietysti muutenkin, mutta yksin en osaa ja kukaan tuttu ei enää jaksa.

Luin muiden kokemuksia vastaavista vaikeuksista ja joku kertoi että alkuun oli hankalaa, mutta neljännellä ajotunnilla alkoi sujua. Noin muutenkin vaikuttanut, että ihmisiä on kahdenlaisia. Osa osaa kaiken jo autokouluun mennessään ja autoilu on mukavaa ja rentoa. Toiset on aluksi kauhuissaan ja ajaminen on vaikeaa, mutta sitten se yhtäkkiä alkaa sujua muutaman ajotunnin jälkeen / tyhjällä parkkipaikalla yhtenä iltana harjoittelun jälkeen / tms. Ja sitten tuollaisen pienen harjoittelun jälkeen ajelevat, kuin olisivat tehneet sitä aina.

Osa siis tarvitsee enemmän harjoittelua, mutta heillekin riittää muutama tunti. Olen häkeltynyt... Oletin että se vie vuosia kaikilla ja tulen oppimaan sen sitten joskus. Ja nyt 1,5 vuoden harjoittelun jälkeen kuulen, että se olisi pitänyt oppia jo paljon aiemmin. 

Jooh, motivaatiota jatkaa ei oikein ole ja ärsyttää kaikki hukkaan heitetty raha. Miksi autokoulussa eivät sanoneet mitään? Viimeistään kun aloitin sen uudelleen, olisi voinut edes varoittaa, ettei kaikki vaan opi ikinä. Raha kyllä kelpasi.

Onko tämä sitten niin harvinaista? Onko sulla käynyt näin, tai tiedätkö jonkun muun?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on vaikeaa? Liikennemerkit, säännöt,  muun liikenteen hahmotus, kytkimen+vaihteiden käyttö.....sen perusteella voisi arvioida onko järkevää jatkaa vai ei.

Esim. automaattivaihteilla ajaminen voi olla joillekin parempi vaihtoehto. 

Vierailija
2/12 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki polkimet ja ratti tietokoneeseen, niin voit ajella Eurotruck Simulator 2:ssa ympäri Eurooppaa.

En tiedä auttaako käytännössä, mutta jos ei homma virtuaalisestikaan suku, niin aivojesi piuhoituksessa voi olla jotain vikaa. Esim. omalla luokallani oli tyyppi, joka ei kyennyt hahmoittamaan auton ulottuvuuksia eikä hän sitä koskaan oppinut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on automaattikortti, en ole muulla ainutkaan. Olisi helpompi kertoa mikä ei ole vaikeaa. 

Ongelmia on ainakin näissä;

Liikennesäännöt, erityisesti väistämissäännöt. Saatan osata jonkun niistä hetken aikaa, mutta sitten muistankin sen väärin. Tästä on tullut vaaratilanteita. 

Merkkejä en aina huomaa ja myös liikennevalot saatta jäädä huomaamatta. Liikennemerkkien lisäkilpiä en osaa tulkita, se logiikka on niin outo, etten muista niitä. Siis niitä, millaisella ajoneuvolla saa/ei saa tehdä jotain tai alkaako vai päättyykö pysäköintikielto. 

Peruuttaminen on jotain aivan ylivoimaista. Tietysti olen harjoitellut sitäkin iltakausia, mutta ei mulla ole silti käsitystä mitä pitäisi tehdä, kääntää jonnekin vai mennä suoraan.

Pysäköinti. En jotenkin näe, onko auto vinossa, jos ruutuja ei ole, helppoa näin talvella... En ymmärrä miten auto liikkuu, siis esim. voiko perä koukata viereisen auton kylkeen kun käännän, jne.

Muiden nopeuden ja sijainnin arvioiminen on hankalaa. Katson jatkuvasti väärin muiden autojen sijainteja eri kaistoilla ja kiilaan kun en huomannut sillä kaistalla olevan jo joku. Liikennevalot, vaihtuvat niin nopeasti punaiseksi ja sitten ahdistaa että joku ajaa perään kun joutuu äkkijarruttamaan. 

Kevyt liikenne ja missä sattuu poukkoilevat jalankulkijat.. Niitä mä väistelen liikaakin, kun en muista milloin pitää ja milloin ei. 

Tietysti myös ärsytän muita, kun en osaa yhtä hyvin. 

Vierailija
4/12 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanki polkimet ja ratti tietokoneeseen, niin voit ajella Eurotruck Simulator 2:ssa ympäri Eurooppaa.

En tiedä auttaako käytännössä, mutta jos ei homma virtuaalisestikaan suku, niin aivojesi piuhoituksessa voi olla jotain vikaa. Esim. omalla luokallani oli tyyppi, joka ei kyennyt hahmoittamaan auton ulottuvuuksia eikä hän sitä koskaan oppinut.

Auton ulottuvuudet on varmaan yksi ongelma.. Sitä ei siis voi oppia, joko osaat tai et? 

Oikeasti olen harkinnut ostavani lasten leluautoja, missä on kääntyvät etupyörät ja harjoitella sitä prkkeerausta niillä. 

Vierailija
5/12 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ensin ajella tuttuja reittejä. Niin että oppii ne ulkoa sitten pikkuhiljaa laajentaa reviiriä. Mitä enemmän aja sitä paremmaksi tulet. Muista ajaa tarpeeksi usein se on tärkeintä. Liikenteessä näkee jatkuvasti kuskeja jotka eivät osaa ajaa vaikka ehkä niin kuvittelevat. Tällä viikolla olen jo monta kertaa jarruttanut kun joku ei ymmärrä mihin väliin todellamahtuu. Monet ei osaa myöskään vilkuttaa. Vilkku on merkki että mitä aikoo tehdä ja jos sen pistää päälle vasta kun on jo hiöhentänyt ja alkaa jo kääntää rattia ei siitä ole enää mitään hyötyä.

Myöskään turvaväliä ei osaa useimmat pitää. Minäkään en osaa peruuttaa mutta peruutuskamera auttaa tässä. Kun sitä ei ollut ajoin auton aina niin ettei tarvi koskaan peruuttaa. Tämä auttaa myös hyötyliikunnan ylläpidossa.

Vierailija
6/12 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva oikeasti ei pysty oppimaan, ellei ole jotain entuudestaan tiedossa olevaa hahmottamis- tai muuta häiriötä. Jotkut ovat motorisesti kömpelömpiä, itsekin olen, ja kytkimen ja vaihteiden käyttö alkuun hankalaa. Taitaa olla perinnöllistä, tytär päätyi lopulta ajamaan automaattikortin kun ei muuten lähtenyt sujumaan. Eli automaatti voi auttaa ap:takin. Sitten on erikseen ajopelko, mutta silloin saa yleensä kortin, mutta ei sitten sen jälkeen tahdo uskaltaa ajaa.

Vierailija
7/12 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa suosiolla luopua ajamisesta. Ei kaikkien tarvitse ajaa itse. Hanki linja-autolippu ja matkusta turvallisesti ammattilaisen kyydissä. Jos ei hahmota liikennettä, on vaaraksi itselleen ja toisille. 

Vierailija
8/12 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on automaattikortti, en ole muulla ainutkaan. Olisi helpompi kertoa mikä ei ole vaikeaa. 

Liikennesäännöt, erityisesti väistämissäännöt. Saatan osata jonkun niistä hetken aikaa, mutta sitten muistankin sen väärin. Tästä on tullut vaaratilanteita. 

Merkkejä en aina huomaa ja myös liikennevalot saatta jäädä huomaamatta. Liikennemerkkien lisäkilpiä en osaa tulkita, se logiikka on niin outo, etten muista niitä. Siis niitä, millaisella ajoneuvolla saa/ei saa tehdä jotain tai alkaako vai päättyykö pysäköintikielto. 

Peruuttaminen on jotain aivan ylivoimaista. Tietysti olen harjoitellut sitäkin iltakausia, mutta ei mulla ole silti käsitystä mitä pitäisi tehdä, kääntää jonnekin vai mennä suoraan.

Pysäköinti. En jotenkin näe, onko auto vinossa, jos ruutuja ei ole, helppoa näin talvella... En ymmärrä mit

Tämmöisen paikka ei ole liikenteessä.

Vierailija
9/12 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kyllä moisesta kuullut?

Itsekään en todellakaan muista aina jotain väistämissääntöjä, lähinnä siis risteyksissä joissa tulee joka suunnasta autoja enkä muista kuin sen, että oikealta tulevia pitää väistää ja edestä tulevien sääntöä en muista.

Mutta ei mulle silti vaaratilanteita ole tullut, kun menen vain liikenteen mukana enkä tee äkillisiä liikkeitä tilanteissa joissa en ole aivan varma kuka nyt väistää. Jos ja kun muut autoilijat toimii näissä tilanteissa samoin, niin jouhevasti menee.

Olen ajanut myös maissa, joissa liikenne on aivan täysin kaoottista enkä todellakaan hahmota mitään sääntöjä siellä (jos sellaisia edes on?), mutta hyvin on mennyt kun olen vaan seurannut muita ja mennyt muun liikenteen mukana :D Stressitasot kyllä aluksi korkealla, kun sellaiseen kaoottiseen läjään lähtee uudessa maassa, mutta pitää vain muistaa hengittää, olla rauhallinen ja seurata liikennettä. Ja pelokkaana tekee helpommin virheitä, koskee vähän kaikkea. 

Vierailija
10/12 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pysäköinti. En jotenkin näe, onko auto vinossa, jos ruutuja ei ole, helppoa näin talvella... En ymmärrä mit

Siis miten et huomaa edes liikennevaloja? 

Onko sinulla joku todella paha hahmotushäiriö, kehitysvamma tms.?

Jos 1,5 vuoden harjoittelun jälkeen jää liikennevalotkin huomaamatta ja aiheutat vaaratilanteita, niin kannattaa suosiolla vaan todeta, ettei ajokortti ole sun juttu.

Vierailija
11/12 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko ap sinulla on ikää? Onko aiemmin ollut (huomattavia) vaikeuksia uusien asioiden oppimisessa?

Vierailija
12/12 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ? Ei kukaan ole noin tollo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi