Poika tuli armeijasta ensimmäiselle lomalle - maastopuvussa!
Niitä harmaita loma-asuja ei enää ole mitä ennen. Isänsä oli armeijassa 1991 kun aloimme seurustelemaan ja muistan miten komealta hän näytti harmaassa loma-asussa. Oli kravattikin. Mutta nykyään mennään tuossa samassa maastopuvussa lomillakin. Miksi armeija on muuttanut tämän? Ihan hölmöä.
Kommentit (62)
Toivottavasti poikasi ei ole yhtä idiootti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketä kiinnostaa.
No onhan ne sotapojat komeita niissä puvuissaan, on se sitten mikä vaan!
Ainiiii....Paitsi nää nykynuoret, pullamössöt läskit.
Niitä sylettää, jos puvussa ei ole kännykkätaskua.
Se on sääli että lomapuvuista luovuttiin.
Kurkkusalaatit ovat työhaalarit eivätkä mitenkään edustavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maastopuvulla irtoaa tytöiltä paremmin. Vähän sellaista Rambo-outlookia.
Ei auta, jos sen maastopuvun sisällä on joku aneeminen rimpula.
Vaan paksupepuille irtoaa aina.
Vierailija kirjoitti:
Viimeiset harmaat taisi olla meillä 1997 nyt jo edesmenneessä Pohjois Karjalan prikaatissa Kontiorannassa. Muualla oli jo silloin ne kurkkusalaatit. Ne vaihtui juurikin 30 vuotta sitten.
99 Kontiorannassa olin itse ja harmaat oli vielä.
Vierailija kirjoitti:
Taidan olla ainut nainen, joka on yöpynyt kasarmilla tyhjässä tuvassa. Tämä siis tapahtui 70-luvulla.
Saitko yhtään nukuttua kokoyön nussimiselta?
"Tuo ysärin puolivälissä tullut maastopuku oli ihan paska. Tosin emme saaneet käyttää sitä kuin lomilla, mutta olen kuullut että kun sitä alettiin myöhemmin pitää myös maastossa oli se ihan onneton. Meillä maastossa oli se puku M62, joka oli kaksipuolinen, toisella maastokuvio ja toisella valkoinen. Se oli se millä tetsattiin ja se oli hyvä. Harmaa puku oli kasarmilla palveluspukuna. Joihinkin hautajaisiin sai halutessaan kuitata sen harmaan lomapuvun vielä tuolloin."
Onko kurkkusalaatti käännettävä kuten m62 oli? Me käytimme tosiaan maastossa m62 maastopukua ja lomilla kävimme armeijan harmaissa. Hauskana sivuseikkana voisi mainita, kun Itselle kävi moka tuon lomapuvun kanssa. Oli kaukaisemman sukulaisen hautajaiset ja en muistanut, että vainajan serkku oli tuolloin vielä virassa ollut joukko-osastonkomentaja everstimme. Olin sitten epähuomiossa jättänyt yhden paidannapin auki... Seuraavalla viikolla sain käskyn saapua kompanjanpäällikön puhutteluun. Komentaja oli tietysti soittanut alaiselleen ja käskenyt puhutella minua, koska ei ole sotilaalle sopivaa käytöstä kulkea paidannappi auki hautajaisissa... kyllä tupakaverit nauroivat, kun kerroin syyn puhutteluun.
Mun lähisukulainen oli nuorena sairastanut pahan taudin, joka parani täydellisesti, ja hänet kuitenkin silloin sen takia siirrettiin armeijassa johonkin B-luokkaan. Oli vähän katkera, koska taudista ei jäänyt mitään jälkia ja hän siviilisssä esim. voitti monenlaisia urheilukilpailuja, kuten ampumahiihtoja. Mutta B-luokka pysyi.
Mua vähän nauratti, kun hän kuitenkin kerttareissa kävi ja oli kouluttanut siellä lähes valmiitä lääkäreitä sota-ajan ensiapuun (en muista mitä ne nyt on, vissiin jotain lääkintämiehiä.) Kaipa se on sodassa erilaista kuin siviililääkärin toimet.
Vierailija kirjoitti:
Armeija koki aikamoisen muutoksen ysärin puolivälin maissa. Ensin tuli naiset, sitten tuli kurkkusalaatit, sitten meni kuri ja sitten lopeteltiin varuskuntia. Ne löntystävät olennot joita tuolla kurkkusalaateissa näkee ei kyllä kovin sotilaallisia ole. Ei millään pahalla. Jokainen 80-luvulla nuoruutensa elänyt muistaa ne hoikat ja trimmit solttupojat jotka ei löntystelleet, vaan kävelivät jäntevästi. Kaikki tiesi että se on armeijan ansiota. Nykyään ei saa enää opettaa tahtimarssiakaan.
Lama heikensi koko järjestelmää jokaiseen sotilaaseen asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidan olla ainut nainen, joka on yöpynyt kasarmilla tyhjässä tuvassa. Tämä siis tapahtui 70-luvulla.
Kertooko sinulle "tyhjässä tuvassa" mitään? Luultavasti ei, jos pikkuisissa aivoissasi pyörii vain joku p o r n o -elokuva.
Trollihan tämä, mutta kyllä minustakin on harmittavaa, ettei pukuja enää ole. Kun olin reserviupseerikoulussa vuonna 2003, niin siellä sai lomapuvun, ja sitä käytinkin aina.
Maastopuku on työvaate, niinkuin haalari. Ei sitä mielestäni kuuluisi pitää vapaa-ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Mun lähisukulainen oli nuorena sairastanut pahan taudin, joka parani täydellisesti, ja hänet kuitenkin silloin sen takia siirrettiin armeijassa johonkin B-luokkaan. Oli vähän katkera, koska taudista ei jäänyt mitään jälkia ja hän siviilisssä esim. voitti monenlaisia urheilukilpailuja, kuten ampumahiihtoja. Mutta B-luokka pysyi.
Mua vähän nauratti, kun hän kuitenkin kerttareissa kävi ja oli kouluttanut siellä lähes valmiitä lääkäreitä sota-ajan ensiapuun (en muista mitä ne nyt on, vissiin jotain lääkintämiehiä.) Kaipa se on sodassa erilaista kuin siviililääkärin toimet.
Monet huippu-urheilijat ovat vapautettuja palveluksesta, koska ovat niin kovin sairaita.
Kyllä armeijan harmaassa ainakin sai pillua niin paljon kuin jaksoi panna. Ja silloinhan jaksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi laihoja miehiä saa pilkata surutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onks sulla muuta kuin kùsta päässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pilkata, mutta ei myöskään ihannoida armeijassa. Onhan ne koomisen näköisiä.
M62 oli käännettävä mutta M91 kurkkusalaatti ei. Se oli ihan susi jo syntyessään. Arvomerkitkin oli milloin hihassa, milloin kauluksessa milloin rintapielessä. Pahin oli kuitenkin se baretti joka tungettiin joka miehelle tykäristä keittäjään eikä opetettu miten se muotoillaan oikean malliseksi. Porukka sitten käveli kuin leipurin hattu päässä. No ne oli niitä aikoja kun armeijaa pidettiin turhana jäänteenä ja rahoitus oli tiukassa eikä intin tyyppejäkään oikein napannut. Yksi vanhempi kapiainen puhalteli kuitenkin katsoessaan varusteitani ja sanoi että miksi piti pojat tuollaiseen paskaan pukea kun oli ennestään hyvät tavarat valmiina.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä armeijan harmaassa ainakin sai pillua niin paljon kuin jaksoi panna. Ja silloinhan jaksaa.
Kunhan uhoot!🤣🤣🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pilkata, mutta ei myöskään ihannoida armeijassa. Onhan ne koomisen näköisiä.
Mutta hommista selviämiseen ei laihuus vaikuta. Lähipiirissäni on langanlaiha mies, joka on voimakkain tuntemistani. Häneltä sujuu raskaat fyysiset työt siinä kun salilasse vieressä "joutuu vähän lepuuttamaan".