Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poika tuli armeijasta ensimmäiselle lomalle - maastopuvussa!

Vierailija
18.01.2026 |

Niitä harmaita loma-asuja ei enää ole mitä ennen. Isänsä oli armeijassa 1991 kun aloimme seurustelemaan ja muistan miten komealta hän näytti harmaassa loma-asussa. Oli kravattikin. Mutta nykyään mennään tuossa samassa maastopuvussa lomillakin. Miksi armeija on muuttanut tämän? Ihan hölmöä.

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytkö vasta huomaat ettei ole harmaita loma-asuja näkynyt katukuvassa enää vuosikymmeniin?

Vierailija
2/62 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aviomieheni oli armeijassa 2000. Jos silloin lomapuku oli kurkkusalaatti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se kieltämättä hirveän näköinen puku. Ymmärrän että palveluksessa hyvä, mutta lomalle voisi olla joku siistimpi asuste. Vaikkapa se vanha harmaa. Mutta ei kai niitä ole ollut aikoihin. Puolustusvoimat taisi ajatella sitä säästöasiana.

Vierailija
4/62 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeiset harmaat taisi olla meillä 1997 nyt jo edesmenneessä Pohjois Karjalan prikaatissa Kontiorannassa. Muualla oli jo silloin ne kurkkusalaatit. Ne vaihtui juurikin 30 vuotta sitten.

Vierailija
5/62 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se kieltämättä hirveän näköinen puku. Ymmärrän että palveluksessa hyvä, mutta lomalle voisi olla joku siistimpi asuste. Vaikkapa se vanha harmaa. Mutta ei kai niitä ole ollut aikoihin. Puolustusvoimat taisi ajatella sitä säästöasiana.

Ne lomapuvut on kuitenkin erikseen, niillä ei todellakaan saa mennä missään mudassa rämpimään.

Vierailija
6/62 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoisäni ihmetteli enkö minä ole mennytkään armeijaan kun kävin lomalla kurkkusalaateissa joskus 2000-luvun alussa. Sanoin että tällainen puku meillä on. Se ei ollut sitä uskoa. Aina oli ollut harmaat, niin hänellä kuin isälläkin.

Huono uudistus. Tuo oli niitä aikoja kun armeija leikkasi joka paikasta ja muutenkin muutti koko laitoksen.

Vierailija
7/62 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen muistaa vielä vuosienkin päästä, kun poika tuli ensimmäiselle lomalle kaverinsa kanssa ja minä tein heille hyvää ruokaa. Vuosi oli 2001. Nyt sitä varuskuntaa ei enää ole.

Vierailija
8/62 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksua, että kaikki asusteet on sellaisia jotka on hyödyllisiä myös kriisitilanteessa. Rauhan aikana keikarointi on toisarvoista tärkeydeltään.

Vierailija
9/62 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nytkö vasta huomaat ettei ole harmaita loma-asuja näkynyt katukuvassa enää vuosikymmeniin?

No ei sitä aiemmin varmaan ole huomioinut, ennen kuin osui omalle kohalle.

Vierailija
10/62 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armeija koki aikamoisen muutoksen ysärin puolivälin maissa. Ensin tuli naiset, sitten tuli kurkkusalaatit, sitten meni kuri ja sitten lopeteltiin varuskuntia. Ne löntystävät olennot joita tuolla kurkkusalaateissa näkee ei kyllä kovin sotilaallisia ole. Ei millään pahalla. Jokainen 80-luvulla nuoruutensa elänyt muistaa ne hoikat ja trimmit solttupojat jotka ei löntystelleet, vaan kävelivät jäntevästi. Kaikki tiesi että se on armeijan ansiota. Nykyään ei saa enää opettaa tahtimarssiakaan.

Vierailija
11/62 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurkkusalaatti tuli käyttöön lomapukuna vähitellen 1990-luvulla. Silloin kun itse olin 1995 armeijasaa, niin osa joukko-osastoista käytti jo kurkkusalaattia, joka oli myös kapiaisten maastopukuna tuolloin. En ole mistään selvittänyt, mutta oletan, ettå tåsså on ollut taustalla tarve saada sekä uusia lomapukuja että maastopukuja. Harmaat lomapuvut menivät palveluspuvuiksi, kun olivat olleet tietyn aikaa lomapukuna ja/tai tuli käytön jälkiä. No maastopuvut olivat tuolloin uusimisen tarpeesaa eikä niille ollut muuta käyttöä kuin maastoharjoituksissa. Lopulta päädyttiin kurkkusalaattiin lomapukuna, kun ne voi myöhemmin siirtää maastopuku kåyttöön.

Vierailija
12/62 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kurkkusalaatti tuli käyttöön lomapukuna vähitellen 1990-luvulla. Silloin kun itse olin 1995 armeijasaa, niin osa joukko-osastoista käytti jo kurkkusalaattia, joka oli myös kapiaisten maastopukuna tuolloin. En ole mistään selvittänyt, mutta oletan, ettå tåsså on ollut taustalla tarve saada sekä uusia lomapukuja että maastopukuja. Harmaat lomapuvut menivät palveluspuvuiksi, kun olivat olleet tietyn aikaa lomapukuna ja/tai tuli käytön jälkiä. No maastopuvut olivat tuolloin uusimisen tarpeesaa eikä niille ollut muuta käyttöä kuin maastoharjoituksissa. Lopulta päädyttiin kurkkusalaattiin lomapukuna, kun ne voi myöhemmin siirtää maastopuku kåyttöön.

Oliko mielestäsi hyvä uudistus?

Vierailija
13/62 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeiset harmaat taisi olla meillä 1997 nyt jo edesmenneessä Pohjois Karjalan prikaatissa Kontiorannassa. Muualla oli jo silloin ne kurkkusalaatit. Ne vaihtui juurikin 30 vuotta sitten.

Lopetettavaksi määråtyissä joukko-osastoissa taidettiin jättää kurkkusalaatteihin siirtyminen kokonaan tai ainakin se tapahtui vasta ihan loppuvaiheessa.

Vierailija
14/62 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä asussa mennään lomille mikä on määrätty. Ei siinä muuta ole.

Vierailija
15/62 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merivoimissa kumminkin on edelleen se perinteinen akuankka-lomapuku?

Vierailija
16/62 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä kiinnostaa.

Vierailija
17/62 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erittäin järkevää ja kustannustehokasta. Meilläkin remppavaatteet on vanhoja paitoja ja työvaatteita, ei kaupasta uutena ostettuja.

Vierailija
18/62 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoiko joku hauskan jakson siitä "pitääkö olla huolissaan", kun joku esitti, että pitäisi olla jonkinlainen VIlma-järjestelmän tapainen myös varusmiehille, että äiskä saisi helposti kuulumisia varusmieslapsestaan.

Opettajan työssä kokemusta saanut lasten Vilmasta osallistuja vastusti ideaa kovasti, ja imitoi, miten lähetettäisiin tietoja äidille, esim: Eemil on nyt hukannut konekiväärin, voisiko äiti katsoa, onko se unohtunut lapsen huoneeseen.

Vierailija
19/62 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko mielestäsi hyvä uudistus?

En tiedä, koska en ole kurkkusalaattia itse käyttänyt milloinkaan. Meillä oli käytösså harmaat lomapuvut, joista kyllä itse tykkäsin siistinä asuna. Mielestäni kurkkusalaatti ei ole nätti, mutta varmaankin maastopukuna hyvä. Varuskuntien lakkauttamista ei mielestäni olisi pitänyt tehdä.

Vierailija
20/62 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketä kiinnostaa.

Sinuakin. Muuten et olisi edes avannut aloitusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi