Aika hyvin? Suomessa 4 miljoonaa keski- tai hyvätuloista!
Tällä palstalla teidän kirjoitusten perusteella saa väärän kuvan Suomen taloustilanteesta. Tai ainakin suomalaisten taloustilanteesta, sehän on eri asia kuin Suomen valtiontalous, jonka tila nyt saa olla mikä lystää.
Suomessa on yhteensä noin 4 miljoonaa keski- ja suurituloisia, kun käytetään Tilastokeskuksen vuoden 2023 lukuja: noin 3,7 miljoonaa keskituloista ja 326 000 suurituloista (OECD:n määritelmällä, jossa suurituloisuus alkaa 2x mediaanitulosta). Yhteensä nämä ryhmät kattavat merkittävän osan väestöstä, kun keskituloiset ovat 75200 % mediaanitulosta ja suurituloiset 200 % mediaanista ylöspäin.
Mediaanitulo on 3600€.
Kommentit (31)
Enemmän kuin Suomessa on työssä käyviä.
Vierailija kirjoitti:
No eipä hurrata keskituloisen 3500 e palkalla. Oikeastaan ei ole varaa mihinkään. Verotus on järkyttävä. Kaikki on niin kallista. Asumisen, ruoan ja vaatteet maksaa tuolla. Jokin yllättävä meno niin talous keikahtaa. Sitten luottokortti käyttöön ja parin kuukauden nipistäminen ruoasta.
Kyllä tuo summa riittää ihan hyvinkin. Itse tienaan alle tuon ja hyvin riittää
Anteeks mut jos 3500 e palkalla ei pärjää, niin paljonko siitä oikein jää nettona käteen? Mulla jäi sijaisuuksista käteen n. 2500 e / kk ja sehän oli ku herroiksi olis elänyt vs. nykyinen tilanne, ku saan n. 1100 e / kk erilaisia tukia ja suurin osa siitäkin hupenee asumiseen ja opintolainan lyhentämiseen. :D Ja siis tää on ihan rehellisen utelias kysymys, koska mä tiedän, että Suomen verotus on aivan naurettavaa. Olisin vaan odottanu, että tuossa palkkaluokassa verotus olisi vielä kohtuullista.
Miljonäärejäkin on liki 100 000 ja miljardöörejäkin liki 10
Kovaa tilastoa, muksutkin paahtaa vissiin hommia.
Tottakai on, jos verrataan suomalaisia keskenään. Tulodesiilejä on aina kymmenen ja täällä siihen kymmenenteen pääsee säälittävän pienillä tuloilla. KV-vertailussa ei pärjätä.
Pienituloisiin asuntokuntiin kuului 782 300 henkilöä eli 14,2 % asuntoväestöstä vuonna 2024. Lukumäärä kasvoi edellisvuodesta 45 500 hengellä.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän kuin Suomessa on työssä käyviä.
Etkö ole huomannut palstan pörssihaita. Elävät osingoilla ja tuilla kun omaisuus ei vielä vaikuta
Suomessa olisi edelleen 4 miljoonaa keski- tai hyvätuloista vaikka keskitulot olisivat tonnin luokkaa ja hyvätuloisen raja puolitoista.
Tuo on puhtaasti suhteellinen käsite maan sisällä, ei absoluuttinen oikeisiin länsimaihin vertattuna. Sveitsissä kaupan kassakin tienaa nettona suomalaisen hyvätuloisen verran kun kaikki välilliset verot ja veroluonteiset maksut otetaan huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Anteeks mut jos 3500 e palkalla ei pärjää, niin paljonko siitä oikein jää nettona käteen? Mulla jäi sijaisuuksista käteen n. 2500 e / kk ja sehän oli ku herroiksi olis elänyt vs. nykyinen tilanne, ku saan n. 1100 e / kk erilaisia tukia ja suurin osa siitäkin hupenee asumiseen ja opintolainan lyhentämiseen. :D Ja siis tää on ihan rehellisen utelias kysymys, koska mä tiedän, että Suomen verotus on aivan naurettavaa. Olisin vaan odottanu, että tuossa palkkaluokassa verotus olisi vielä kohtuullista.
Tosta jää juuri suunnilleen 2500-2600 käteen, riippuu asuinkunnasta ym.
Onko tässä ideana se, että kun huono-osaisia on vähemmistö niin voidaan teeskennellä että heitä ei oikeasti ole?
Vierailija kirjoitti:
Pienituloisiin asuntokuntiin kuului 782 300 henkilöä eli 14,2 % asuntoväestöstä vuonna 2024. Lukumäärä kasvoi edellisvuodesta 45 500 hengellä.
Maahanmuuttoa köyhistä maista oli 45 500 henkeä.
Tuloveroja on todellakin varaa korottaa.
TT tuella elävä 3 lapsen äiti voi vain haaveilla 3500 euron tienestistä. Olisin kuin miljonääri noilla tuloilla
Pienituloisuuden raja on 60 % koko väestön mediaanitulosta. Yhden hengen taloudessa elävälle raja oli noin 18 310 euroa vuodessa (noin 1 530 euroa kuukaudessa) vuonna 2024. Muille talouksille raja lasketaan kertomalla se asuntokunnan kulutusyksiköiden määrällä.
Eli puolellatoista tonnilla (brutto) pääsee tässä tilassa keskituloisten kategoriaan.
Nuo mainitsemasi luvut ovat Marinin kauden jälkeen vuodelta 2023 . Nyt tilanne on toinen.
Vierailija kirjoitti:
TT tuella elävä 3 lapsen äiti voi vain haaveilla 3500 euron tienestistä. Olisin kuin miljonääri noilla tuloilla
Eläisitkö oikeasti leveästi? Veroihin ja vähennyksiin menee jo 1000 euroa. Sitten ei tipu enää asumistukea eikä harkinnanvaraisia kuluja sosiaalitoimi maksa. Maksat kaiken itse. Sitten kun noihin tuloihin tarvii sen työssä käymisen ja sekin maksaa. Autoa tietyissä paikoissa pakko ylläpitää, että pääsee töihin.
Tiputetaan 51%:n tulot johonkin, vaikkapa 500€ kuukaudessa niin sitten Suomessa ei ole yhtään pienituloista. Ehkä tuosta syntyisi jotain ongelmia mutta en pysty näkemään niitä.
Vierailija kirjoitti:
Tt-tuella elävä unohtaa, että palkkatulo ei ole verotonta niin kuin toimeentulotuki. Laske ihan huvikseen, että jos sulla jäisi käteen 2500 euroa plus maksaisit itse asumiskustannukset plus muut kulut, paljonko enemmän jää käteen?
No eipä hurrata keskituloisen 3500 e palkalla. Oikeastaan ei ole varaa mihinkään. Verotus on järkyttävä. Kaikki on niin kallista. Asumisen, ruoan ja vaatteet maksaa tuolla. Jokin yllättävä meno niin talous keikahtaa. Sitten luottokortti käyttöön ja parin kuukauden nipistäminen ruoasta.