Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laitanko asunnon myynti-ilmoitukseen tarkan hinnan vai tinkimisvaraa?

Vierailija
16.01.2026 |

Minä olen juuri myymässä Helsingin lähiöstä kämppää hintaan noin 280 000 e. Kiinteistövälittäjä suositteli, että kannattaa laittaa ilmoitukseen oikea hinta ja tinkimisvaraa vain 5000 tai max 10000 euroa - jos tätäkään.
Ostajat ovat hyvin perillä alueen hinnoista, ja tietävät kyllä, kun hinta on oikea.

Nyt siis mietin, laittaako hintaan tuon 5000-10000 e ylimääräistä. Mitä suosittelette?

Toinen vaihtoehto on, että laitan tarkan hinnan, josta en ainakaan ensimmäisten kuukausien aikana tingi. 

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin joko 285 tai 289 pyynniksi, että olisi pieni tinkivara. Mutta varautuisin myymään 270-275 000.

Vierailija
22/41 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

asunnoista tingitään aina

Ei tingitä. Jos näytöissä on porukkaa ja kiinnostuneita löytyy, niin silloin yleensä on myös hinta kohdillaan ja se saattaa mennä ihan tinkimättä läpi.

Mutta on totta sekin, että pieni tinkimisvara kannattaa laittaa, ei kuitenkaan niin isoa, että se tappaa mielenkiinnon jo ennen näyttöä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat tehdä mitä haluat. Sitten näet tapahtuuko mitään.

Vierailija
24/41 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

asunnoista tingitään aina

Ja jossain markkinatilanteessa tingitään jopa ylöspäin. Silloin kun on ostajia jonoksi asti.

Vierailija
25/41 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on ostajat kaikonneet. Jos haluaa saada myydyksi, pitää laittaa tiukka hinta. Muuten ei tule katsojia. Katsojista kukaan ei tarjoa täyttä hintaa..

Vierailija
26/41 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tinkimisvara on muistaakseni keskimäärin noin 5-10%. Kannattaa sitä sen verran laittaa. Aina on mahdollisuus, että joku haluaa juuri sen asunnon ja maksaa pyydetyn hinnan. Jos tinkivaraa on liikaa, se vähentää kiinnostuneiden määrää.

T. 5 asuntoa omistava

Hmmm. jos asunnon käypä hinta on 280 k, niin hinnaksi pitäisi laittaa 320 k. Tuleekohan kukaan ko. alueella edes katsomaan asuntoa tuolla hinnalla?

Tulee, ne tarjoaa 285 tonnia, sanot 290, ja kauppa kiinni.

Vierailija
27/41 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen myynyt kolme omakotitaloa niin, että olen ilmoittanut hinnan. Eli sen mitä talosta haluan, tinkivaraa ei ollut. Välittäjä ilmoitti kiinnostuneille että talon saa se, joka ensimmäisenä sen ilmoittaa maksavansa, eikä alempia tarjouksia oteta vastaan. Nopeat kaupat tuli joka kerta.

Näin aion toimia jatkossakin, jos vielä myyn.

Vierailija
28/41 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen myynyt kolme omakotitaloa niin, että olen ilmoittanut hinnan. Eli sen mitä talosta haluan, tinkivaraa ei ollut. Välittäjä ilmoitti kiinnostuneille että talon saa se, joka ensimmäisenä sen ilmoittaa maksavansa, eikä alempia tarjouksia oteta vastaan. Nopeat kaupat tuli joka kerta.

Suosittelen tekemään juuri näin! Saat sen mitä pyydät (kunhan olet osannut määrittää hinnan realistisesti) ja tosissaan oleva ostaja sitoutuu nopeasti kun tietää että kaupat myös syntyy sillä keinolla.

Vierailija
29/41 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen tekemään juuri näin! Saat sen mitä pyydät (kunhan olet osannut määrittää hinnan realistisesti) ja tosissaan oleva ostaja sitoutuu nopeasti kun tietää että kaupat myös syntyy sillä keinolla.

Niinpä. Ja mielestäni tuo on reilua, avointa kauppaa. Viimeksi talossa oli kahdeksan yksityisnäyttöä seitsemän ekan päivän aikana. Välittäjä ilmoitti katsojille, että hinta on X ja tinkivaraa ei ole. Sitten 8.myyntipäivänä ostaja ilmoitti että maksaa sen, mitä pyydämme ja kaupat lyötiin lukkoon.

Ja silti alkoi tulla facebookin ym kautta muilta kävijöiltä viestejä, että voi ei, kun he niin kovasti olisivat halunneet sen talon, ja enkö kuitenkin myisi heille? No en. He tiesivät millä tavoin kaupat syntyy ja myöhästyivät.

Vierailija
30/41 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
31/41 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita sitä tinkimisvaraa, nykyään ostajat luulevat, että voisi tinkiä paljon. 

Vierailija
32/41 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä ostaisi asuntoa pyyntihinnalla.  Tingin aina.

Vierailija
33/41 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, missä asut. Puolisoni on välittäjä, joka toimii monissa kaupungeissa. Muissa kaupungeissa on tapana laittaa aito hintapyyntö ja ostajat tietävät sen ja tekevät järkeviä tarjouksia. Helsingissä taas on jostain syystä kulttuuri, että pitää laittaa paljon tinkimisvaraa, koska kaikki ostajat luulevat, että ilmaa on hinnassa tietoisesti ja automaattisesti joku 20%.

Huvittavaa kyllä, oma asuntoni meni nyt vuodenvaihteessa kaupaksi Helsingissä alkuperäisellä pyyntihinnalla vasta, kun otin pois netistä ja laitoin takaisin reilusti isommalla pyyntihinnalla.

Vierailija
34/41 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten sua ei varmaan haittaa, jos asunto menee sivu suun. Itse en ikinä ostaisi asuntoa, jota en edes oikeasti halua.

Vierailija
35/41 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippu 4:sta asiasta saatko asunnosta 280 000€.

A) onko kaikki isot taloyhtiörempat tehty, jos julkisivu- ja/tai putkiremppa on tekemättä tai tehty vain osittain, et saa tuota summaa lähiössä

B) onko asunto huolellisesti ylläpitoremontoitu ja varusteltu ajanmukaisin kauppaan kuuluvin kodinkonein, jos ei ole, et saa tuota summaa lähiössä

C) asunnon koko, jos koko ei ole vähintään 4h ja 80neliömetriä, et saa tuota summaa lähiössä

D) lähiön nimi ja erityisesti mikrosijainti lähiössä, jos kyse ei ole todella hyvästä mikrosijainnista ja kaikki aiemmat kohdat täyty, et saa tuota summaa lähiössä.

Jos haluat tuon 280 000€, pitää kaiken olla kohdillaan ja ilmoituksessa maininta: myydään ensimmäiselle, joka tarjoaa asunnosta 280 000€. Muuten tulet saamaan max n. 225 000-230 000€:n tarjouksia.

Vierailija
36/41 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitä, missä asut. Puolisoni on välittäjä, joka toimii monissa kaupungeissa. Muissa kaupungeissa on tapana laittaa aito hintapyyntö ja ostajat tietävät sen ja tekevät järkeviä tarjouksia. Helsingissä taas on jostain syystä kulttuuri, että pitää laittaa paljon tinkimisvaraa, koska kaikki ostajat luulevat, että ilmaa on hinnassa tietoisesti ja automaattisesti joku 20%.

Huvittavaa kyllä, oma asuntoni meni nyt vuodenvaihteessa kaupaksi Helsingissä alkuperäisellä pyyntihinnalla vasta, kun otin pois netistä ja laitoin takaisin reilusti isommalla pyyntihinnalla.

Se on hintapyyntö, ei pyyntihinta.

Vierailija
37/41 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu täysin siitä, minkä ostajat katsovat asunnon arvoksi ja suostuvat maksamaan. 

Jos haluan myydä nopeasti, laitan hinnan ko. alueen aiemmin myytyjen hinnan tasolle ja annan tinkiä sen verran kuin oma perse kestää. Halvassa asunnossa muutaman tonnin, tässä ehkä 10 000.

Vierailija
38/41 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten sua ei varmaan haittaa, jos asunto menee sivu suun. Itse en ikinä ostaisi asuntoa, jota en edes oikeasti halua.

Ensi ei katsota hintapyyntöä ollenkaan, vaam käydään katsomassa kohde tarkasti läpi paikanpäällä. Sitten mietitään, että haluanko/haluammeko tämän asunnon. Sitten mietitään, mitä ehdottomana maksimina haluaisin/haluaisimme juuri tästä asunnosta maksaa. Sen jälkeen katsotaan hintapyyntö ja mietitään, että onko se alle vai yli oman maksimin. Jos se on yli, voi tarjota suoraan hintapyynnön, jos alle, voi jättää ensimmäiseen tarjoukseen vähän korotusvaraa, jos myyjä haluaakin tehdä vastatarjouksen. Esimerkiksi hintapyyntö on 300 000 ja itse voisin maksaa asunnosta 310 000€, tarjoaa heti 300 000€ ja saa asunnon, hintapyyntö on 300 000 ja itse voisin maksaa 250 000€ ensimmäinen tarjous voisi olla 240 000€ ja sitten katsotaan tekeekö myyjä vastatarjouksen, jos ei sikrrytään seuraavaan kohteeseen. Hyvin yksinkertaista.

Vierailija
39/41 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on hintapyyntö, ei pyyntihinta.

Tai sitten se on hinta. Myyntihinta. Kun ilmoitetaan mihin hintaan asunto myydään.

Vierailija
40/41 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

^^ Eli et tosissasi ole kiinnostunut juuri siitä asunnosta. Ihan kuten arvelinkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme