Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako nykyään mistään shekkikirjoja?

Vierailija
18.01.2026 |

Olen miettinyt, että olisi kiva antaa ihan rahaa kiitoksena mukaville ihmiskohtaamisille. Tuntemattomille, siis. Mutta jonkun setelin toiselle käteen tunkeminen tuntuisi oudolta. 

Shekki tuntuisi jotenkin luonnollisemmalta. 

Tänään viimeksi mietin asiaa, kun junassa juttelin nuoren äidin kanssa joka oli todella fiksu ja mukava, mutta laskeskeli pennejään että pystyisikö ostamaan voileivän ravintolavaunusta. Ostin hänelle kalakeiton, mutta jotenkin se olisi minulle mukavampaa antaa se shekki, kuin olla kassalla tarjoamassa tai tunkea seteliä käteen. 

Tietoa? 

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa. Eikä kukaan usko, että sulle voisi olla LUONTEVAMPAA toimia jonkun sellaisen välineen kanssa, jota et selvästi ole eläessäsi nähnyt.

Vierailija
2/40 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset pankit ei tietääkseni shekkejä käsittele kuin erityistapauksessa ja silloinkin menee erityinen maksu. 

Olisihan se ihan päheetä... jotenkin shekeissä on sitä tunnelmaa. Amerikassa myydään vielä nykyäänkin tyylikkäitä shekkilompakkoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten shekin näköinen paperiliuska on luontevampi kuin setelin näköinen paperiliuska?

Vierailija
4/40 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikkalaisista elokuvista ja sarjoista tiedän että shekki on aina postissa. Ja shekit on aina huonoja. 

Vierailija
5/40 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saa. Eikä kukaan usko, että sulle voisi olla LUONTEVAMPAA toimia jonkun sellaisen välineen kanssa, jota et selvästi ole eläessäsi nähnyt.

Olen nähnyt, ja olen niitä myös käyttänyt hyvin paljon. Aivan vielä muutama vuosi sitten hoidin laskujeni maksun shekeillä. Olen paluumuuttaja. 

Vierailija
6/40 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten shekin näköinen paperiliuska on luontevampi kuin setelin näköinen paperiliuska?

Shekki on enemmänkin luottokortti kuin paperiraha. 

Vierailija
7/40 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö pankista saa enää lahjashekkejä.

Vierailija
8/40 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se antaa sen kirjoittamisen ajan molemmille osapuolille aikaa hiljaisen hetken, ennen kuin asiaan täytyy reagoida. Se vain on luontevampaa. Sen setelin lykkääminen käteen tulee liian nopeasti. 

Vierailija
9/40 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi tyylikästä kantaa povarissa tuollaista shekkivihkoa ja hienoa kynää. 

https://www.amazon.com/Checkbook-Standard-Register-Duplicate-Sanlykate/…

Vierailija
10/40 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihko, se oli shekkivihko, ei kirja.

Vierailija
11/40 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, KVG

Vierailija
12/40 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö pankista saa enää lahjashekkejä.

Lahjashekit ovat aika eri asia kuin oikeat shekit. 

Vierailija
13/40 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihko, se oli shekkivihko, ei kirja.

Sori, käännösvirhe. Checkbook on minulle luontevampi sana, kääntyi päässäni kirjaksi. 

Vierailija
14/40 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan suurempi ongelma on, että miten niitä lunastaa... 

Vierailija
15/40 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä niitä vielä jonkin verran on kansainvälisessä maksuliikenteessä. Mutta jo tämän vuosituhannen alussa kösittelymaksut olivat kymppejä, tuskin on halventunut. Ja jostain pitäisi löytää konttori, jonne voi mennä sisään ja joka suostuu shekin lunastamaan. Minun mielestäni ei vastaa kuvaa luontevasta maksuvälineestä.

Vierailija
16/40 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hämmästyin pienenä kun hoksasin että äiti voi tehdä itse seteleitä.

Vierailija
17/40 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja, piti ihan tarkistaa, että onko tämä aloitus tosiaan vuodelta 2026 ja vieläkö joku näin vuonna 2026 haikailee shekkien perään? On kortit ja puhelimet joilla maksaa, kaiken maailman applikaatiota joilla siirtää rahaa. Niin jonkun mielestä shekki olisi kätevä! Onkohan enää tällä vuosituhannella shekkejä käytetty arkisessa maksamisessa, itse sijoitan ne enemmän sinne 80-luvun puolelle aikaan ennen pankkikorttien ja nostoautomaattien yleistymistä.

Vierailija
18/40 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja, piti ihan tarkistaa, että onko tämä aloitus tosiaan vuodelta 2026 ja vieläkö joku näin vuonna 2026 haikailee shekkien perään? On kortit ja puhelimet joilla maksaa, kaiken maailman applikaatiota joilla siirtää rahaa. Niin jonkun mielestä shekki olisi kätevä! Onkohan enää tällä vuosituhannella shekkejä käytetty arkisessa maksamisessa, itse sijoitan ne enemmän sinne 80-luvun puolelle aikaan ennen pankkikorttien ja nostoautomaattien yleistymistä.

Mutta ne oli hienoja. Haluaisin nostalgiamielessä käydä lauantaina jossain Aleksin kaupassa ostamassa vaatteen ja kirjoittaa myyjälle šekin. Sitten tiistaina kotiin tulisi postissa tiliote, jossa ostos näkyisi. 

Vierailija
19/40 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa täysin sähköinen asiointi ja maksaminen on pohjoismainen erikoisuus. Ei tarvitse mennä kuin saksaan, niin voi olla ettei pikkukaupassa pienen summan korttimaksu kelpaa tai sitä katsotaan kieroon. Käteinen pitää vielä pintansa.

Vierailija
20/40 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksa onkin täysin kehitysmaa mitä tulee maksamiseen.  Reissuilla aina mukana vessakolikot :D 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä