Vauvahumpuuki? Löytänyt tiensä neuvoloihinkin?
Osaisiko joku teistä antaa esimerkin vauvahumpuukista?
Kiitos.
Kommentit (10)
Siinä oli mainittu mm. Kielijänteen leikkaus. Enpä tiedä, miten humpuukia se on, jos vauva ei voi imeä rintaa kireän kielijänteen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Siinä oli mainittu mm. Kielijänteen leikkaus. Enpä tiedä, miten humpuukia se on, jos vauva ei voi imeä rintaa kireän kielijänteen vuoksi.
Sikäli ovat, että leikkaus on tehty lapsille, jotka eivät sitä ole tarvinneet. Mutta sinua varmaan kiinnostaa kraniaalihoito?
Mulla on 5kk ikäinen vauva ja olen näissä Facebookin vauvaryhmissä. Jokaikiseen vaivaan, mitä vauvalla on, ehdotetaan vauvahierontaa, osteopatiaa yms. Tällaiset vauvoille tehtävät hoidot on kasvanut räjähdysmäisesti ja niitä mainostetaan joka tuutista. Nämä hierojat puhuu ihan kummallisia asioita, kuten että syntymä on vauvalle trauma ja sitä traumaa pitää hoitaa eri tavoin ja että vauvoilla on kaikenlaisia jumeja, jotka pitää avata. Vauvat monesti itkee paljon ja epätoivoiset vanhemmat maksaa näistä hoidoista valtavia summia, vaikka tutkimusten mukaan ne ei tehoa. Tämä on mennyt minusta älyttömäksi!
Kannattaa ottaa seurantaan lääkäriliigan instagram-sivu, jos oot pienen vauvan vanhempi. Ne on puhunut näistä siellä paljon. Ja tuon aloituksen uutisjutun lääkäri on yksi tämän tilin pitäjistä.
Mutta koliikkivauvoillehan esim. tuossa kyseisessä jutussakin parjattua vyöhyketerapiaa on suositeltu iät ja ajat, sitä tekevät monet kätilöt ja lastenlääkäritkin. Ja monet siitä ovat saaneet avun.
Ymmärrän, että joku kristallihoito ja energiahoito on humpuukia, eikä vauvoja sellaisella pidä yrittää "hoitaa", mutta esimerkiksi vyöhyketerapia ja osteopatia ovat aivan eri asia, ihan tunnustettuja ja tunnistettuja hoitomuotoja.
Kielijänteiden leikkauksista en sano mitään, itselleni aika vieras asia. Mutta olen ymmärtänyt, että leikkaus tehdään ihan sairaalassa ja vaikea olisi kuvitella, että leikkauksia tehdään ihan vain mutulla ja vanhempien pyynnöstä - kyllähän vauva ja vauvan kieli varmasti sairaalassa tutkitaan ensin huolellisesti ja lääkäri tekee päätöksen, pitääkö leikata vai ei.
"Ymmärrän, että joku kristallihoito ja energiahoito on humpuukia, eikä vauvoja sellaisella pidä yrittää "hoitaa", mutta esimerkiksi vyöhyketerapia ja osteopatia ovat aivan eri asia, ihan tunnustettuja ja tunnistettuja hoitomuotoja. "
Osteopatia keskittynyt hoitamaan aikuisia eikä vauvat ole pieniä aikuisia. Esimerkiksi Ruotsissa osteopatia on täysin kiellettyä lapsille. En tiedä, miksi se Suomessa edelleen sallitaan.
Siis mistä te puhuttu? Ei linkkiä olisi antaa vai löytyykö googlella hakusanalla vauvahumpuuki?
Koliikin taustalla voi olla myös sairaus, kuten allergia. Niin kauan kun koliikin syytä ei tiedetä, siihen ei voi suositella hoidoksi hierontaa.
Itse kävin liikuntavammaisen lapseni kanssa vauvahieronnassa. Lapsella on osa jalkojen lihaksista halvaantunut, eli oikea tarve lihasten aineenvaihdunnan vilkastamiselle. Hieroja oli todella vaikeana eikä kyllä jauhanut mitään scheissea syntymätraumoista. Jäi myös vaikutelma, ettei tarvitse tulla uudestaan, ei ehkä hierojalle ollutkaan pelkkää kepeää rahastusta.
Joskus ajattelen, että ihmisiltä puuttuvat oikeat ongelmat, jolloin niitä aletaan keksimällä keksiä. Mammat myös monesti rakentavat identiteettiään tuotteilla, esimerkiksi turvaistuimiin liittyvästä hysteriasta olen pysytellyt erittäin kaukana. Aivan älytöntä egom a s turbointia välillä, ja ihmettelen kenellä on aikaa tuollaiseen.
Siis lääkäritkin tekevät uskomushoitoja, koska kielijänteitä leikkaavat vain lääkärit. Aika huolestuttavaa.
Että mitä?