Saako nykyään mistään shekkikirjoja?
Olen miettinyt, että olisi kiva antaa ihan rahaa kiitoksena mukaville ihmiskohtaamisille. Tuntemattomille, siis. Mutta jonkun setelin toiselle käteen tunkeminen tuntuisi oudolta.
Shekki tuntuisi jotenkin luonnollisemmalta.
Tänään viimeksi mietin asiaa, kun junassa juttelin nuoren äidin kanssa joka oli todella fiksu ja mukava, mutta laskeskeli pennejään että pystyisikö ostamaan voileivän ravintolavaunusta. Ostin hänelle kalakeiton, mutta jotenkin se olisi minulle mukavampaa antaa se shekki, kuin olla kassalla tarjoamassa tai tunkea seteliä käteen.
Tietoa?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja, piti ihan tarkistaa, että onko tämä aloitus tosiaan vuodelta 2026 ja vieläkö joku näin vuonna 2026 haikailee shekkien perään? On kortit ja puhelimet joilla maksaa, kaiken maailman applikaatiota joilla siirtää rahaa. Niin jonkun mielestä shekki olisi kätevä! Onkohan enää tällä vuosituhannella shekkejä käytetty arkisessa maksamisessa, itse sijoitan ne enemmän sinne 80-luvun puolelle aikaan ennen pankkikorttien ja nostoautomaattien yleistymistä.
No, kuten sanoin, mä olen paluumuuttaja. Trumpin sekoilu sai minut laittamaan pillit pussiin ja muuttamaan takaisin Suomeen. Minulle shekit ovat aivan normaaleja, ja myös käteviä. Ja olen tottunut tippi- ja hyväntekeväisyyskulttuuriin.
Minusta siinä shekin kirjoittamisessa on myös jotain kaunista, henkilökohtaisemman tuntuinen kiitos.
ei niitä enää suomessa käytetä. Jos pankista niitä vielä saa, niin ei saa sehekkikirjoja, vaan pitää teitää mille summalle ja kenelle ja pankki sen tulostaa (ja se maksaa, puhumattakaan siitä, että saako pankkiin ylipäätään aikaa shekin kirjoittamista varten)
kaikki maksetaan kännykällä, tai pankk/luottokortilla, tai maksukortilla. käteisätkin voi käyttää, mutta se ei jokapaikassa käy.
"Minusta siinä shekin kirjoittamisessa on myös jotain kaunista, henkilökohtaisemman tuntuinen kiitos."
Voithan sä laittaa käslaukkuun kirjekuoria ja niiden sisään seteleitä eri arvoissa ja tyhjän paperin. Kirjoitat sitten paperilel kiitokset, kun haluat antaa jollekin rahaa sisätävän kuoren ja leikit, että se on shekki.
Mulla on shekkivihko ja tili ranskalaisessa pankissa.
Kiva ajatus, mutta ehkä Suomessa toimisi paremmin antaa vain sitä käteistä, shekit kun taitaa olla aika kalliita ja vaikeita täällä nykyään lunastaa...
Toisaalta, käteinen saisi minut varmaan tuntemaan oloni hieman halvaksi. Shekki tosiaan olisi mukavampaa saada. Jotenkin arvokkaampaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja, piti ihan tarkistaa, että onko tämä aloitus tosiaan vuodelta 2026 ja vieläkö joku näin vuonna 2026 haikailee shekkien perään? On kortit ja puhelimet joilla maksaa, kaiken maailman applikaatiota joilla siirtää rahaa. Niin jonkun mielestä shekki olisi kätevä! Onkohan enää tällä vuosituhannella shekkejä käytetty arkisessa maksamisessa, itse sijoitan ne enemmän sinne 80-luvun puolelle aikaan ennen pankkikorttien ja nostoautomaattien yleistymistä.
No, kuten sanoin, mä olen paluumuuttaja. Trumpin sekoilu sai minut laittamaan pillit pussiin ja muuttamaan takaisin Suomeen. Minulle shekit ovat aivan normaaleja, ja myös käteviä. Ja olen tottunut tippi- ja hyväntekeväisyyskulttuuriin.
Minusta siinä shekin kirjoittamisessa on myös jotain kaunista, henkilökohtaisemman tuntuinen kiitos.
Maassa maan tavalla, Suomessa ei ole varsinaista tippikulttuuria eikä toisen ihmisen ystävällisyydestä tarvitse maksaa. Itse kokisin hieman alentavana, jos joku tarjoaisi ystävällisyydestäni rahaa. Se olisi jotenkin kylmää.
Nyt onkin paluumuuttajana hyvä hypätä edistyksen kelkkaan ja hankkia etäluettava maksukortti ja mobilepay, noilla kahdella pääsee jo pitkälle, niillä voi myös tarjota almuja köyhille.
Vierailija kirjoitti:
Maassa maan tavalla, Suomessa ei ole varsinaista tippikulttuuria eikä toisen ihmisen ystävällisyydestä tarvitse maksaa. Itse kokisin hieman alentavana, jos joku tarjoaisi ystävällisyydestäni rahaa. Se olisi jotenkin kylmää.
Nyt onkin paluumuuttajana hyvä hypätä edistyksen kelkkaan ja hankkia etäluettava maksukortti ja mobilepay, noilla kahdella pääsee jo pitkälle, niillä voi myös tarjota almuja köyhille.
Jaa, mun mielestä taas olis tosi lämmintä jos joku jutteluhetken jälkeen haluais mua auttaa rahallisesti... Tulis fiilis että annoin jotain hyvää hänen elämäänsä ja hän haluaa olla mukavalle avuksi...
Suomessa shekin antaminen jollekin olisi sama kuin v.tt.ilu päin tämän naamaa. Ensinnäkin Suomesta tuskin löytyy paikkaa, jossa shekin voisi lunastaa, ja jos jostain sellaisen paikan löytää, niin sen lunastaminen maksaa yli 50 euroa. Eikä täällä voi missään maksaa shekeillä.
Shekit olivat Suomessa yleisesti käytössä 50 vuotta sitten, mutta täällä on jo kauan sitten siirrytty muihin maksutapoihin.
Olisiko lahjakortti johonkin liikkeeseen sopivampi?
Olen ehkä kerran elämässäni käsitellyt shekkiä kun sain jonkin lahjan. Tämä 90-luvun taitteessa.
Olen myös tyytyväinen, että täälläpäin olemme hypänneet jo seuraavalle tasolle.
Rahanpesusääntelyn vuoksi shekki ei ole Pohjoismaihin soveltuva käytäntö.
Sain 30 v sitten kun pääsin ylioppilaaksi, lahjarahan shekkinä sukulaisrlta. Elämäni eka ja viimeinen kerta kun olen nähnyt shekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei enää käytetä shekkejä. Myös tippi on amerikkalaista pelleilyä. Mene takaisin jos ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Lahjaksi (yo, rippi) ehkä minäkin (53v) antaisin mieluummin shekin kuin setelin, mobilepaysta puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko lahjakortti johonkin liikkeeseen sopivampi?
Lahjakortti liikkeeseen on ehdottomasti parempi kuin shekki. S-ryhmän lahjakortti on hyvä, koska sillä voi ostaa lähes mitä tahansa.
Osta s- tai k-ryhmän lahjakortteja ja anna niitä.
Jos kerran haluat antaa ventovieraille avustusta, mutta et rahana niin tuo on helpoin tapa. Hanki niitä rajoitettu kortteja niin eivät saa tupakkaa ja kaljaa ostettua.
Mutta muistuta, että lahja pitää ilmoittaa Kelalle toimeentulotukipäätöksen tarkistamista varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa. Eikä kukaan usko, että sulle voisi olla LUONTEVAMPAA toimia jonkun sellaisen välineen kanssa, jota et selvästi ole eläessäsi nähnyt.
Olen nähnyt, ja olen niitä myös käyttänyt hyvin paljon. Aivan vielä muutama vuosi sitten hoidin laskujeni maksun shekeillä. Olen paluumuuttaja.
Ei niitä Suomessa ole enää aikoihin käytetty. Amerikassa kai vieläkin saavat palkkashekin, jonka sitten kiikuttavat pankkiin tai maksavat niillä laskuja.
Aloittajahan voisi tehdä pieniä kirjekuoria valmiiksi, joissa olisi sopiva summa rahaa valmiina. Mukaan yksinkertainen kortti jollakin kivalla tekstillä. Vaikkapa
A little help, given with a lot of heart.
You matter, and you are not alone.
With care and kindness, from one heart to another.
May this help bring a bit of ease and hope.
Tai vaikkapa:
Every new day carries possibility.
May this be a small step toward something better.
Hope is stronger when shared.
Believing in brighter tomorrows for you.
Vastaanottajan on huomattavasti helpompi ottaa raha käyttöönsä kuin shekki, rahan saa käyttöön vaikka heti siellä junan ravintolavaunussa.
Ranskassa käytetään vielä shekkejä.
Saksassakin on muunlainen maksaminen yleistynyt.