Onko hammaslääkäri tai suuhygienisti oikeasti jonkun unelma-ammatti?
Töitä varmaan riittää aina ja palkkakin varmaan ihan jees, mutta onko kukaan ollut lapsesta asti silleen jee haluan käyttää elämäni siihen että sörkin ihmisten paskaisia hampaita 40 tuntia viikossa kunnes pääsen eläkkeelle?
Kommentit (34)
Takuulla hammaslääkäri on monen unelma. Ei ole varmaan montaa noin hyvin palkattua ja arvostettua hommaa, jossa itse työ on niin rutiinia, että voi miettiä omiaan ja rupatella asiakkaan paikalla ollessa hoitajan kanssa vaikka lomareissun nähtävyyksistä.
Lääketieteen ammatit liittyvät usein kehoon ja eritteisiin:
gynekologi
proktologi
uroologi
oikeuslääkäri
Joko pystyy siihen tai ei pysty.
Vierailija kirjoitti:
Minua kuvottaisi ronkkia muiden suita 🤢
Mä en taas ymmärrä mitä kuvottavaa on muka suussa. Jotain per seitä ois kuvottavaa ronkkia, mutta ei suuta.
Ei nyt varsinaisesti ollut minun unelma-ammatti, kun ei minulla sellaista koskaan ollut. Päädyin hammaslääkikseen juuri keskusteluissa mainituista em. syistä (hyvä palkka, hyvä työllisyys, päivätyö, akateeminen älyllisesti ja kädentaidoilta haastava ammatti, jossa toisaalta myös tiettyihin toimenpiteisiin rutiini kehittyy nopeasti).
En ole muuten katunut. Työ on jopa parempaa kuin voi kuvitella. Monet kuvittelee, että se on vain ainaista lohkeamien paikkaamista, mutta se on oikeasti paljon enemmän. Paljonkin joutuu pohtimaan myös esimerkiksi toimenpidekelpoisuutta varsinkin monilääkittyjen, iäkkäiden potilaiden lisääntyessä.
Työpäivät kuluvat todella vauhdilla, harvoin tulee mietittyä, että olisipa päivä jo ohi. Sanoisin, että en hakeutunut unelma-ammattiini, mutta päädyin sellaiseen.
Ja myös hammaslääkärinä voi tosiaan erikoistua, eli vaikka tavallaan on jo yhden alan spesialisti niin siitäkin voi profiloitua vielä useammalle erikoisalalle, mikäli perus terkkatyö alkaa tuntua liian rutiinilta.
Vierailija kirjoitti:
gynekologi
proktologi
uroologi
oikeuslääkäriJoko pystyy siihen tai ei pysty.
Ihan yleislääkäristä lähtien kuuluu, kuten myös muullakin hoitohenkilökunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
gynekologi
proktologi
uroologi
oikeuslääkäriJoko pystyy siihen tai ei pysty.
Ihan yleislääkäristä lähtien kuuluu, kuten myös muullakin hoitohenkilökunnalla.
Lääketieteen erikoisaloja on n.60. Näistä hyvin isossa osassa törmää jonkinlaisiin eritteisiin. Ja tosiaan ei tarvitse olla edes lääkäri. Ihan siivoojasta lähtien verta, sylkeä, oksennusta, p*skaa ja kaikkea muutakin limaa ja liejua tulee kyllä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en taas ymmärrä mitä kuvottavaa on muka suussa. Jotain per seitä ois kuvottavaa ronkkia, mutta ei suuta.
Ootko ikinä nähnyt hammaskalustoa, joka on täynnä hammaskiveä? Hyi.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kivempaa kui perus lääkärinhomma. Siinä joutuu suun lisäksi roikkumaan anaalit ja muut reiät.
Olen hammaslääkäri. Minulla ei ole asuntolainaa.
Voin hyvin kuvitella, että se on jonkun unelma-ammatti. Se on hyödyllistä ja arvostettua työtä verrattuna vaikka... no sanotaanko vanhustenhoitoon.
Olen hammaslääkäri ja välillä on kyllä helpottunut olo, kun mies (KTM) vääntää iltamyöhään läppärillä jotain projektiluonnosta ja tuskailee työstressiä, kun itsellä kaikki jää sinne työpaikalle.
MIksi hammashoitajalla pitää olla lähihoitajan koulutus?
Siis kyllä on! Itse haen hammaslääkikseen nyt kolmatta vuotta ja jos tänä vuonna ei aukee paikka, niin sitten otan vastaan suuhygienistin paikan. Kiinnostaa pikkutarkka näpläys, säännölliset työajat ja ihmisläheinen työ. Suun alueen terveys kiinnostanut aina itseä, olen ihan pienestä pitäen tykännyt tosi paljon käydä hammaslääkärissä vaikka hampaita on pitänyt paikkailla paljonkin. :D ja sille joka väitti, että hampaalle menee ne, jotka ei yleiselle pääse niin tiedoksi että nykyään ei ole edes mahdollista hakea yhtä aikaa hammaslääkikseen ja yleiselle. :) ja työn likaisuus ei haittaa yhtään, tottunut aikuisten perseitä jo pyyhkimään tähän pieneen ikään, joten ei pienet hammasmädät tunnu missään.
Itseäni ei kiinnosta, mutta arvostan todella paljon hammaslääkäreitä ja suuhygienistejä. Tärkeää työtä.