Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko työkkärin uravalmennus ollut teille hyödyllinen?

Vierailija
15.01.2026 |

Itselläni tuo 3 viikon päästä. Ja montako kertaa siellä yleensä käydään ja mitä tehdään? Jotain testejä? Saako kotiläksyjä? Työkkärin uravalmentaja vai mikä psykologi lie. Se mikä auttaa etsimään uuttaa suuntaa.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetellaan kättelyä ja itsensä esittelyä, niiausta

Vierailija
2/21 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut Arffmanin valmennuksessa työkkärin kautta. Ihan täyttä roskaa. Ekaksi lähettävät pitkän ukaasilistan kaikenlaisista "säännöistään". Toivoin viisikymppisenä "vähän vanhempaa valmentajaa", sain sellaisen alle 30 vuotiaan tyttösen, jolla ei vaikuttanut olevan mitään muuta annettavaa kuin Duuritorin ym. artikkeleista (jotka olen itsekin lukenut) ammennetut neuvot. 

Työkkäristä kerrottiin, että valmennus kestäisi 6 kk (jos en löytäisi työtä sitä ennen) ja valmennusta olisi 30h. Todellisuudessa valmennuskertoja oli 2 x kuussa (patsi yhtenä kuuna oli yksi, kun valmentaja oli sairaana) 45 min etätapaamisia. Tapaamiset menivät aina samalla kaavalla: valmentaja ei muistanut, mistä oltiin viimeksi puhuttu, joten sitä "muisteltiin" ensin yhdessä hänen hyvin niukkojen muistiinpanojensa pohjalta (luki ääneen ne) ensimmäiset 15 min, seuraavat 15 min puhuttiin ehkä jostain työnhakuun liittyvästä ja viimeiset 15 min valmentaja keskittyi varaamaan seuraavaa aikaa. Oli tulevinaan jotain kotitehtäviä, kuten "kirjoita itse avoin hakemus", mutta niitä ei käyty näissä tapaamisissa koskaa läpi.

Tuli tunne, ettei valmentajaa kiinnosta minun asiani eikä siihen paneutuminen yhtään. Kauheasti hän ei vaivautunut mihinkään panostamaan ja mm. niisti nenäänsä kovaäänisesti siinä ruudun äärellä. Kunhan nyt olin yksi ruudulla vaihtuva naama, jonka katselusta hän sai palkkansa. 

Tässä pelleilyssä piti roikkua viikosta toiseen mukana, koska valmennuksen lopettaminen omasta aloitteesta olisi tarkoittanut karenssia.

Kun tälläiseen verorahoja käytetään, niin olisi oikeus ja kohtuus, että joku instanssi pitäisi huolen siitä, että nämä ostopalveluna hankittavat valmennukset olisivat edes kohtuullista tasoa.

Vierailija
4/21 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut Arffmanin valmennuksessa työkkärin kautta. Ihan täyttä roskaa. Ekaksi lähettävät pitkän ukaasilistan kaikenlaisista "säännöistään". Toivoin viisikymppisenä "vähän vanhempaa valmentajaa", sain sellaisen alle 30 vuotiaan tyttösen, jolla ei vaikuttanut olevan mitään muuta annettavaa kuin Duuritorin ym. artikkeleista (jotka olen itsekin lukenut) ammennetut neuvot. 

Työkkäristä kerrottiin, että valmennus kestäisi 6 kk (jos en löytäisi työtä sitä ennen) ja valmennusta olisi 30h. Todellisuudessa valmennuskertoja oli 2 x kuussa (patsi yhtenä kuuna oli yksi, kun valmentaja oli sairaana) 45 min etätapaamisia. Tapaamiset menivät aina samalla kaavalla: valmentaja ei muistanut, mistä oltiin viimeksi puhuttu, joten sitä "muisteltiin" ensin yhdessä hänen hyvin niukkojen muistiinpanojensa pohjalta (luki ääneen ne) ensimmäiset 15 min, seuraavat 15 min puhuttiin ehkä jostain työnhakuun liittyvästä ja viimeiset 15 min valmentaja keskitty

Tuskin se valmentajan ikä siihen vaikuttaa onko hyvä tai huono. Kyllähän kolmikymppinen on voinut lukea ja vuosikausia siihen ammattiin. 

Vierailija
5/21 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan täyttä höpöhöpöä. 

Vierailija
6/21 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt useamman kurssin, olleet oikein mukavia, päivitetään tiedot, opeteltiin netin käyttä työnhaussa, esin video haku. Ainakin pari viikkoa kesti muistaakseni, kerran oli myös työharjoittelu jossain työpaikassa. 

Vierailija
7/21 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä on tarkoitus työllistää sitä valmentajaa ja tentata sinua. 

Vierailija
8/21 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin vaihtelun vuoksi pitkään jatkuneessa työttömyydessä. Ihan ok. 

Vierailija
9/21 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kerran sellaisessa tilaisuudessa, missä opeteltiin oma nimi kirjoittamaan paperille ja opeteltiin aukaisemaan tietokone ja sieltä entiset mol.fi-sivut.

Vierailija
10/21 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Jäin +50 vuotiaana työttömäksi ja työkkärin valmennukset olivat parasta mitä minulle saattoi tapahtua ja sain paljon paremman työn kuin missä olin aiemmin. 

Vierailija
11/21 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin kerran päivän kurssilla, joka oli pakollinen. Siinä opeteltiin laittamaan tietokone päälle ja käyttämään selainta. Päivä huipentui siihen, että luotiin sähköpostiosoite ja lähetettiin maili opettajalle. Olen it-alalla, olisin voinut tehdä koko roskan kahdessa minuutissa. Soitin työkkärin tädille ja kysyin, että ootko edes lukenut mun cv:tä. Olin saanut kenkää viikkoa aiemmin. Sanoin, että kurssille olisi pitänyt laittaa  joku, jolle siitä olisi ollut hyötyä.

Vierailija
12/21 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse olin tällaisessa kaikkien haukkumassa työnhakuvalmennuksessa, ja se oli ihan ok. Sain jotain ihan oikeatakin hyötyä siitä. 

Olimme suurimman osan ajasta tietokoneilla ja teimme itsenäisesti juttuja. 

Toki  tämä valmennus oli venytetty tarpeettoman pitkäksi. Asiat olisi pystytty käymään läpi päivässä ja viisi päivää siellä oltiin. Oli kyllä lyhyitä päiviä, mutta silti. Toisaalta se rauhallinen tahti oli ihan ok. Oli leppoisaa ja hitaimmatkin ja huonoimmat tietokoneen käyttäjät pysyivät perässä. Vetäjä oli oikein symppis ja mukava. En kärsinyt.

Vierailija
13/21 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä tyhjän kanssa.

Vierailija
14/21 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei

Vierailija
15/21 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt useamman kurssin, olleet oikein mukavia, päivitetään tiedot, opeteltiin netin käyttä työnhaussa, esin video haku. Ainakin pari viikkoa kesti muistaakseni, kerran oli myös työharjoittelu jossain työpaikassa. 

Tää ei varmaan oo urapsykologin työtä? Vaan jotain muuta?

Vierailija
16/21 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin 10 vuotta sitten työkkärin uraneuvonnassa. Palveluun kuului kolme käyntiä ja jonkin verran lomakkeidentäyttöä kotona. Päädyimme yhdessä siihen, että lähden opiskelemaan ammattiin, ja sen tutkinnon sitten teinkin. Hyvä palvelu oli.

Vierailija
17/21 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkäristä kerrottiin, että valmennus kestäisi 6 kk (jos en löytäisi työtä sitä ennen) ja valmennusta olisi 30h. Todellisuudessa valmennuskertoja oli 2 x kuussa (patsi yhtenä kuuna oli yksi, kun valmentaja oli sairaana) 45 min etätapaamisia. Tapaamiset menivät aina samalla kaavalla: valmentaja ei muistanut, mistä oltiin viimeksi puhuttu, joten sitä "muisteltiin" ensin yhdessä hänen hyvin niukkojen muistiinpanojensa pohjalta (luki ääneen ne) ensimmäiset 15 min, seuraavat 15 min puhuttiin ehkä jostain työnhakuun liittyvästä ja viimeiset 15 min valmentaja keskitty

Okei, haluat nähdä valmentajassa kaikkea negatiivista, koska hän oli nuorempi. Kerro nyt, miten sinä valmentaisit kaltaistasi ikääntynyttä kärttyistä känkkäränkkää?

Vierailija
18/21 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtä tyhjän kanssa.

Veikkaan, ettei sellaista ratkaisua olekaan, eikä sellaista valmennusta, millä susta tehtäisiin työelämään kelpaava.

Vierailija
19/21 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtiko yksikään kurssi oikeaan palkkatyöhön?

Vierailija
20/21 |
22.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä puhutaan nyt kahdesta eri asiasta.

Käynnit ammatinvalintapsykologin luona kahdenkesken ja ulkopuolisen teettämä valmennus ryhmälle työttömiä. Kumpaan ap on menossa?