Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasu vai ei?

Vierailija
17.01.2026 |

Häkellyin kymmenvuotiaani luokkakaverin puheista. Hän ei kuulemma saa viikkorahaa lainkaan, vaan vanhempi on kannustanut hankkimaan itse omat rahat. Niinpä tämä poika on marjastanut syksyn ja myynyt vadelmat, mustikat, jne. pienissä rasioissa eteenpäin. Kun tulonlähde on ehtynyt, hän on ryhtynyt tekemään männyn- ja kuusenkävyistä joulukoristeita, joita on kaupitellut eteenpäin. Lapsi vaikuttaa aivopestyltä puheissaan, "raha ei puussa kasva", "kiva kun on omaa rahaa". Omaa lasta tämä häiritsee, kun kaverilla on koko ajan rahanteko mielessä. Eikö vanhemman vastuulla ole tuon ikäisen elatus? Lasu? 

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä taidan kääntyä lasun kannalle, kun tämä asia kuitenkin vaivaa. 

Ap

Vierailija
22/44 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1980-luvulla lapset tienasivat rahaa keräämällä lannoitesäkkejä, myymällä kalentereita, sukkia, karkkia, leivonnaisia, hoitamalla toisten eläimiä jne. Ihmisillä oli siihen aikaan käteistä. Työ oli tuottoisaa. Rahat annettiin 4H-yhdistykselle, joka sitten maksoi myyjille palkkiot. Saattaa ehkä vieläkin olla tarjolla pieniä palkkatöitä 4H-yhdistyksillä.

Mä myin 2000 luvun alussa MLL pinssejä ja urheiluseuran arpoja. En sano ettei tällänen tienaaminen olis hyvä juttu mutta ei se nyt saa mikään oletus olla että tuon ikäisen pitäis ansaita rahaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Oletko tavannut tään pojan vanhempia? Jos nyt kuitenkin ensin vähä itse nuuhkisit mikä tilanne jos tulee se fiilis että aihetta on jonkinlaista ilmoitusta tehdä niin sitten. 

Vierailija
24/44 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Oletko tavannut tään pojan vanhempia? Jos nyt kuitenkin ensin vähä itse nuuhkisit mikä tilanne jos tulee se fiilis että aihetta on jonkinlaista ilmoitusta tehdä niin sitten. 

Tiedän, että lapsen äiti tekee työnsä puolesta paljon ulkomaan keikkaa, joilla poika on monesti mukana. Ottaa kirjat mukaan ja käy koulua etänä. Asuvat hienosti, joten sekin tekee kuvion ihmeelliseksi, että poika laitetaan tienaamaan itse omat rahansa. 

Ap

Vierailija
25/44 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti se pentu on vaan poikkeuksellisen yritteliäs.

Vierailija
26/44 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tiedän, että lapsen äiti tekee työnsä puolesta paljon ulkomaan keikkaa, joilla poika on monesti mukana. Ottaa kirjat mukaan ja käy koulua etänä. Asuvat hienosti, joten sekin tekee kuvion ihmeelliseksi, että poika laitetaan tienaamaan itse omat rahansa. 

Ap

No joo jos nyt kerran asia vaivaa niin kyllähän sitä ilmoituksen voi tehdä. Ennemmin niin kuin jättäis tekemättä. Hyvähän tuo on tarkistaa 

Vierailija
27/44 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei saatu ollenkaan viikkorahaa ysärin lapsena edes kotitöistä. Joskus sai 10mrk per nuppi jos osasi pyytää oikeaan aikaan, mutta itse tehtiin taskurahat milloin mitenkin. Muistan, kun oli tivoli tulossa, mutta en saanut rahaa (koska ei ollut), joten tehtiin koruja kaverin kanssa ja myytiin niitä ovelta ovelle. Sillä tavalla saattoi saada viisikymmentäkin markkaa parissa päivässä ja se oli iso raha se, lippu yhteen laitteeseen maksoi 12mk.

Vierailija
28/44 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko lasun tehdä nimettömänä, ettei vastapuoli tule koskaan tietämään, kuka sen on tehnyt? 

Vierailija
29/44 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla vanhanaikainen perhe. Toisaalta ihan hyvä että lapsi oppii tekemään työtä mutta vapaaehtoisesti tietenkin ja lapsen pitää tykätä siitä. Lasun tekeminen ei hyvä asia.  Ei ole mitään syytä sellaiseen.

Vierailija
30/44 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko lasun tehdä nimettömänä, ettei vastapuoli tule koskaan tietämään, kuka sen on tehnyt? 

Kyllä sen voi nimettömänä tehdä eikä sitä kerrota kuka on tehny 

Vierailija
31/44 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä on tulossa seuraava Nalle Wahlroos. Kaikki bisnes maailmassa menestyneet on aloittaneet jo lapsena tienaamisen. Kyllä ne vanhemmat sille vaatteet ruoan ja normi elämisen kustantaa mutta lapsi haluaa tienata itse jotain. Onneksi on tälläisiä yksilöitä. Tosin harmillisen vähän. Noita passiivisia sossu-urpoja on ihan liikaa eivätkä edes häpeä olemassa oloaan. Omatkin lapseni teki opiskelujen ohella töitä minkä ehtivät ja silti valmistuivat ihan aikataulussa jopa yliopistosta.

Vierailija
32/44 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ettet vain olisi kateellinen...... 

Vierailija
33/44 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä on tulossa seuraava Nalle Wahlroos. Kaikki bisnes maailmassa menestyneet on aloittaneet jo lapsena tienaamisen. Kyllä ne vanhemmat sille vaatteet ruoan ja normi elämisen kustantaa mutta lapsi haluaa tienata itse jotain. Onneksi on tälläisiä yksilöitä. Tosin harmillisen vähän. Noita passiivisia sossu-urpoja on ihan liikaa eivätkä edes häpeä olemassa oloaan. Omatkin lapseni teki opiskelujen ohella töitä minkä ehtivät ja silti valmistuivat ihan aikataulussa jopa yliopistosta.

Ne oli opiskelijoita ja lähes aikuisia ei mtn kymmenvuotiaita.  Niin että pitäis sitten kuolla pois kun ei myy käpylehmiä 

Vierailija
34/44 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä tenavalla saattaa olla yrittäjähenkiset vanhemmat, jolloin sama mielentila on tarttunut myös lapseen. 

Vierailija
35/44 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lasun paikka, jos saa kotona ruokaa ja kulkee puhtaissa, ehjissä vaatteissa. Paljon kertoo esim. se minkälainen pojan kännykkä on ja kuka sen on ostanut. Sitä voisi kysyä pojalta suoraan. Että kun olet noin yritteliäs niin säästätkö vai oletko ostanut rahoillasi jotain? Viikkoraha ei kerro pojan tilanteesta, sillä kaikissa perheissä ei ole viikkorahakäytäntöä. Lasu ei ainakaan johda mihinkään. Hyvin toimeentuleva perhe matkustelee, lapsesta pidetään huolta. Arvomaailma voi olla eri kuin sinulla, mutta sille ei voi mitään.

Vierailija
36/44 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haista sinä ap paska!

Vierailija
37/44 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkaa vainoamista toisia

Vierailija
38/44 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole lasun paikka, jos saa kotona ruokaa ja kulkee puhtaissa, ehjissä vaatteissa. Paljon kertoo esim. se minkälainen pojan kännykkä on ja kuka sen on ostanut. Sitä voisi kysyä pojalta suoraan. Että kun olet noin yritteliäs niin säästätkö vai oletko ostanut rahoillasi jotain? Viikkoraha ei kerro pojan tilanteesta, sillä kaikissa perheissä ei ole viikkorahakäytäntöä. Lasu ei ainakaan johda mihinkään. Hyvin toimeentuleva perhe matkustelee, lapsesta pidetään huolta. Arvomaailma voi olla eri kuin sinulla, mutta sille ei voi mitään.

Kyllä kaikki alle 3600 tienaavien lapset kuuluu valtiolle.

Vierailija
39/44 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin ap haluaa yhtään mitään pahaa sillä ilmoituksella.. Kyseessä on pelkästään tarkastus.. Ei sitä nyt minnekään mustalle listalle joudu jos ei ole huomautettavaa. 

Ihmiset on täällä aivan niin kuin ei vois varakkaissa perheissä tapahtua kaltoin kohtelua esim henkisessä muodossa.. En väitä että tässä tapauksessa välttämättä nyt olis yhtään mitään mutta ei mikään ole 100 prossan tae ettei vaikuttavia puutteita voisi olla. 

Vierailija
40/44 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tiedän, että lapsen äiti tekee työnsä puolesta paljon ulkomaan keikkaa, joilla poika on monesti mukana." 

Äkkiseltään äiti ei ainakaan kuulosta rapajuopolts kassialmalta, joten taitaa huolesi olla turha? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi